Až potkáte na českých horách nebo v rakouských Alpách cyklistu v dresu s nápisem Eleven, po přečtení tohoto článku už budete vědět, že ho ušili v Jablonci nad Nisou. Značka prohánějící se po celé Evropě pochází právě z města, které je vstupní bránou do Jizerských hor.

Nad designem každého trička, čelenky, bundy, dresu, vesty nebo mikiny přemýšleli tamní grafici, každý kus oděvu ušily české švadleny. Firma si nechá dovážet pouze materiál z Itálie, zbytek už je výhradně práce českých rukou. „Jsme na to hrdí, že můžeme naše výrobky vyvážet ven, a že jsme je ušili tady, v Čechách,“ říká ředitel firmy Eleven Martin Křenek.

Název společnosti odkazuje na číslo, které nosíval Martin Křenek na dresu, když hrával baseball. Grafickou podobu dal logu jeho bývalý kolega, se kterým před sedmnácti lety firmu zakládali. Se šitím oděvů tehdy neměli žádné zkušenosti – kolega byl stavař, on sám pak ekonom.

Jenže když přemýšleli, kam nasměrovat své podnikání, nic lepšího než sportovní oblečení je nenapadlo. A baseball byl jakýsi odrazový můstek.

„Nejdříve jsme šili kompresní trička a slidové šortky. A postupně k tomu přidávali i trička na běhání a cyklodresy. Výrobu jsme zadávali po různých místech, vymýšleli design i pro jiné firmy a až kolem roku 2008 jsme koupili první technologii, jedno zařízení na tisk, jedno na lisování a začali si to vyrábět sami,“ vzpomíná majitel.

Část výroby zadávali také do dílny v Kutné Hoře, kterou letos koupili a přidali ji tak do svého portfolia. Na dvě divize se rozdělila rovněž samotná firma: Eleven sportswear provozuje e-shop v České republice i Německu a obchodní partnery má po celé Evropě, nejdůležitější na Slovensku, v Rakousku, ve Slovinsku, v Lotyšsku nebo Chorvatsku.

Výrobní část zastává firma Eleven FS. Jejím největším zákazníkem je Eleven sportswear a další stovky, možná tisíce pocházejí z Česka i z celé Evropy.

„Používáme 250 výrobních šablon, které si zákazník může vybarvit podle svých vlastních představ, nebo to nechá na nás. Měsíčně vyrobíme průměrně asi deset tisíc kusů oblečení, k tomu zhruba stejný počet doplňků,“ vypočítává Martin Křenek.

Značku si oblíbili cyklisté i běžkaři.

Výroba se skládá z několika fází, od návrhu po tisk, střih a samotné šití. To vše se děje na jednom místě, v jablonecké hale v Janovské ulici, kde sídlí jak výroba, tak kamenná prodejna. Aby se grafické návrhy dostaly na oblečení, používá se takzvaný sublimační tisk. Za použití tlaku a teploty dochází k přeměně barvy na plyn, která se pak přenese do struktury vlákna – laicky řečeno se do látky propije.

Když je vše potištěné a nastříhané, putují jednotlivé kusy do šicí dílny. A tady trvá celý proces nejdéle. Většinou od čtyř do sedmi týdnů. „Když vidíte, že tričko někde v obchodě prodávají za 300 korun, tak to je většinou jen cena za materiál, nikoli za práci,“ podotýká podnikatel.

Značku Eleven si oblíbili cyklisté i běžkaři, ale nejoblíbenějším – a také cenově nejdostupnějším – zbožím jsou doplňky jako multifunkční šátky, čepice, rukavice nebo čelenky. Poslední dobou je zájem spíše o méně nápadné vzory, trendem ale zůstávají svítivé barvy.

S příchodem recyklovaných materiálů roste poptávka i po oblečení v petrolejových, bordó nebo šedých barvách. „Každý půlrok vyhodnocujeme, co zákazníci chtějí a kupují nejvíce a podle toho pak připravujeme vzory a barvy na další sezonu,“ říká Křenek.

Lockdown postihl firmu na kamenné prodejně, která musela zůstat pro zákazníky uzavřená, zato v e-shopu se obrat zvýšil až trojnásobně. Tržby ročně přesahují šedesát milionů korun, letos by se ale mohly v obou firmách o pět až sedm procent zvýšit. „Brand dělá asi třetinu zisku, zakázková výroba zbytek. Postupně se ty dvě oblasti vyrovnávají, ještě pět let dozadu to bylo v neprospěch brandu.“

Firma zaměstnává dvaapadesát lidí, z toho dvanáct v Kutné Hoře. Nejvíce je šiček, dokonce by uživili dalších pět, jenže na trhu práce nejsou. Oblečení s logem Eleven najdou zákazníci kromě e-shopu a prodejny v Jablonci také ve středočeských Břežanech a u zhruba třiceti velkoobchodních partnerů, ať už v horských střediscích, nebo v běžeckých či cyklistických speciálech.

A protože i zákazníkům leží na srdci blaho planety, začíná firma daleko více pracovat s recyklovaným materiálem. „Každý zákazník si pak bude moci vybrat, jestli chce standard nebo sáhne po recyklovaném materiálu. Vlastnosti zůstanou stejné, pouze jeden materiál není vyrobený z čerstvého polyesteru, ale je v něm příměs recyklované složky,“ vysvětluje Martin Křenek.

Výrobky testuje firma i na sportovcích, ale on sám přiznává, že dnes už sportuje málo. A baseball vyměnil za golf. „Asi je to věkem a váhou,“ směje se na rozloučenou.