skip to main content
TOP CEO

Vyhazov i vyhoření. Šéfové a šéfky prozrazují, jaké nejhorší momenty v kariéře zažili

Vedou miliardové firmy s tisíci zaměstnanci. To s sebou přináší nejen úspěchy, ale také těžké chvíle. Zeptali jsme se proto šéfů významných společností působících v Česku, co považují za nejhorší momenty své kariéry, chyby, fuckupy či přešlapy. Prozradili nám, čeho litují, co by dnes udělali jinak a z čeho se poučili.

Dušan Quis, Allianz

„V určitém okamžiku své manažerské kariéry jsem se ocitl v situaci, kdy jsem nebyl ztotožněn se skupinovou strategií a nedokázal jsem se povznést nad svůj osobní, lokální pohled. Bojoval jsem za svou pravdu, stavěl se do opozice, místo toho, abych hledal cestu k realizaci. A stálo mě to místo. A dnes vím, že to tak bylo správně. Profesionální manažer by se neměl dostat do slepé uličky osobní pravdy a přesvědčení, ale řádně si projednat, pochopit a následně realizovat strategii akcionáře.“

Jitka Dvořáková, CZC.cz

Foto CZC.cz
Reklama

„Velkou chybou bylo, že jsem se před pár lety nedokázala vzepřít požadavku akcionářů o souběžný růst obratu i marže a zároveň poklesu fixních nákladů při nedobrém vnitřním stavu organizace. To je smrtelná kombinace. Nevyčítám nikomu to zadání, ale sobě, že jsem to přijala. I když se snažíte sebevíc a všechny parametry kousek posunete, nesplníte žádný a výsledek je považován za špatný ve všech jeho částech. Můžeme sledovat více cílů – v takovémto případě má být jeden hlavní.“

Petr Novotný, Hella

„Chyb bylo více, hlavně na začátku manažerských pozic. Ale jako nejzávažnější vnímám můj zdravotní kolaps z přetížení, který mě vyřadil z práce asi na čtyři měsíce.“

Tomáš Vondrák, Continental Automotive

Foto Luboš Wišniewski

„Zásadní organizační přehmat při výběru kandidáta pro obsazení jedné klíčové funkce i přesto, že mi můj ,stomach feeling‘ říkal: nedělej to.“

Carolyn Anne Sousa, Novartis

„To, že práce zasahuje do mého osobního života a rodiny.“

Vítězslav Lukáš, ABB

Foto ABB Czech Republic

„V počátcích jsem se v několika případech rozhodl pro řešení takzvaně ,čistě českou cestou‘. Pro rozšíření obzorů mně ohromně pomohlo zahraniční angažmá v ABB, kde jsem pracoval v nadnárodních týmech a viděl, že je k dispozici mnohem více řešení, než se nám zde na horizontu jeví.“

Reklama

Michal Štěrba, GZ media

„Vždy, když člověk z lenosti nebo vidiny rychlého zisku dá přednost rychlému namísto promyšlenému řešení. Naposledy jsme takhle koupili závod ve Francii, který byl opravdu levný a na první pohled skvělá koupě. Na obchodu jsme sice neprodělali, ale kdybychom úsilí a energii věnovanou projektu dali do rozvoje našich klíčových aktivit, tak jsme mohli být o velký kus dál na naší cestě.“

Soňa Porubská, Zentiva

Foto Zentiva

„Všechny případy, kdy jsem nedokázala přesvědčit své nadřízené o ,lokální pravdě‘. Tím myslím, že není vždy snadné prosadit na globální úrovni lokální zájmy nebo jen seznámit kolegy s lokálním přístupem a mentalitou daného regionu.“

Miloš Pavliš, Saint-Gobain Adfors

„To, že se mi v minulosti nepodařilo prosadit některé velké investice, které by dnes přinesly zvýšené kapacity, úspornější řešení nebo výrazné technické inovace. Každopádně v rámci tak velkého koncernu to není vždy jednoduché. Přesto jsme v posledních letech investovali v Saint-Gobain Adfors CZ více než dvě miliardy korun.“

Stefan Hoppe, Kaufland

Foto Michael Tomeš

„Na začátku svého působení v Česku jsem si myslel, že bych mohl přenést více nápadů z Německa do České republiky, ale tahle země je jiná. Poučil jsem se z toho. A prozradím vám tajemství: opravdu se téměř každý den naučím něco nového.“

Brigitte Streller, L´’Oreal

„Vše, čeho ve své práci lituji, se týká lidí. Pokud bych mohla vrátit čas zpátky, tak bych nejspíš povýšila některé lidi dříve a víc riskovala, abych jim mohla dát šanci na kariérní rozvoj. A naopak v několika málo případech bych postupovala rychleji při vyčleňování některých lidí z týmu, kteří do něj nezapadali.“

Tomáš Havryluk, Alza

Foto Lukáš Bíba

„Všechny chyby, které jsem udělal a dělám při jednání se zaměstnanci. Někdy totiž bývám příliš otevřený a netrpělivý, což může být lidem nepříjemné.“

Martin Borovka, Eurovia

Foto Eurovia

„To, že se mi stále nedaří přesvědčit naše akcionáře, že IT nástroje nám mají v naší práci pomáhat, nikoli nás ovládat. Informační technologie mají sloužit nám, nikoli my jim. Mrzí mne také, že nemám vždy tolik času, kolik bych chtěl, na své lidi, na důkladnější diskusi anebo jen na klidné popovídání.“

Reklama
Reklama