Dostat reklamu k dětem a dospívajícím na internetu bude zase o něco těžší. Od 2. září omezí společnost Google možnosti, jak cílit na mladistvé skrze jím ovládaný online prostor.

Dopad to může mít hlavně na společnosti, které se na tuto věkovou skupinu zaměřují, například firmy prodávající elektroniku nebo gamingové společnosti. Radovat se naopak mohou rodiče. Děti totiž bývají reklamou častěji ovlivnitelné než dospělí.

Nová pravidla by měla od září platit pro všechny členy Evropského hospodářského prostoru, mezi které patří i České republika, a také ve Velké Británii a Švýcarsku. Následně mají být zavedená globálně.

A jak to bude fungovat v praxi? Pokud systém identifikuje daného uživatele pod osmnáct let, přestane mu zobrazovat personalizované reklamy, které jsou mu šité na míru podle jeho předchozí aktivity, a reklamy z kategorií, jako jsou gambling nebo alkohol.

„Uživatelé, které systém identifikuje špatně, mohou předložit doklady, aby prokázali, že už byli plnoletí,“ vysvětluje Tomáš Varga z komunikační skupiny Publicis Group.

Podle něj je zatím předčasné spekulovat nad tím, jak moc změny inzerenty poškodí. „Google toto omezení bude nejdříve testovat na vybraných trzích a je dost možné, že jeho konkrétní podobu ještě změní. Obecně ale tahle nová restrikce dává z morálního hlediska smysl,“ dodává Varga.

Podle Martina Kukačky z digitální a komunikační agentury Dark Side ale může omezení reklamy nahrávat youtuberům, jejichž vliv v online prostoru ještě více vzroste. Právě oni jsou totiž často pro děti i mladistvé relevantním kanálem.

„Pro nás jako zadavatele to neznamená, že bychom reklamu nemohli mladistvým doručit. Omezení ale sníží její efektivitu, ať už třeba z hlediska vyšší ceny, nebo nižší míry proklikovosti reklam,“ dodává Kukačka.

Na druhou stranu to může být pro inzerenty výzva, jak i přes omezené možnosti přímého cílení reklamy vytvářet efektivně kampaně pro klienty, kterých se týkají. Google navíc není jedinou společností, která se snaží děti a mladistvé v online prostoru ochránit.

Ke stejnému kroku přistoupila také společnost Facebook. I ona vezme inzerentům možnost zobrazovat lidem mladším osmnácti let reklamu na základě jejich zájmů nebo aktivity v jiných aplikacích či na internetových stránkách. Omezení se týkají hlavní stránky Facebooku, jeho aplikace pro sdílení fotografií Instagram a komunikačního kanálu Messenger.

Dlužno ale říci, že Google se snaží škodlivý obsah na internetu hlídat i průběžně. Jeho nárůst pocítil hlavně v době pandemie koronaviru.

V loňském roce tak například americká společnost zablokovala nebo odstranila přes tři miliardy reklam a z důvodu porušení zásad a pravidel omezila dalších bezmála šest a půl miliardy. Kvůli závažnému porušení pravidel pak pozastavila inzerentům více než 1,7 milionu účtů.