Nejdřív to byla docela nenápadná facebooková skupina. Dnes má 29 tisíc členů po celém světě a ze sdružení na sociální síti se stala společností s ručením omezeným. Holky z marketingu se rozjely a vytvořily z nezávazné platformy vzdělávací instituci.

Má pomáhat ženám prosadit se ve vysokých funkcích i tehdy, kdy plánují nebo mají malé děti, nebo je jim přes padesát a od mnoha firem dostávají nálepku „nezajímavé, neperspektivní“.

Přitom na začátku všeho bylo obyčejné zdravé naštvání. Jedna z vedoucí trojky Holek z marketingu, Pavlína Louženská, měla před sedmi lety vystupovat na konferenci jako jediná řečnice ženského pohlaví. Když přišla na místo konání, poslali ji do šatny pro hostesky.

Nikdo nepředpokládal, že by mohla nejen uvádět a obsluhovat, ale také řečnit. Založila proto na Facebooku skupinu pro ženy, které jsou stejně nespokojené s obtížným vstupem do světa, který si muži historicky zabrali pro sebe.

Jak stoupají pozice, zastoupení žen řídne.

„Na juniorních pozicích pracují v marketingu téměř výhradně ženy. Jak stoupají pozice, jejich zastoupení řídne, až se téměř ztrácí,“ popisuje další z trojice, Aneta Martinek, která se připojila před čtyřmi roky a spolu s Pavlínou Louženskou a Lucií Audi nyní provozují vzdělávací platformu se statusem společnosti s ručením omezeným.

Není to už jen diskuse ve skupině a vyměňování zkušeností – Holky z marketingu pořádají webináře, eventy, juniorní i seniorní akademie, mentoringový program a nabízejí svůj prostor pro inzerci ke sdílení nabídek práce.

„Chceme dostávat víc holek do vedoucích pozic i na řečnické pozice,“ vysvětluje vizi firmy Aneta Martinek.

Vydaly se dvěma cestami: na jedné straně stojí samotné ženy, které učí, jak se umět prosadit a říct si o vyšší pozici i plat, na druhé jsou firmy, se kterými komunikují a přesvědčují je o tom, jak efektivní je přijmout na vedoucí místa ženy i ve zdánlivě profesně nevýhodné pozici.

Žena na mateřské dovolené může být podle Anety Martinek velmi výkonná, a dokonce i na poloviční úvazek a částečně z domova zastat stejné množství práce jako muž na plný úvazek. „Ženy si váží, když dostanou příležitost. Stejně výhodné může být pro firmu přijmout ženu po padesátce, která má bohaté zkušenosti,“ připomíná.

Holky z marketingu tak pomáhají třeba i matkám samoživitelkám, aby se naučily připravovat například online kampaně, mohly fungovat na volné noze, bydlet v regionech a pracovat pro velké pražské firmy.

Ženy se podle ní ostýchají ucházet se o lepší pracovní místa, protože si nevěří. „Má to i historický podtext, roli hraje samozřejmě mateřská. Kvůli kombinaci těchto důvodů dávají firmy přednost dynamickým mužům. Je to pro ně jednodušší,“ říká Martinek. 

Nevýhodou žen je podle ní i to, že spolu občas bojují a nepodporují se. „Bojí se, že žena, kterou vytáhnou na vedoucí pozici, převezme jejich místo, a ohrozí tak jejich postavení,“ vysvětluje.

Ženy, které už na vyšších postech sedí, mají podle Anety Martinek občas ostré lokty a jsou od nich slyšet věty typu: „Já si to musela vydřít taky, tak proč bych teď měla pomáhat někomu jinému.“

„Tohle všechno se pokoušíme měnit a daří se nám to,“ pochvaluje si Martinek. Zatímco loni proškolily Holky z marketingu tři tisíce lidí, muže nevyjímaje, letos si daly plán deset tisíc a naplňují ho. V létě už stačily vyškolit polovinu z předpokládaného cíle. 

Aneta Martinek, Lucie Audi a Pavlína Louženská

„Mít dítě neznamená tři roky nevylézt z domu,“ konstatuje Martinek. Jde ostatně příkladem: její manžel je právě na rodičovské dovolené a i díky tomu se mohla Martinek podílet na založení firmy, vyřizovat granty a věnovat se novým projektům.

Její kolegyně má tříměsíční dceru a o rok a půl starší druhé dítě. „Je to sice náročné, ale ukazujeme, že je to možné a že to umíme,“ říká. Sama se začala s manželem střídat v péči o dceru tak, že muž převzal povinnost nejdříve jeden den v týdnu, pak postupně přidávali víkendy a večery, a když bylo dceři devět měsíců, najeli na režim manžel tři a půl dne a Aneta den a půl.

„Museli jsme nejdřív změnit mindset okolo nás a pak ve firmě, kde manžel pracuje. Taky spočítat, jak vše bude vycházet, a rozkreslit povinnosti. Naučili jsme se, jak se neohlížet na stereotypy, jinak bychom to nevymysleli,“ přiznává. „Mužů na rodičovské dovolené je dnes 1,8 procenta a to je prostě málo,“ doplňuje. 

1,8 %

mužů je na rodičovské dovolené

Poté co Holky z marketingu založily společnost s ručením omezeným, se v listopadu role znovu střídají, Aneta bude trávit více dnů s dcerou a manžel víc času ve firmě. A vůbec se netají tím, že si nechávají pomáhat v domácnosti, jak to jen jde. Samozřejmostí je automatický vysavač, sušička i paní na úklid. 

„Chodí za mnou lidé a zajímá je, jak výměna na rodičovské funguje. Naše rodina si z nás dělala do poslední chvíle legraci, protože si mysleli, že to tak nebude. A když jsme to udělali, ptali se, jestli nezkrachujeme. Jde o to, změnit myšlení,“ dodává s úsměvem Aneta Martinek.

Příznivkyní kvót, které by zaručovaly ženám určitý počet míst ve vedoucích funkcích, ale není. „Ideální stav je, aby měli šanci všichni, kdo se chtějí zapojit,“ míní. Hlavně v Praze a některých velkých městech se situace v tomto ohledu zlepšuje.

Spíš než podle oborů se liší ochota dát ženám stejné šance jako mužům v rámci regionů. Ty, ve kterých převládá tradičně mužská práce, tedy například sever Čech nebo Moravy, jsou k ženám méně vstřícné. 

Práce pro Holky z marketingu je proto ještě dost. Zatím to zvládají v sedmi lidech v základním týmu, nejbližších externě spolupracujících lektorek a mentorek je sto padesát. 

„Bude to ještě dlouhá cesta. Pravděpodobně ještě moje dcera se bude potýkat se stejným problémem, ale je třeba neustále ukazovat příklady,“ říká Aneta Martinek a jeden uvádí. Žena se bála školit druhé i říct si ve firmě o dobrou odměnu. Dnes patří k nejlepším školitelkám akademií a webinářů.

„Před třemi roky říkala, v žádném případě školit nebudu, nedokážu to. A vidíte ten posun,“ uzavírá Martinek.