Aneta Martinek se svým týmem dokázala proměnit malou facebookovou skupinu #HolkyzMarketingu v největší vzdělávací platformu pro marketéry v Česku. „Neměly jsme za sebou investora ani půjčky, od začátku jedeme na udržitelné stavbě produktů,“ popisuje Martinek, jak se z neziskové činnosti stal plnohodnotný byznys, jenž formuje a inspiruje nové generace marketérek a podnikatelek.
Příběh #HolkyzMarketingu se začal psát v roce 2014. Tehdy to byla facebooková skupina pro ženy, které chtěly sdílet své zkušenosti a podporovat se v prostředí, kde dříve dominovali muži. Aneta Martinek, spoluzakladatelka a šéfka, popisuje cestu od skupiny několika nadšenkyň až po platformu, která dnes sdružuje desítky tisíc členek a ročně generuje miliony korun.
Aneta začala v #HolkyzMarketingu původně dobrovolně, ale po několika letech se projekt stal plnohodnotným zaměstnáním. Zlom nastal během pandemie v roce 2020, kdy komunity rozšířily své působení online a díky tomu začaly růst i mezinárodně.
Tým dnes organizuje kurzy a školení pro různé úrovně marketérek, podporuje profesní růst žen a nabízí praxi s reálnými klienty. Na základě zkušeností absolventek programů platforma staví svůj nový vzdělávací model.
Úspěch #HolkyzMarketingu připravil cestu i pro další projekt #HolkyzByznysu, zaměřený na ženy ve světě podnikání. Aneta vysvětluje, že nová platforma cílí především na začínající podnikatelky, ženy na volné noze a profesionálky, které chtějí změnit profesní dráhu. Výhodou je i komunita mentorů a lektorů, které znají osobně a ověřují jejich kvality.
Martinek v rozhovoru popisuje výzvy, jako je náročné sladění práce a rodinného života, ale i to, jak se platforma adaptuje na rychle se měnící svět marketingu, který vyžaduje neustálé přizpůsobování. „Máme příběhy žen, které se z mateřské dovolené a malých příjmů dokázaly vrátit na pracovní trh, zvýšily si sebevědomí,“ říká.
Úspěchy svědčí o tom, že systematická práce a dlouhodobá vize mohou přinést nejen finanční výsledky, ale i reálný dopad na profesní životy tisíců žen. Vize #HolkyzMarketingu se do budoucna zaměřuje na profesionalizaci a automatizaci procesů, což je pro udržení růstu klíčové.
Jaké byly vaše začátky v marketingu?
Studovala jsem vysokou školu zaměřenou na marketing a byla jsem ve facebookové skupině #HolkyzMarketingu. Původně ji založila Pavlína Louženská. V návaznosti na marketingový festival v roce 2014 vytvořila tuto skupinu, abychom se mohly potkávat.
Co bylo potom?
Skupina organicky rostla. V roce 2017 Pavlína napsala příspěvek, že na to nechce být sama. Ozvalo se nás asi deset, kdo jsme chtěly pomáhat. Nakonec jsme zbyly tři – já, Pavlína Louženská a Lucie Audi. Daly jsme tomu řád a strukturu. Udělaly jsme kalendář eventů, dělaly jsme například výzvy a tipy na ženy spíkerky, abychom to mohly předat dále organizátorům různých panelů, kde byli do té doby většinou na pódiu jen muži. V roce 2019 jsme založily zapsaný spolek.
Do té doby šlo výhradně o dobrovolnou činnost, kterou jsme dělaly po nocích. I v tom roce 2019 jsme si mysleli, že půjdeme formou neziskové organizace na podporu žen.
Takže vedle toho jste každá měla práci na plný úvazek?
Přesně tak. Ale pak nás hodně nastartoval covid v roce 2020, kdy jsme všechno daly do onlinu. Do té doby jsme dělaly offline, ale během jednoho týdne jsme vlastně přepnuly celé fungování té komunity do digitální podoby a zjistily, jak velký potenciál to má.
Dostaly jsme se do zahraničí – na Slovensko a vůbec po Evropě. Začaly jsme přidávat další produkty, v roce 2021 jsme založily společnost s ručením omezeným a já do toho šla na plný úvazek. V té době jsem měla půlroční dcerku, což byla velká výzva.
Jak vznikal váš byznys model a v jaké je dnes fázi?
V roce 2020 jsme dostaly první grant od americké ambasády na dlouhodobější program. Do té doby jsme dělaly jednorázové eventy a webináře. Nic dlouhodobějšího, protože z naší strany nebyla kapacita ani rozpočet. S grantem jsme ale daly dohromady tříměsíční program, který se během dvou týdnů vyprodal. V tu chvíli jsme si uvědomily potenciál, který v té komunitě je.
