skip to main content
Forbes Woman

Zásobuje celou Evropu a loni s firmou dosáhla na sladkých 60 milionů. Jak chutná úspěch Dortisima?

3 minuty čtení

Pokud jste už někdy ochutnali dort obalený hebkou potahovací hmotou, je velká šance, že na něm měla zásluhu právě Monika Grgulová. Podnikatelka, která před 11 lety založila firmu Dortisimo, dovážející cukrárenské potřeby, dnes speciální potahovací hmotou zásobuje celou střední Evropu.

Takzvaný fondán začala dovážet českým cukrářkám z Maďarska a spolu s tamní výrobní firmou se jí podařilo vyvinout vlastní hmotu, která je pružnější a trvanlivější než konkurenční výrobky. Loni firma dosáhla jen v Česku obratu 60 milionů korun, celou polovinu přitom tvořil právě prodej potahovacích hmot.   

Všechno začalo před prvními narozeninami její dcery. Dnes úspěšná byznysmenka tehdy nemohla najít cukráře, který by jí vyrobil potažený dort v rozumném termínu. Kvalitní hmoty se tehdy totiž dovážely až na zakázku ze zahraničí a na českém trhu nebyl nikdo, kdo by je dokázal zajistit za krátkou dobu.

„Cukrářka, jejíž dorty se mi líbily nejvíc, potřebovala kvůli potahovací hmotě objednávku tři týdny, někdy i měsíce dopředu,“ popisuje podnikatelka, jak se zrodil nápad začít prodávat dortové fondány přímo u nás. „Ty, které v té době byly k dostání, navíc často chutnaly dost uměle,“ dodává.

Zakladatelka Dortisima si tehdy všimla, že většina kvalitních potahovacích hmot je vyrobena v Maďarsku, a jelikož maďarsky uměla, spojila se rovnou s tamními výrobci fondánu, který si cukrářky pochvalovaly nejvíce. Tuto hmotu začala navíc upravovat a vyvíjet tak, aby splnila všechny nároky, které si potahování dortu vyžádá.

Zatímco dcerka spala, podnikatelka běhala po nocích na poštu, otevřenou do půlnoci.

„Potřebovali jsme hmotu, která by se hodila nejen na potahování, ale i na modelování. Po složitém vývoji mi přišlo prvních 60 kilo fondánu a já najednou nevěděla, co s ním. Velké cukrárny tuhle hmotu neznaly, a tak ji nechtěly,“ popisuje podnikatelka s tím, že ji zachránily domácí pekařky. „Ty z hmoty byly nadšené, a tak se po ní jen zaprášilo,“ dodává.

Fondán pak prodávala z bytu, zatímco dcerka spala, a aby balíčky dorazily všem cukrářkám včas, běhala po nocích na poštu, která měla otevřeno až do půlnoci.

„Byznys se pomalu rozjížděl a mně došlo, že mí klienti nechtějí objednávat hmotu u mě a všechny ostatní potřeby někde jinde,“ říká podnikatelka a vysvětluje, že právě proto začala prodávat i další pomůcky pro výrobu dortů.

Zakladatelka Dortisima Monika Grgulová | Foto Dortisimo
Reklama

Postupně se jí začaly ozývat samotné e-shopy, které s Dortisimem chtěly spolupracovat a pomůcky prodávat od něj. U výrobce si navíc firma vysmlouvala výhradní zastoupení hmoty v Česku, na Slovensku a později i v Německu, Rakousku, Polsku, Nizozemsku i Lucembursku.

„Výrobna v Maďarsku viděla, jak se nám s hmotou daří v Česku. A tak mi věřili a svěřili mi výhradní zastoupení ve všech těchto zemích, o které jsem si řekla,“ směje se Grgulová.

Dnes je k dostání spousta variací této hmoty, různých chutí i barev. Měsíčně jí Dortisimo prodá asi 45 tun a ročně vyveze téměř 40 kamionů až po okraj naplněných fondánem. Díky byznysu Moniky Grgulové se ročně potáhne asi 900 tisíc dortů.

Před oněmi 11 lety při tom začínala na nule. A i to ale podle podnikatelky bylo obrovské štěstí. „Asi nejvíce hrdá jsem právě na to, že jsem to zvládla bez finanční pomoci, úvěrů a podobně,“ říká. Ani nula ale není zadarmo.

Grgulová přiznává, že je workoholička a prvotní zisk si nikdy nevybírala, ale dál jej investovala, objednávala větší zásoby, pronajímala si větší prostory. „Dodnes nemáme žádné úvěry ani jiné dluhy, i díky tomu se nás koronavirus tolik nedotkl,“ říká byznysmenka.

Monika Grgulová s dětmi | Foto Dortisimo

Faktem ale je, že zmatek v začátcích pandemie a utnutí všech oslav znamenaly pro firmu pokles na 30 procent z původního objemu prodeje.

„Po uklidnění opatření ale lidé začali dohánět oslavy, o které v pandemii přišli, a dnes jsme na tom úplně stejně jako v téhle době loni,“ pochvaluje si Grgulová. Do konce roku čekají dokonce nárůst obratu a příští rok se stěhuje do dvakrát větších prostor.

„Jestli jsem se něco naučila, tak to, že je důležité se ničeho nebát. Buď úspěch přijde, anebo jste to alespoň zkusili,“ uzavírá zakladatelka sladkého království.

Reklama
Reklama