skip to main content

Z nuly k miliardám během pár let. Prodejem firmy nic nekončí, zní z českého Integromatu. Na čem postavili svůj úspěch?

Nemyslete na miliony. Zlepšujte produkty a procesy pro sebe – a dělejte to, jak nejlépe to jde. Peníze pak přijdou samy a třeba nezůstane jen u milionů, ale rovnou u miliard.

O tom ví své česká parta podnikatelů zastřešená pod názvem Integromat, které se loni podařil opravdu husarský kousek. Po pouhých pěti letech budování firmy z vlastních zdrojů ji prodali za miliardy korun světové jedničce v segmentu digitální analýzy procesů, německé skupině Celonis.

Ta přitom kolem českého startupu kroužila, například i s americkým Salesforce, několik let. „Vůbec první nabídka byla za milion dolarů. Slušně jsme ji odmítli, protože jsme si věřili,“ vzpomíná pro Forbes jeden ze zakladatelů Integromatu Ondřej Gazda.

Už tehdy by se mu a jeho dalším pěti kolegům Patriku Šimkovi, Pavlovi Durasovi, Michalu Tomanovi, Michalu Schelovi a Romanu Bršlicovi podařilo zdvojnásobit vloženou investici. Nakonec ji tito velcí fanoušci počítačových her zhodnotili o tisíce procent.

„Herní průmysl nám dal hodně kolem toho, jak by se měl dělat produkt, aby ho lidi měli rádi,“ přidává se do rozhovoru Patrik Šimek, který je hlavním technickým mozkem české platformy využívané kromě středních firem i velkými světovými jmény, jako jsou Uber, Spotify, Cisco, Siemens nebo také organizace OSN.

Lepidlo internetu

Platforma, kterou dnes po celém světě využívá přes půl milionu uživatelů a které loni vzrostly příjmy meziročně o 600 procent na devět milionů dolarů, je díky své hlavní funkci propojování dat z obrovského množství aplikací a cloudových platforem často nazývána lepidlem internetu.

Reklama

Automatizuje totiž procesy v segmentu aplikačního rozhraní (tzv. API), díky kterému mohou jednotlivé aplikace mezi sebou komunikovat. Uživatel, a to i technický laik, si tak dokáže v jednoduchém webovém rozhraní nastavit, jaké procesy chce automatizovat.

Technický ředitel Integromatu Patrik Šimek

U běžného uživatele internetu jde například o stažení souboru z e-mailové schránky přímo do Dropboxu a upozornění v elektronickém to-do kalendáři. U podniků jsou pak možnosti bezbřehé, a to jak ve vztahu k vnitřním procesům, tak i ve vztahu k zákazníkům.

Platforma nachází rozsáhlé využití v call centrech, bankách, pojišťovnách a samozřejmě i na moderních mobilních platformách. Teprve až v posledních dvou letech ale oslovila velké klienty typu Siemens, Airbus nebo Uber.

Máme teď ve všem volnost a podporu.

„Uber tehdy zkoušel projekt sdílených koloběžek Jump. A rozhodl se, že proof of concept si nenaprogramují, ale že vše postaví na Integromatu, protože byl rychlejší, efektivnější a pomohl jim ověřit myšlenku, jestli do toho jít, nebo ne,“ popisuje Ondřej Gazda.

Produkt hrou

Gazda se Šimkem se znají už dvacet let. Spojila je vášeň pro hry, Patrik například reprezentoval Česko v tehdy fenomenální střílečce Unreal Tournament. Jejich cesty se vůbec poprvé protly na portálu Gamezone, na kterém se podíleli po obsahové a vývojové stránce.

Tam se tak seznámili se čtveřicí dalších svých kolegů působících dnes pod hlavičkou Integrators, kteří zkraje nultých let pro Český Telecom zajišťovali provoz oblíbeného herního portálu. Jejich mnohem větší úspěch měl ale přijít až za několik let s Integromatem.

Nejprve na vlastní pěst rozjeli slevový portál FajnSlevy.cz a celý jej postavili na automatizaci. Že je to krok správným směrem, poznali, když o jejich řešení projevila zájem tehdejší slovenská internetová dvojka Centrum.sk.