Kdy se #HolkyzMarketingu staly profitabilní?
To bylo rovnou. Za celou dobu jsme nebyly v minusu.
Kolik má komunita nyní členek? A jakým způsobem je vzděláváte?
Přes čtyřicet tisíc. Děláme to tak, aby to bylo co nejvíce praktické. Máme na to napojené praxe na reálných klientech. Na základě toho jsme začaly stavět současnou vzdělávací platformu.
Dnes je mnoho vzdělávacích programů, mnohdy nekvalitních a podvodných. Má to na vaši činnost nějaký vliv?
Máme výhodu v té naší komunitě, kde máme vybudovaný bezpečný prostor a důvěru, kterou tyto weby nemají. V komunitě se lidé mezi sebou dál doporučují a to je naše obrovská přednost a výhoda. Konkurencí se nelimitujeme, i když víme, že toho je strašně moc. Stojí za námi čísla, reálné zkušenosti absolventek a ověřený brand, který má pevnou pozici na trhu.
Jak si hledáte a ověřujete mentory?
Jsou to lidi z té komunity. Známe je, máme s nimi zkušenost. Víme, že to ty holky dělají dobře.
Potřebovaly jste v začátcích nějaké klíčové investice?
Největší investice přišla s rozhodnutím jít do toho naplno. Kdysi na dobrovolné bázi jsme byly šťastné, když jsme vydělaly deset tisíc korun a nakoupily z toho samolepky. Neměly jsme za sebou investora ani půjčky, od začátku jedeme na udržitelné stavbě produktů. Nejklíčovější investice jsou do lidí, které si najímáme, a do týmu.
Kolik činí váš současný obrat?
V roce 2021 jsme měli šest milionů korun, v roce 2022 deset milionů, loni dvacet a letos míříme na třicet milionů.
Jaké procento obratu investujete zpátky?
Teď hodně. Rok 2024 pro nás byl ve stylu profesionalizace činností, které děláme. Investovaly jsme velké peníze do automatizací systému, CRM a dále. Chceme, aby nám to lépe fungovalo, abychom byly připravené. Dalším krokem jsou větší kanceláře. Tady v Karlíně jsme v podstatě v příjemném pěkném bytě přeměněném na kanceláře.
A už vám nestačí…
Ne, je nás 25, máme hodně offline eventů a potřebujeme prostor, do kterého se vejdeme.
Ztotožní se s názvem „holky“ všechny vaše členky?
Nechceme říkat „ty jsi holka, ty už jsi žena a ty paní“. Všechny jsme holky. Je to součást našeho přátelského přístupu ve smyslu – mám zkušenější kamarádku, které se můžu jít zeptat. Jsme #HolkyzMarketingu a vždycky budeme #HolkyzMarketingu.
Mohou se k vám přihlásit i muži?
V programech máme i kluky, kteří s námi studují. Máme lektory a mentory, kteří jsou součástí naší komunity. Naše studenty tvoří z devadesáti procent holky a deset procent kluci.
Proměnil se marketing za posledních deset let a je těžké mít stále prst na tepu doby?
Marketing se mění každý den. Je to nesmírně dynamické prostředí, ve kterém musíte sledovat trendy. Je nutné být otevřený a pozorný vůči věcem okolo. Inspirujeme se na zahraničních trzích. Inspirujeme se v trendech ve vzdělávání, protože chceme mít nejen aktuální trendy a témata v marketingu, ale i ve vzdělávání.
Jak pracujete se zpětnou vazbou?
Od devadesáti procent studentů ji máme. Sledujeme, jak jim to pomohlo v praxi a máme velmi dobře zabudovaný systém vyhodnocování v našich procesech. Když proběhne naše akademie, tak po třech měsících máme kompletní zpětné vazby, ty si analyzujeme a aplikujeme v dalším programu.
To musí být finančně a logisticky náročné, být takhle flexibilní…
Je to náročné, ale zároveň nás to drží na úrovni kvality, kterou chceme a považujeme za standard. A přesně tohle už od nás naši studenti očekávají.
Jaké typy vzdělávání máte?
Máme různé formáty a délky kurzů. Začíná to jednorázovými jednohubkami na dvě hodiny až po tříměsíční „akademie“. Každý si zvolí intenzitu a časovou náročnost, kterou potřebuje. U našich studentů se potvrdilo, že lidé, kteří se vzdělávají a sledují aktuální vývoj, jsou zajímavější na pracovním trhu.
Zní to jako hodně práce. Dá se to vůbec zkombinovat s rodinným životem?
