Lepšího maskota z klobouku pořadatelé letošního hokejového šampionátu vytáhnout nemohli. Z králíků Boba a Bobka se stala instantní klasika turnaje, se kterou se čile obchoduje i teď za násobky prodejní ceny. To jen podtrhává fakt, že šlo z hlediska prodejů merchendisingu o suverénně nejpovedenější šampionát historie.
Vojtěchu Šišmovi a jeho firmě Footballmanie byla celá agenda veškerého zboží spojeného se šampionátem svěřená do rukou. Vyrobit nechali kolem 160 tisíc kusů věcí od puků přes zmíněné maskoty po národní dresy soutěžících národů. A během turnaje museli ještě přidávat výrobní kapacity.
„Vychází nám ambice na tržby kolem dvou až tří milionů eur. I pokud bychom realizovali to nižší číslo, půjde o dlouhodobý rekord světových šampionátů,“ řekl Forbesu před začátkem pražského šampionátu Šišma.
Realita je taková, že dokonce padla i hranice tržeb tři miliony eur. Dosavadní rekord byl přitom někde lehce pod dvěma miliony.
„Čeští fanoušci tvořili kolem dvaceti procent našich prodejů. Slováci asi čtyři procenta a srovnatelně s nimi Švýcaři,“ řekl Šišma Forbesu už po turnaji.
Zvláště od Slováků a Poláků byla očekávání velká. Obě družstva totiž los poslal do ostravské skupiny, kam to měly oba národy blízko. Zatímco Slováci podle Šišmy v utrácení předčili očekávání a přijeli vyloženě nakupovat, polský hokejový „hype“ se do prodejů nepropsal.
Podle Šišmy panuje představa, že u Čechů a Švýcarů podpořilo prodeje vítězné tažení turnajem až do finále o zlato. Reálně ale prý valná většina tržeb přišla z první poloviny turnaje a několikadenní fáze semifinále a finále už nehrála velkou roli. Specificky pro Švýcary prý navíc bylo v Praze vyloženě levno.
Šišma vyčíslil celkové prodeje na sedmdesát tisíc nákupů, které odbavili brigádníci během osmi a půl tisíce pracovních hodin.
Nic pak nedokumentuje nákupní hokejovou horečku tak dobře jako aura vytvořená kolem maskotů Boba a Bobka. „Měli jsme s držiteli licence ze Švýcarska domluveno, že jich vyrobíme více, než je na hokejové mistrovství světa obvyklé. Věřili jsme si. Dnes už víme, že kdybychom jich nechali vyrobit ještě o půlku víc, pořád se prodají,“ odhadl Šišma.
Ostatně už během šampionátu vznikl mýtus, že maskoti jsou vyprodaní. Za tím byla ale pouze strategie Šišmova týmu, který chtěl maskoty udržet na stáncích až do posledního dne šampionátu a záměrně tak část z nich nechával stranou.
Výsledkem je ale sekundární trh, na kterém jdou králíci z klobouku už ne za vyšší stovky korun, ale za nižší tisíce. Podle Šišmy jeho prodejci zaznamenali i pokusy o podplácení od fanoušků toužících si maskoty zajistit podpultově.
Stačí ostatně otevřít aukční portál Aukro a do vyhledávání zadat heslo maskot. U jedné z aukcí už příhoz na duo maskotů přesáhl hranici pěti tisíc korun, samostatně se na jiných místech prodávají za částky kolem patnácti set.
Zájem fanoušků byl tak velký, že by květnový turnaj nemusel být jediným obdobím roku, kdy bruslící zástupci čeledi zajícovitých byli k vidění. „Řešíme možnost vyrobení nové série maskotů pro vánoční sezonu. Vyhodnocujeme, zda má potenciál se prodat,“ doplnil Forbesu Šišma.
Celková návštěvnost, kterou jsou myšleny prodeje lístků, byla vyčíslená na 797 727 diváků, kteří dohromady utratili 2,3 miliardy korun.