„Tehdy jsme si řekli, že tu je prostor na trhu, když tak velká firma neumí automatizovat,“ říká Gazda. Osud je tak opět propojil s partou Integrators, která outsourcovala programátory například velkým finančním domům, když bylo třeba integrovat určitá interní řešení.

Vzhledem k opakujícím se zakázkám a procesům hledali způsoby, jak vše zjednodušit a zefektivnit, což v podstatě neznamenalo nic jiného než vše zautomatizovat.

Reklama

První myšlenka přišla v roce 2012 a za další čtyři roky byl produkt oficiálně na trhu. Nejdříve zdarma, poté ve freemium verzi. „Vyvinuli jsme nástroj, který měl v prvé řadě ulehčit zakázky Integrators. Nakonec to dopadlo tak, že systém nikdy nepoužili a vše jsme dali do cloudu,“ vzpomíná Šimek na samotný vznik Integromatu.

On i Gazda se shodují, že úspěch platformy tkví v jednoduchosti a vhodné vizualizaci.

„Velkou inspirací pro náš produkt bylo pražské metro. Integrace jako taková ho svým způsobem připomíná, jen místo lidí převážíte z jednoho bodu do druhého data. A ukázalo se, že to chápou lidé po celém světě, což pro nás bylo důležité hlavně z pohledu kulturních odlišností,“ dodává.

Google v automatizaci

Pro oba manažery se prodejem firmy nic nemění. Jak sami říkají, finančně zajistili sebe a své rodiny na celý život, valnou část peněz utržených z prodeje svých podílů ale obratem investovali do akcií Celonisu.

„Odhady v médiích jsou trochu podhodnocené,“ dostávám odpověď na otázku, zda se prodej pohyboval opravdu kolem 100 milionů dolarů. Přesnou částku ale i tak odhalovat nechtějí.

Chceme být jednička, standard na poli automatizace.

Důležitější je pro ně fakt, že na rozdíl od svých tří kolegů, kteří se nechali vyplatit a z firmy vystoupili, zůstávají i nadále v řídicích strukturách Integromatu, který navíc nezanikne – se zázemím a finanční podporou německé firmy z něj naopak plánují v automatizaci udělat něco na způsob Googlu na poli vyhledávání. 

Patrik Šimek (vlevo) a Ondřej Gazda při videorozhovoru

„Chceme být jednička, standard na poli automatizace,“ popisuje Gazda vizi, kterou bezpodmínečně musel pochopit i budoucí partner. Proto Celonis dostal přednost i před americkým Salesforce, v jehož rámci by značka jako taková nejspíše zanikla.

„Máme teď ve všem volnost a podporu. Celonis jen chce, abychom rychle rostli, k čemuž nám sám dává křídla. Je to snová situace,“ pochvaluje si usměvavý podnikatel.

Nabuzený tým

Celonis sídlí v Mnichově, Integromat zůstává v Česku. Část týmu má nově v Olomouci, hlavní pražský tým se chystá stěhovat do nového kancelářského komplexu Dockin na pražské Palmovce, kde už sídlí další český miliardový startup ProductBoard Huberta Palana a Daniela Hejla.

Nové prostory jsou vzhledem k očekávanému růstu nutné: Integromat měl ke konci loňského roku necelých 70 lidí, letos by se jejich počet měl vyšplhat až na 150. Posílení přitom letos čeká hlavně obchodní tým. 

Předplatné Forbesu
KUP TEĎ!
9/2021

A na své si přišli i zaměstnanci Integromatu – firma jim rozdávala zaměstnanecké akcie, jejichž cena při prodeji nabyla zajímavých částek.

„Pro někoho byly sedmimístné. To celý tým ještě více nakoplo,“ konstatuje spokojeně Gazda.

Zasloužená odměna, chtělo by se dodat. Celému Integromatu se povedlo vybudovat produkt a firmu bez investorů, a navíc ji prodat v kondici, kdy generuje zisk. Ve světě startupů pálících miliardy dolarů a slibujících ziskovost každý další rok věc vskutku nevídaná.

Reklama
Reklama