Koronavirová krize a hlavně vládní opatření v podobě uzavření obchodů tvrdě dopadají na českou oděvní značku Pietro Filipi, patřící společně s další módní značkou Kara do skupiny C2H investora Michala Mičky.

Vedení firmy podle středečního zjištění deníku Blesk rozeslalo den před výplatou svým zaměstnancům dopis, v kterém je informuje o tom, že Pietro Filipi už nemá peníze na výplaty, a nabízí možnosti, jak ukončit pracovní poměr. Podle deníku jim v podstatě žádná z variant nedává nárok na odstupné či náhradu mzdy, což ale podle Mičky není pravda.

„Není pravda, že propouštíme zaměstnance bez nároku na odstupné. Je to jinak, podepisujeme dohodu o ukončení z organizačních důvodů, kde má zaměstnanec právo si žádat o odstupné na úřadu práce. Pak je druhá, čistá dohoda, kde nedostávají odstupné,“ upřesňuje Mička pro Forbes.

Je to zřejmě nejlepší varianta pro všechny.

V případě podepsání dohody o ukončení pracovního poměru z organizačních důvodů pracovní poměr zaměstnanců skončí k 31. lednu, pokud ji nepodepíšou, budou v pracovním poměru nejméně do 31. března tohoto roku s tím, že Pietro Filipi nebude mít na jejich výplaty.

Jedním dechem ale Mička dodává, že zaměstnanci jsou srozuměni s tím, že pokud se najde nový investor, firma začne opět nabírat. Propouštění tak může dle Mičky být pouze dočasné.

„Zaměstnanci vědí, že pokud se domluvíme s investorem, obchody budou dál fungovat a v tom případě se o práci bát nemusí. Nyní dostanou odstupné od úřadu, které my jsme jim nemohli zaplatit, protože už nemáme peníze. Je to zřejmě nejlepší varianta pro všechny,“ dodává.

Firma Pietro Filipi Stores, zajišťující provoz 23 obchodů, měla podle účetní uzávěrky ve Sbírce listin na konci roku 2018 138 zaměstnanců, dalších 64 lidí v té době pracovalo pro Pietro Filipi, s. r. o, která se stará o návrhy oblečení české značky.

Propouštění je dalším střípkem v mozaice problémů Pietro Filipi v posledním roce. Na firmu, kterou na začátku 90. let založil podnikatel Petr Hendrych, dopadla pandemie a hlavně karanténní opatření s ní spojená. Uzavřené provozovny podle vyjádření majitele Michala Mičky z konce minulého roku způsobily 50procentní propad tržeb Pietro Filipi, firma se na podzim dostala do křížku s vlastníky nákupních center včetně skupiny CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka nebo podnikatele Richarda Morávka, vlastnící galerii Šantovka v Olomouci. Pietro Filipi vlivem uzavřených obchodů není schopna platit nájem, navíc začala stahovat zboží z obchodů v obavě před jeho možným zabavením.

Od konce roku pak Mička vyjednává s věřiteli skupiny C2H, mezi kterými je významným hráčem Česká spořitelna, o reorganizaci skupiny i oděvní firmy s cílem vyhnout se jejímu zániku. Podmínkou je ale získání investora.

„Bavím se s třemi investory. Mohu potvrdit informace z médií, že jeden z nich je pan Jozef Špirko, majitel slovenské značky Otto Berg. Jsou ještě dva další zájemci, které bych zatím blíže nespecifikoval i vzhledem k tomu, že jednání s nimi není tak daleko jako s panem Špirkem,“ uvedl pro Forbes Mička s tím, že může alespoň prozradit, že další dva zájemci jsou z řad českých investorů.

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Pokud jde o časový harmonogram, konec vyjednávání s investory se Mičkovi špatně odhaduje, do tří týdnů ale musí jeho skupina vědět, jakým směrem se vydá. „Tlačí nás čas.“ A pokud by jednání s investory zkrachovala, Pietro Filipi by zamířila do konkurzu. Znamenalo by to zánik celé značky? „Nevím, zdali zánik. V konkurzu si někdo může koupit ochrannou známku, může koupit zásoby a vše provozovat dál. Bylo by to ale určitě s narušením chodu společnosti, která v takovém případě nějakou dobu fungovat nebude,“ vysvětluje Mička. 

Třiatřicetiletý investor a podnikatel koupil Pietro Filipi skrz svou skupinu C2H v roce 2017 od jejího zakladatele Petra Hendrycha v době, kdy firma za rok 2016 vykázala meziroční propad tržeb z 543 milionů korun na 478 milionů a zisk EBITDA jí poprvé klesl do záporných čísel – firma tehdy prodělala před zdaněním, úroky a odpisy 1,3 milionu. Nový majitel se soustředil na proměnu Pietro Filipi v moderní a technologickou společnost připravenou reagovat na potřeby trhu nejen v offline, ale především v online světě.

Firmě a ani celé skupině C2H se ale nedaří nakouknout do černých čísel. Maloobchodní entita C2H Retail Holding vykázala za první pololetí loňského roku ztrátu ve výši 172 milionů korun. Na konci roku 2019, tedy ještě před pandemií, měla pak celá skupiny C2H konsolidovanou ztrátu 62 milionů korun při tržbách ve výši necelých 900 milionů korun.