skip to main content

Z Netflixu nám zatím nevolali. Češi ale ve světě krátkým seriálem prorazí, říká producent #martyisdead

2 minuty čtení

Je to přesně týden, co si český seriál #martyisdead fantasticky odnesl mezinárodní cenu Emmy v kategorii krátkých seriálů. Napínavý příběh o kyberšikaně vznikl v dílně tuzemské produkční společnosti Bionaut. Její majitel Vratislav Šlajer se z úspěchu samozřejmě raduje, ale chápe, že větší část práce má stále před sebou.

„Věřím, že tohle vítězství otevře dveře české produkci do západní Evropy. Dříve jsme často naráželi na to, že tamní televize odmítají nakupovat tvorbu z východu, nepovažují ji až na některé polské pořady za dostatečně kvalitní. Třeba je náš úspěch konečně přesvědčí. Z Netflixu nám ale zatím nikdo nevolal,“ směje se Vratislav Šlajer.

Reklama

Letošní turbuletní rok, který otřásl nejen světem umění, však z jeho pohledu paradoxně řadu procesů ve filmovém průmyslu usnadnil. „Nebylo potřeba cestovat, dělat nákladné prezentace. Byli jsme všichni na jedné startovní čáře, kdy filmaři z celého světa svorně představují své projekty prostřednictvím videohovorů,“ popisuje Šlajer.

Domnívá se, že #martyisdead zaujal nejen svým tématem, které se týká kyberšikany, ale také dobrým festivalovým přijetím. Před Emmy se mu podařilo získat sošku na Austin Film Festivalu, Marseille Web Festu i tuzemských Finále Plzeň a Serial Killer.

„Snažili jsme se, aby měl Marty dobrý festivalový život. Právě na těchto přehlídkách sklízel pozitivní zpětnou vazbu, někde nás dokonce označili jako perfektního reprezentanta formy krátké internetové série,“ rekapituluje Šlajer.

Seriály ovládají několik posledních let zábavní průmysl a podle Šlajera se mohou ty české v záplavě zahraniční produkce prosadit právě díky zdánlivé nevýhodě.

Reklama

Podle něj se totiž Čechům podařilo udělat z nevýhody výhodu. Vysvětluje, že české platformy jako Mall.tv nebo Stream neoplývají rozpočtem na tvorbu velkorozpočtových epizod jako streamovací giganti Netflix či HBO. Proto v Česku vznikají seriály v krátké stopáži, ale zato plné kreativního obsahu.

„Ukazuje se, že se nám daří v oblasti takzvaných short-form internetových seriálů. Je to nejen Marty nebo Kancelář Blaník, ale vzniká řada dalších, tvůrci mají zájem je natáčet,“ tvrdí Šlajer.

„Troufám si říct, že jsme v tomto ohledu před ostatními zeměmi napřed a short-form seriály nás proslaví stejně jako kdysi animace,“ uzavírá producent.

Napínavý i výchovný seriál

Seriál #martyisdead začíná příznačně smrtí teenagera Martina, kterého srazilo auto, zdrcení rodiče však pomalu zjišťují, že možná nešlo o nehodu.

Na synově facebookovém profilu objeví, že se ho kdosi před smrtí pokoušel vydírat přes anonymní profil. Hrozil, že zveřejní intimní video, které Martin natočil. Kdo za účtem, který se tvářil jako spolužačka ze školy, skutečně stojí?

Tvůrci v jednotlivých epizodách zvládají budovat napětí, i když je na projektu znát, že má hodně výchovný a didaktický charakter. Rodičům teenagerů klidný spánek rozhodně nepřinese.

Martin se nedobrovolně účastnil „výzev“, kdy se měl natáčet třeba při krádežích, dokázal také v mailových schránkách rodičů blokovat zprávy ze školní adresy, v nichž kantoři poukazovali na jeho absence. Tvůrci hodně akcentují téma sextingu a výměny nahých fotografií, které po odeslání žijí vlastním životem.

Reklama
Reklama