Slaďování kariéry a rodičovství je moje denní téma. Malé jsou čtyři roky a máme dvoukariérní manželství. Je to o věčném balancování času a energie.
Pokud se špatně vyspím, nemůžu od sebe očekávat stoprocentní výsledky. Druhá věc je správná organizace – jsme velmi procesně založená firma a nastavení je dobře udělané. Třetí věc je mentální zdraví lídra. Chceme, aby byly jasně dané hranice, kdy chceme, aby holky měly volno.
Co to znamená?
Například přes léto byla zkrácená pracovní doba. Chceme, aby více pracovaly na dálku. Obecně máme volnou pracovní dobu, neomezenou dovolenou. I tyto benefity nám dovolují s lidmi dobře pracovat.
Co vám pomáhá nevyhořet?
Organizovanost a dynamika oboru. Nikdy neděláme to samé, vyvíjíme se a aktualizujeme a to nás na tom baví. Zpětná vazba od studentů je neskutečná. Nabíjí nás energií dělat to dál. Píšou nám o tom, že se díky nám dostali na vysněnou pozici, že díky nám si řekli o zvýšení mzdy a podobně.
Je něco, co se vám fakt nepovedlo a z čeho jste se poučily?
Chybujeme pořád a je to v pořádku, pracujeme s tím. Dostalo nás to právě tam, kde teď jsme. Nebojíme se chyby dělat, protože nás pomáhají formovat.
Před několika měsíci jste založily další platformu – #HolkyzByznysu.
Tam se dobře ukázalo, jak dobře máme zvládnutou organizaci. Vzaly jsme zaběhnuté procesy a implementovaly jsme je do nové firmy.
V čem jsou jiné?
Oslovujeme cílovou skupinu, která je zaměřená na byznys a podnikání. Má to na starosti spoluzakladatelka Lucie Audi, která je výkonnou ředitelkou. Mnohem více zde skloňujeme téma odvahy a prvního kroku. Přihlásit se na pohovor nebo skončit všechno a začít dělat úplně nový projekt od nuly chce ještě mnohem více energie.
Je to tedy spíš pro podnikatelky?
Primárně pro ně – pro začínající podnikatelky. Ale je to i pro holky na OSVČ nebo na volné noze. Chceme v budoucnu více oslovovat i ty na vysokých pozicích. Tým se rozrůstá a platforma se staví.
V jakém je to tedy stavu?
Máme za sebou osm měsíců a proškolily jsme pět tisíc lidí.
A u #HolkyzMarketingu jste na jakém čísle?
Na dvaceti tisících proškolených.
Jaké typy studentek máte?
Jsou tam holky po vysoké škole, které chtějí začít svou dráhu v marketingu. Chodí k nám také holky, které jsou na rodičovské a marketing vidí jako flexibilní přivýdělek. Jdou se k nám rekvalifikovat a začít svou cestu v oboru.
Jsou to i holky, kterým je přes padesát či šedesát let, které se nebojí jít s trhem a nebojí se jít do digitálních věcí. Ženy v tomto věku do toho často jdou, protože zjistí, že je pracovní trh nechce. Ony ale pořád mají sílu, energii a zkušenosti, se kterými dále chtějí pracovat.
To, že jsme holky, je spouštěč nenávisti. Většinou ale na hejtry nereagujeme.
Kolik máte mentorů a lektorů?
Máme jich tam přes čtyři sta u #HolkyzMarketingu a u #HolkyzByznysu se dostáváme ke stovce.
Musíte čelit i nějaké vnější kritice?
Máme intenzivní „hejtry“. To, že jsme holky, je spouštěč nenávisti. Většinou na ně ale nereagujeme. Nejsme kontroverzní, nedává nám to smysl. Nikomu tím nepomůžeme, když se pustíme do přestřelky na LinkedInu.
Je vůbec ve světě rychle proměnlivého marketingu možné mít dlouhodobé vize?
Stoprocentně. Ať už, kam se chci dostat, nebo jakým typem marketéra bych se chtěla stát. Umělá inteligence hodně proměnila trh a v budoucnu to uvidíme ještě častěji. Pavlína Louženská mluví o tom, že se nám obor změní až dvanáctkrát. Re-skilling a up-skilling bude čím dál tím větší téma. Chtěli bychom pracovat s prémiovými programy například pro firmy.
Jakých bude dalších deset let #HolkyzMarketingu?
Chystáme aktualizované formáty kurzů, chceme více pracovat s komunitou. Pokud bychom věděly, že to vydělává a nemění životy, tak do toho nejdeme. Pokud bychom viděly, že to jen mění životy a nevydělává, tak do toho taky nejdeme. Už jsme vyrostly. A chceme v růstu pokračovat.