Nové dvoumístné létající auto AirCar slovenského vynálezce a designéra Štefana Kleina dnes absolvovalo svůj zatím nejdelší let. Zhruba během půl hodiny zvládlo urazit vzdálenost 75 kilometrů z jihoslovenské Nitry do Bratislavy. Přílet do slovenské metropole Klein označil za milník v projektu.

Vynálezce, který stál už dříve za prvním slovenským létajícím automobilem Aeromobil, momentálně připravuje další prototyp AirCaru. Ten by se následně mohl dostat k zákazníkům.

„Byl to nejdelší let, co se týče vzdálenosti. Když se jednou vydáte na dlouhou trať, je to jiný pocit. Letové vlastnosti jsou výborné,“ řekl Klein, který AirCar sám pilotuje. K plnému využití stroje je třeba vlastnit pilotní i řidičský průkaz.

Testovací model je vybaven motorem z motocyklu o výkonu 160 koní a vrtulí v zadní části vozidla, při letu dosahuje rychlosti 170 kilometrů v hodině.

Klein v minulosti stál u vzniku prvního slovenského létacího auta, Aeromobilu, z projektu ale vycouval a rozběhl přípravu nového létajícího vozu. AirCar se podle něj od Aeromobilu zásadně liší, a to i ve způsobu transformace z vozu na létající stroj.

Křídlo AirCaru se zasouvá do trupu auta, v cestovní verzi ho tak není vidět. Při jízdě po silnicích jde zase o rychlé vozidlo, zaparkovat jej lze na běžném parkovišti. Přestavení ze silniční na leteckou verzi trvá dvě a půl minuty, kromě rozvinutí křídel se vysouvá i zadní část stroje. Vzlétnout může i ze zatravněné startovací plochy.

Prototyp má za sebou více než 40 hodin letových zkoušek, pro další postup při schvalování potřebuje celkově nalétat 50 hodin. „Neobjevila se zatím žádná chyba,“ řekl vynálezce.

Do Kleinova projektu vložil přes 1,5 milionu eur (38 milionů korun) spoluzakladatel antivirové firmy Eset Anton Zajac, který podle časopisu Forbes patří do první dvacítky nejbohatších Slováků. Za perspektivní Zajac označil trh ve Spojených státech, kde je podle něj kolem 220 tisíc majitelů letadel. AirCar pro konečné zákazníky by měl přijít na půl milionu až 750 tisíc eur (12,75 milionu až 19 milionů korun).

Go big!
Vydání Forbesu Go big!

Nyní budou Klein a Zajac hledat investora, který na další rozvoj AirCaru přispěje částkou pět až deset milionů eur (127,5 až 255 milionů korun). Druhý prototyp by měl vzniknout v průběhu následujících 12 měsíců a bude vybaven motorem už o výkonu 300 koní.