Obdržet peníze za odpracovaný den hned po konci směny? Ve světě, kdy se výplaty rozesílají v měsíčních cyklech, dříve nemyslitelný benefit. Na chuť mu však přichází čím dál více zaměstnavatelů.

Průkopník v tomto oboru, český fintechový startup Advanto, proniká do velkých tuzemských firem a chystá se přesvědčit i ty německé. Aplikace, představující jakýsi mzdový bankomat, vznikla před téměř třemi lety. Její tvůrci Martin Fortelný (na hlavním snímku vlevo) a Jan Köbl ji hned po studiích na pražské Vysoké škole ekonomické vytvořili se záměrem pomoci lidem vyhnout se stresu spojenému s čekáním na další peněžité prostředky.

Údajně až polovina Čechů totiž žije „od výplaty k výplatě“, přičemž podle průzkumů lidé po obdržení peněz utratí i přes osmdesát procent svých příjmů a po zbytek měsíce hospodaří s méně než pětinou.

„Naše původní hypotéza byla, že službu budou využívat spíše lidé s menšími příjmy v těžších životních situacích. Nakonec ji ale také běžně využívá střední třída, která častěji musí řešit operativní výdaje, pro jejichž úhradu by normálně používala například kreditní kartu. Ukazuje se, že čím více lidé vydělávají, tím rychleji peníze potřebují,“ komentuje CEO fintechové společnosti Martin Fortelný.

„V oblibě mají Advanto také mladí lidé, kteří si při škole přivydělávají, a peníze chtějí využít hned,“ pokračuje osmadvacetiletý podnikatel. Ostatně podobná studentská zkušenost, kdy nemohl jet na dovolenou jen proto, že musel na peníze z odpracované letní brigády čekat až do půlky září, ho na myšlenku Advanta přivedla.

Advanto
Mobilní aplikace Advanto

Podle Fortelného se tak během úvodních dvou let fungování projektu nepotvrdily počáteční obavy kritiků, že lidé budou nakládat s penězi nezodpovědně a do termínu výplaty jim nezůstane dostatečný obnos na pravidelné poplatky.

Advanto nyní aktivně využívá kolem šesti tisíc uživatelů a služba v průměru zprostředkovává výběr peněz každých pět minut. Běžný zaměstnanec využije možnost předčasného vyplacení odpracovaných peněz třikrát do měsíce, přičemž nejčastěji si vybere kolem dvou tisíc korun.

„Známe i několik aktuálních případů, kdy se lidé snaží spořit, ale najednou musejí za energie nebo veterináře zaplatit nižší desítky tisíc, které nemají stranou. Normálně by si šli rychle a nevýhodně půjčit, takto ale nemusejí,“ tvrdí startupista a odkazuje na průzkum LMC JobsIndex z roku 2019, podle kterého šedesát procent Čechů není schopno uhradit nenadálý výdaj přesahující částku 10 800 korun.

„Zároveň si díky nám vyberou peníze, na které mají nárok a které by po skončení měsíce stejně obdrželi. Nemůže tak nastat situace, že by někdo sáhl po větším obnosu peněz, než si vydělal,“ podotýká Martin Fortelný. Advanto umožňuje pracovníkům vybrat si maximálně padesát procent z odpracovaných financí, aby jim v regulérním výplatním termínu vždy přišla minimálně polovina mzdy.

Momentálně mohou tyto služby využívat zaměstnanci bezmála pěti desítek velkých firem, jako jsou například Unipetrol, Lagardère (pod kterou spadá Burger King, Costa Coffee nebo třeba Relay), Crocodille (Bageterie Boulevard, Pizza 360), Rohlík, DoDo, Notino či nově Zásilkovna. Každý měsíc přibudou v portfoliu tři čtyři společnosti s více než pěti stovkami zaměstnanců.

„Dát lidem možnost rozhodovat o výběru části svých finančních prostředků nám dalo ohromnou konkurenční výhodu při náboru lidí a jejich spokojenosti u nás,“ komentuje spolupráci Jana Vričanová, HR manažerka společnosti Notino. Největší evropský online obchod s parfémy a kosmetikou službu zpřístupnil nejprve brigádníkům a pro velký zájem záhy všem zaměstnancům.

„Advanto funguje jako velmi dobrý nástroj k získání přehledu nad svými příjmy a výdaji a také jako záchranná síť pro případ, že by někomu těsně před výplatou chyběly peníze,“ doplňuje Olga Leharová, Head Of Human Resources Zásilkovny, která se mezi klienty fintechové společnosti zařadila nedávno.

I díky zrychlujícímu růstu Martin Fortelný předpokládá, že na začátku příštího roku by se Advanto mohlo přehoupnout z červených do černých čísel. Objem výplat, které firmy svým pracovníkům prostřednictvím původně brněnského startupu předčasně vyplatí, se letos přiblíží 200 milionům korun.

Advanto, Martin Fortelný
Martin Fortelný, CEO Advanto

Pomohla i skutečnost, že se Advanto během letošního roku rozšířilo na Slovensko. Další zahraniční trh by měl navíc následovat v nadcházejících týdnech – Fortelný a spol. chtějí vstoupit do Německa, kde sice lidé disponují vyššími platy, ale řeší stejné problémy jako zaměstnanci v Česku.

„Jsem přesvědčený, že do pěti let bude možnost vybrat si výplatu kdykoli standardem napříč Evropou, podobně jako je karta Multisport,“ věří Martin Fortelný. Tento typ benefitu podle něj představuje silný nástroj pro HR oddělení firem, která díky němu mohou smazat deficit vůči personálním agenturám, zvyklým odměňovat své pracovníky ihned po skončení směny.

„Nemyslím, že by se někdy měl vrátit režim týdenních výplat, jako tomu bylo dříve. Lidé si budou chtít čím dál víc sami určovat, kdy peníze potřebují, a to je podle mě správné,“ dodává mladík, jemuž v rozvíjející se společnosti spolu s Janem Kölblem a dalšími členy týmu náleží mírně většinový podíl. Zbytek drží venture kapitálové vehikly Nation 1 a V-Sharp.

Zatímco prvně jmenovaný fond do Advanta investoval hned po startu sedm milionů korun, startupové studio miliardářů Zdeňka Šoustala s Michalem Menšíkem ho loni podpořilo sedmnácti miliony. Letos na jaře pak Advanto získalo dvacetimilionový úvěr od banky na provozní financování.