I když je kvůli pandemii cestování na bodu mrazu, mnozí z nás na sociálních sítích neustále narážejí na příspěvky známých osobností, kolegů i kamarádů, kteří si na pláži užívají slunečních paprsků a drinků. Jejich kroky míří do teplých destinací, kde mohou doplnit vitamin D a na chvíli zapomenout na realitu tvrdých lockdownů, do kterých se Evropa zahalila.

A není náhoda, že se pro ně nezřídka takovou destinací stává Dubaj, která chce, aby ji do roku 2025 navštěvovalo pětadvacet milionů turistů ročně. Dosáhnout toho má v plánu jednak rychlým očkováním a jednak pomocí influencerů.

„Dubaj má stále punc luxusní destinace, kterou se člověk rád pochlubí na sociálních sítích,“ říká k tomu Klára Škapová ze společnosti Travel Advance, která je oficiálním zástupcem Dubajského vládního úřadu pro turismus nejen v Česku, ale i dalších evropských zemích.

Když se řeknou Spojené arabské emiráty, mnohé z nás napadne jako synonymum ropa. U Dubaje je to ale jiné. Ekonomika tohoto emirátu prošla v posledních dvou dekádách transformací, během které se odprostila od závislosti na černém zlatu a svá kormidla otočila k masivní výstavbě nemovitostí a k podpoře cestovního ruchu.

Strategie to byla logická, Dubaj se díky své poloze stala významným dopravním hubem (tamní Dubai International Airport je co do počtu odbavených pasažérů třetím největším letištěm na světě). Navíc na svém území nedisponuje zas tak velkými zásobami ropy jako například Abú Dhabí. To mělo před třemi lety zásoby ve výši 92 miliard barelů ropy, naproti tomu sousední Dubaj jen čtyři miliardy.

American Dream!
Vydání Forbesu American Dream!

„Navzdory tomu, že si mnoho lidí stále myslí, že Dubaj žije z ropy, není tomu tak – momentálně tvoří těžba ropy jen jedno procento HDP. Přibližně před patnácti lety se vláda rozhodla diverzifikovat svoji ekonomiku a investice začaly proudit hlavně do cestovního ruchu aˆ trhu s nemovitostmi,“ říká Škapová.

V cestovním ruchu, který dnes tvoří zhruba pětinu ekonomiky, vsadila vláda na spolupráci s influencery. Stavby jako dlouhá léta nejvyšší budova světa Burj Khalifa, pobřežní pláž La Mer plná umění a fotogenických míst k odpočinku i zábavě, nebo oblíbená vyhlídka na město Dubai Frame jsou ostatně jako stvořené pro instagramové profily.

A do toho všudypřítomný luxus, futuristicky vzhlížející stavby, silné vozy potřebující ke svému provozu pomalu soukromý vrt a divoké party. Jednoduše influencerův ráj.

„Vláda se však snaží podporovat i influencery, kteří jsou schopní svým fanouškům ukázat Dubaj také z jiné stránky a přiblížit její krásy i mimo hlavní vychozené cestičky. Město se neustále vyvíjí, a tak je influencer marketing skvělým nástrojem jak lidem v relativně krátkém čase ukázat neustále se měnící realitu Dubaje. Nemusíte tak spoléhat na rok, dva staré neaktualizované průvodce,“ dodává Škapová

Mít přehled o všech nových zákoutích podle ní kvůli prudkému rozvoji města nestačí mít ani místní.

Navíc se zdá, že influencery nijak nezbrzdila ani světová pandemie. „Své byznysové výlety si užívají i v době růstu počtu nakažených covidem,“ všímá si například lifestylový server Inside Hook.

Ostatně například v Británii si podobných influencerů a jejich výletů v době lockdownu do Spojených arabských emirátů všiml i premiér Boris Johnson, který se nechal slyšet, že podobným „úletům“ udělá přítrž.

Z oficiálních dat o turistické návštěvnosti Dubaje však plyne, že v tom influenceři rozhodně nejsou sami. Dubaj se v době lockdownu stala jakousi turistickou oázou mezi Evropou a Asií a například v prosinci tamní hotely hlásily více než devadesátiprocentní obsazenost.

Počet turistů, kteří loni navštívili Dubaj, sice meziročně klesl o dvě třetiny na 5,2 milionu, ale v porovnání s více než devadesátiprocentními propady v jiných destinacích včetně Prahy a za současných karanténních podmínek jde ještě o dobré číslo. 

Dubaj navíc vyrazila tvrdě do boje s covidem-19. Emirát má devět milionů obyvatel, něco málo přes čtvrt milionu nakažených a necelá tisícovka lidí na obávanou nemoc zemřela.

Pro srovnání, jen o něco málo větší Česko míří k 1,5 milionu nakažených a počet zemřelých už překročil dvacet tisíc. Dubaj navíc patří k druhé nejúspěšnější zemi na světě v očkování, hned po Izraeli. Do konce roku tam bude mít vakcínu minimálně sedmdesát procent obyvatelstva a země se už nyní může pochlubit jednou z nejnižší míry smrtnosti ve výši 0,3 procenta.

Dubaj se ale nestává jen vyhlášenou destinací pro milovníky luxusu. Stále častěji sem před lockdownem, ale i za lepším komfortem a příležitostmi utíkají i byznysmeni.

„Lákají mě sem nové technologie, různé způsoby jejich využití a také rychlost, se kterou jsou schopni je aplikovat do praxe,“ říká například investor partner investičního fondu PRIME FUND Radomír Čech, jenž do Dubaje létá pravidelně a vrátil se z ní zrovna včera.

„Třeba aplikace pro lidi, kteří se setkali s covidem. Obsahuje kompletní správu všeho, co musíte řešit, včetně zdravotnické dokumentace, karantény či trasování. Z toho by si Česká republika i další země mohly vzít příklad,“ vypichuje jednu z aktuálních inspirací.

A právě technologie se mohou stát další hybnou silou zdejší ekonomiky a zároveň i turistickými lákadly, jak upozorňuje Škapová z Travel Advance.

„Vláda vidí ve využití moderních technologií budoucnost – investuje do rozvoje autonomní dopravy, 3D tisku a jiných inovací. Jednu z takových fascinujících vizí uvidíte ke konci návštěvy na vyhlídkovém rámu Dubai Frame,“ dodává.

Teď už ale Dubaj napíná své síly hlavně na o rok odloženou říjnovou světovou výstavu EXPO20, která se uskuteční letos na podzim a jež by do ekonomiky měla přinést přes třicet miliard dolarů, tedy asi třetinu ročního HDP. I o tom se jistě dozvíme na mnohých profilech influencerů a našich známých.