Po měsících debatování o „novému normálu“ a přizpůsobování se home officu nás snad nyní konečně čeká návrat k normálu starému. S obleky, pravidelnou pracovní dobou a tolik vzpomínanými rozhovory v kuchyňce.

I přes nemalé úsilí, abychom se přizpůsobili změnám spojeným s pandemií tak, abychom zůstali produktivní a úspěšní i v této nové realitě, se však pro mnoho z nás stal nový způsob práce pohodlným. Dlouhé schůzky vystřídaly e-maily, business casual tepláková móda. Návrat zpátky do kancelářské reality, kterou jsme ještě před rokem znali, bude proto minimálně stejně tak náročný.

A přirozeně se s ním pojí nekonečná řada obav: Dokážu se soustředit osm hodin v kuse? Prosadím se při poradách? Zvládnu toho tolik jako před pandemií? A jsem vůbec ještě schopný společenské konverzace?

Nejste v tom sami

Pandemie zamávala s výkonem i psychikou nás všech. Ne všichni jsme mohli zpomalit, mít více času na rodinu, naučit se nový jazyk nebo začít cvičit.

Apokalyptické zprávy kolem narůstajícího počtu nakažených, finanční nejistota i omezení setkávání se s blízkými vedly u mnohých k bezprecedentní míře stresu. Podle průzkumu Národního ústavu duševního zdraví se dokonce ztrojnásobil počet lidí s příznaky deprese.

Americký psycholog Adam Grant dokonce pojmenoval kolektivní pocit beznaděje a nesoustředěnosti jako hlavní emoci roku 2021. Takzvaný languishing, jak psycholog pojmenoval opak duševního vzkvétání (angl. flourishing), nejlépe vyjadřuje prosté „meh“. Nejsme deprimovaní a vlastně se máme dobře, ale dobře se necítíme. Nemůžeme se soustředit a ani k ničemu nadchnout.

„Nejste zoufalí ani vyčerpaní, ale ani vás nic netěší,“ popisuje emoci psycholog působící na Pensylvánské univerzitě. A to samozřejmě ovlivňuje i váš pracovní výkon.

Podle něj už samotné pojmenování problému pomůže jej překonat. A paradoxně nám může pomoct i vědomí toho, že se tak necítíme jenom my.

Šetřete svou energii

Návrat do běžného pracovního režimu je kromě náporu na duševní zdraví i zátěží pro výdrž fyzickou. I když byla cesta do práce běžnou součástí našich životů, v posledních měsících ji nahradily tři kroky z postele na pohovku a zpět a celý den v pohybu už si ani mnoho z nás neumí představit.

Před návratem do práce si proto dobře odpočiňte. Alespoň v prvních dnech pak zaměřte svou energii pouze na to, co se vás přímo dotýká.  

Podle první dámy českého internetu a jedné z nejvlivnějších žen Česka Taťány le Moigne je pro překonání krize nezbytné zaměřit energii na to, co sami můžete ovlivnit. To znamená vypnout sociální média, ztlumit přehršel informací a sledovat pouze to, co se děje přímo kolem vás.

Ideální je vyhnout se procházení Twitteru při každé volné chvíli a příjem informací omezit například výhradně na večerní zpravodajství.

Naplánujte si radost

I když může být návrat do práce hektický, alespoň částečné dodržování rutiny, kterou se vám v lockdownu podařilo zavést, vám podle Granta pomůže i při návratu do běžného režimu.

Předem si proto naplánujte čas k odpočinku i činnostem, které vám dělají radost. Pokud jste například při práci z domova pracovní den končili procházkou, při návratu z práce dnes můžete vystoupit o pár zastávek dříve.

Dýchejte

Návrat do kanceláře přinese spoustu nových podnětů, konverzací a rozptýlení, kvůli kterým se můžeme cítit zahlceni.

Prvním krokem k odvrácení paniky je proto dostat pod kontrolu svůj dech.

Jak na to? Můžete vyzkoušet následující způsob kontrolovaného dýchání:

  1. Zadržte dech na tři vteřin.
  2. Dlouze vydechněte po dobu šesti vteřin.
  3. Po krátké pauze se nadechněte na tři vteřiny.
  4. Zadržte dech na tři vteřiny – napněte svaly na ramenou, vytlačte břišní stěnu dopředu.
  5. Dlouze vydechněte po dobu šesti vteřin – snažte se spíše zpomalit než zrychlit.

Body 3, 4, 5 opakujte desetkrát – tato doba obvykle stačí k odstranění většiny fyzických příznaků úzkosti.

Úzkost a tělesné vjemy, které ji doprovázejí, jako jsou potíže s dýcháním nebo sevření žaludku, jsou jen přirozenou reakcí organismu na zdánlivé ohrožení. A tím může být v novém prostředí i zahlcení informacemi nebo nesplněnými úkoly.

Nespěchejte

Pandemie nám dokázala, že nejistota je jen běžnou součástí života, která nám pomáhá růst. Proto neplánujte na měsíce dopředu, ale soustřeďte se jen na den před vámi.

Pokud vám zaměstnavatel dovolí pracovat z kanceláře nejprve jen několik dnů v týdnu, využijte toho.

Pamatujte, že za rok se toho hodně změnilo, věci nebudou vypadat tak jako loni a stejně tak je úplně normální, že toho nezvládnete tolik jako dřív.