Investiční skupina Natland Tomáš Rašky po čtyřech letech vystupuje z online módního byznysu. Svůj těsně menšinový podíl ve skupině Digital People, zastřešující značky jako ZOOT nebo Bibloo, prodává současnému většinovému majiteli Across e-commerce, který se stává stoprocentním vlastníkem.

„Across e-commerce řídila módní brandy a eshopy ZOOT a Bibloo už více než rok, když na přelomu let 2021 a 2022 od Natlandu koupila majoritní podíl,“ připomenula skupina v úterý odpoledne v tiskové zprávě. Across e-commerce spadá pod Across Private Investments, slovenskou skupinu s dvacetiletou historií, která se angažuje také v turismu, hotelnictví, zdravotnictví či realitách.

Hodnotu transakce žádná ze stran nezveřejnila z důvodu obchodního tajemství, podle odhadů Forbes se valuace podílu pohybuje v řádech nižších stovek milionů korun. Transakci musí posvětit antimonopolní úřad.

Majitel investiční skupiny Natland Tomáš Raška | Foto Natland

V tiskové zprávě se dále uvádí, že skupinu Digital People zároveň opustí CEO a minoritní akcionář Milan Polák. Ten se k Natlandu připojil v okamžiku akvizice společnosti Different, kterou založil s manželkou Simonou Polákovou.

Natland do Zootu vstupoval v okamžiku, kdy jeho existence visela na vlásku. Firma založena Josefem Havelkou a Ladislavem Trpákem začala rychle růst po vstupu internetového podnikatele Oldřicha Bajera, ale dlouhou dobu nebyla schopná dostat se do zisku zejména kvůli obchodnímu modelu, spočívajícímu v bezplatném systému neomezených vratek.

Ty stahovaly ZOOT do čím dál větších dluhů, až pohledávky za 150 milionů korun od Raiffeisenbank odkoupila skupina Tomáše Rašky a začala určovat další směřování online prodejce. Natland do Zootu nasadil nové vedení a začal kolem něj budovat módní skupinu.

Časem se spojil se zmiňovaným módním e-shopem Different a v létě 2021 za stovky milionů přikoupil právě skupinu Digital People se značkami Urban Store a Bibloo, do jejíhož ředitelského křesla usedl Milan Polák.

„Role Natlandu vyvrcholila na přelomu let 2021 a 2022 vstupem strategického partnera Across e-commerce, který převzal také exekutivní roli ve společnosti Digital People,” uvádí firma ve zprávě. Natland tak už před rokem dostal od Across e-commerce stovky milionů za poloviční podíl.

Freeride
Předplatné Forbesu Freeride

Společnost Digital People a její vlajkové značky ZOOT a Bibloo působí na osmi trzích Evropy. V loňském roce navštívilo e-shopy měsíčně v průměru 7,5 milionu zákazníků a podle vyjádření Poláka se tržby pohybovaly kolem dvou miliard korun. Skupina se loni měla v hospodaření dostat do plusových hodnot.

„Myslím, že trend se vyvíjí dobře. Plány bychom tak měli plnit a firma bude v zisku. Pokud samozřejmě nepřijde zase nějaká bláznivá událost,” uváděl Milan Polák z pozice šéfa Digital People v rok starém rozhovoru pro Forbes.

Digital People ovšem nebyl jediný zářez skupiny Natland v módním byznysu. Podobný model záchrany provedl u českých značek Pietro Filipi a Kara, které do insolvence dovedl Michal Mička a dnes je s Natlandem v zádech oživuje bývalý vlastník Kary Zdeněk Rinth.

Ještě dříve se stala skupina největším věřitelem zkrachovalé společnosti Premium Fashion Brands advokáta Jaroslava Havla, zastupující na českém trhu především luxusní značky včetně Armani Jeans nebo Hugo Bosse.