Facebook je mrtev, ať žije Meta! Tahle náhlá změna může někomu připadat jen jako poprava značky propadající se do čím dál větší kontroverze. Pravda je ale taková, že v dějinách úspěšného byznysu najdeme mnoho případů, kdy se známé společnosti rozhodly změnit si své jméno. A to z nejrůznějších důvodů.

Mark Zuckerberg na nedávné výroční konferenci společnosti potvrdil zprávu o blížící se změně názvu. Meta podle něj lépe vyjadřuje technologické ambice velikána, známého doposud pod názvem Facebook.

Podobně jako to v roce 2015 udělal Google, když svou mateřskou společnost přejmenoval na Alphabet, vytvoří Facebook novou společnost, která bude zahrnovat všechny jeho stávající značky jako Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Oculus.

Různé společnosti prošly podobnou změnou názvu v rámci vnitřní restrukturalizace v minulosti mnohokrát. Například japonská automobilka Nissan učinila kontroverzní (a drahé) rozhodnutí zrušit v roce 1981 tehdy jednu z nejpopulárnějších automobilových značek v zemi, Datsun. Ke kroku se rozhodla pro sjednocení globální image společnosti.

V jiných případech byly změny názvu důsledkem právních pří. Například Světová wrestlingová federace se v roce 2002 pojmenovala World Wrestling Entertainment poté, co prohrála spor o svou ochrannou známku. O rok dříve se zase tehdejší Andersen Consulting v důsledku soudního příkazu musela přejmenovat na Accenture.

Vůbec nejběžnějším důvodem, proč tyto velké společnosti odhazují svá jména, je ale snaha setřást špatnou publicitu nebo negativní obraz, který mají u veřejnosti. Právě na ty se před několika lety zaměřil deník Washington Post.

Mezi giganty se špatným mediálním obrazem patřil například tabákový průkopník Philip Morris, který se v roce 2003 přejmenoval na Altria. Nechvalně proslulý je také příklad bezpečnostní agentury Blackwater (později Academi), jejíž zapojení do správy poválečného Iráku provázely četné incidenty včetně vraždy sedmnácti civilistů během masakru na bagdádském náměstí Nisour.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Novou vlnu přejmenovávání zahájily i rasové protesty, které se loni přehnaly Spojenými státy. Mnoho společností se v jejich důsledků vzdalo svých názvů, které dnes působí necitlivě nebo urážlivě. Mezi nimi například populární značka sirupů a palačinek Aunt Jemima (nově Pearl Milling Company), gastronomická společnost Uncle Ben’s, která je už dnes známá jako Ben’s Original, nebo Eskimo Pie, která se přejmenovala na Edy’s Pie.

Zuckerberg vysvětloval změnu značky Facebooku jako důsledek již nastíněného zaměření na takzvané metaverzum. Společnost už začátkem měsíce vyhlásila plán za tímto účelem zaměstnat 10 000 lidí z celé Evropy. Podle finančního ředitele Facebooku Davida Wehnera je navíc připravena do metaverza investovat miliardy dolarů. Ohlášené změny však přicházejí také v době, kdy jsou obchodní praktiky společnosti pod intenzivním dohledem zákonodárců a regulátorů po celém světě.

Nedávná série zpráv publikovaných The Wall Street Journal nastínila řadu problémů, jako je neochota změnit algoritmus Facebooku tak, aby zabránil šíření dezinformací, či dříve nepublikované interní studie o škodlivém dopadu aplikace Instagram na mladé uživatele. Bývalá zaměstnankyně Facebooku Frances Haugenová navíc v těchto dnech o problémech svědčí před Kongresem.

Začátkem října obvinila Facebook z toho, že na svých nekalých praktikách vyloženě staví svůj obchodní model. Mark Zuckerberg všechna obvinění odmítl jako falešná.

Změna názvu však přichází v době, která pro Facebook, tedy Metu, není vůbec jednoduchá. „I když se Facebooku nakonec podaří prorazit s metaverzem, Facebook se svého jména ani kontroverzí, které se s ním pojí, nikdy nezbaví,“ komentuje změnu Daniel Howley z Yahoo.