Východní vítr, tak zní v překladu název Dongfeng. Vyslovuje se „dongfong“ a do Česka přivál čínskou automobilku Dongfeng Motor Corporation, která je v říši středu druhým největším výrobcem osobních a nákladních aut s roční produkcí 3,5 milionu vozů a obratem skoro sedmdesát miliard dolarů.

Do Česka teď prostřednictvím firmy Bidli podnikatele Jiřího Lejnara přiváží tři auta. Dvě benzinová a jedno elektrické. V případě SUV Dongfeng Glory 580 se Lejnar nebojí za konkurenta označit například mladoboleslavskou Škodu Kodiaq.

Je to víc než deset let, kdy se v Česku začaly objevovat první automobilové pokusy z Číny. Tenkrát vzbuzovaly spíš posměch, ať už například designem bezostyšně okopírovaným od BMW, na první pohled zoufalým zpracováním, nebo podivným zápachem interiéru vycházejícím z použitých plastů.

Tyhle snahy přivést něco nového tak vždycky skončily prodejním fiaskem. Teď by to mohlo dopadnout jinak. Čína se pomalu stává technologickým lídrem světa a dnes představená auta, s nimiž jsme sice zatím neměli možnost se projet, vzhledově vypadají srovnatelně s těmi z Evropy nebo jižní části korejského poloostrova.

„Vývoj designu některých modelů probíhá v centrech v Evropě, USA a Japonsku,“ vysvětlil Lejnar, jehož Bidli do uvedení značky zatím investovalo zhruba šedesát milionů korun. Největší část z toho spolykalo nové prodejní centrum ve Vestci na okraji Prahy a auta, která Bidli musí výrobci zaplatit, jakmile je odebere. 

Další prodejní a servisní místa budou přibývat v příštím roce. „V každém krajském městě chceme mít vlastní prodejnu. Vedle toho uzavíráme smlouvy s prodejci, kteří ve vlastních showroomech nabízejí více různých značek,“ říká Lejnar. K propagaci značky pak budou sloužit i samotní zaměstnanci Bidli, kteří čínská auta dostanou jako služební.

Největším vozem, který už si lze nyní objednat s tím, že doba dodání může zabrat zhruba pět měsíců, je sedmimístný Dongfeng Glory 580 s jedenapůllitrovým motorem s výkonem 145 koní. Za 599 900 se dá koupit jediná verze s pohonem předních kol a ve výbavě například se šesti airbagy, desetipalcovým dotykovým displejem, třetí řadou sedadel nebo 360stupňovým parkovacím systémem.

Elektrický model by mohl mít šanci zejména v případě, že bude nákup bateriových vozů dotovaný státem.

O něco výš pak míří designově modernější crossover Fengon 5 s poměrně výrazně zkosenou zádí, což ale nijak zásadně neomezuje prostor nad hlavou na zadních sedadlech. I tady je pod kapotou jedenapůllitrový motor vznikající ve spolupráci s Mitsubishi. Oproti Dongfeng Glory 580 má ale slabší výkon – 137 koní. Zato o něco lepší je výbava, kde nechybí panoramatické střešní okno nebo více barevných variant interiéru.

Poslední aktuální čínská novinka je elektrická, jmenuje se Seres 3 a vyjde na 920 tisíc. Podle Lejnara má jít o soupeře hlavně pro korejské elektromobily Hyundai Kona nebo Kia Soul. Seres 3 slibuje papírový dojezd 405 kilometrů, ale dovozce připouští, že reálný se pohybuje kolem 330 kilometrů.

Dobíjení z dvaceti na osmdesát procent kapacity baterie má na maximálně šedesátikilowatové nabíječce trvat půl hodiny. V plánu je umožnit dobíjení i na rychlonabíjecích stanicích s výkonem 150 kilowattů, ale to se podle Lejnara nepodaří vyřešit dříve než příští rok.

Seres 3 s výkonem 163 koní pak sází na lithium-železo-fosfátové baterie, které mají mít oproti standardně používaným lithium-iontovým delší životnost. „Kromě toho nehoří, což je téma, které se v souvislosti s elektromobilitou v Česku hodně zmiňuje,“ poznamenává Jiří Lejnar.

Automobilový expert z webu iDnes.cz František Dvořák se domnívá, že po pokusech z minulosti by zejména elektrický model mohl mít šanci v případě, že bude nákup bateriových vozů – jak stát slibuje – dotovaný. 

„V Norsku se takto už jiný čínský výrobce elektroautomobilů úspěšně usadil. V Česku by mohl importér využít krizi s dodávkami nových aut. Pokud budou auta dostupná hned, mohl by nějaké zákazníky získat. Velkou překážkou ale bude chybějící zázemí distribuční a servisní sítě,“ konstatuje Dvořák.

Představenými vozy ofenziva automobilky Dongfeng nekončí. Začátkem příštího roku má přibýt ještě elektrické SUV Seres SF5 s dojezdem blížícím se údajně tisícovce kilometrů, pohonem všech kol a výkonem přes 600 koní.

Dalším pak bude model Voyah Free, o kterém automobilka hovoří jako o ultimátním elektrickém SUV. Jeho design pochází z pera designerského studia Italdesign a nabídnout má pokročilé automatické asistenční funkce včetně devíti kamer a dvanácti ultrazvukových radarů, vzduchové odpružení, noční vidění a dojezd až 860 kilometrů.