Německý módní online obr se v úterý pochlubil výsledky a hlásí rekordy. Firma sídlící ve velkorysém kampusu v Berlíně loni utržila osm miliard eur, tedy zhruba 209 miliard korun, což je meziroční nárůst třiadvacet procent.
Jen pro představu – jde o pětkrát víc, než kolik loni utržila tuzemská internetová jednička Alza.
Počet zákazníků stoupl Zalandu o čtvrtinu na necelých 39 milionů, návštěvnost stránek dokonce o třetinu. O 40 milionů se pak meziročně zvedl počet objednávek. Dramaticky narostla také provozní ziskovost, a to z 224 v roce 2019 na 420 milionů eur v roce loňském.
Ukazatel GMV, který Zalando systematicky sleduje a který vypovídá o celkové hodnotě prodaného zboží, meziročně stoupl dokonce o třetinu na 10,7 miliardy eur. To je dáno primárně rozvojem partnerského programu, kdy Zalando otevírá svou platformu dalším obchodníkům.
Právě v rámci GMV má německý internetový stroj vedený třemi CEO veleambiciózní plán: prodat do roku 2025 zboží v hodnotě 30 miliard eur, tedy za více než 780 miliard korun.
I proto jen během letošního roku firma otevře dalších šest trhů, konkrétně Slovensko, Chorvatsko, Slovinsko, Estonsko, Litvu a Lotyšsko. Dlouhodobým cílem Zalanda zůstává ovládnout deset procent evropského trhu s módou.
„2020 byl rok jako žádný jiný. Drželi jsme se nicméně naší dlouhodobé vize stát se startovním místem pro módu. V následujících letech se budeme nadále soustředit na růst a dlouhodobé investice,“ řekl k výsledkům Robert Gentz, jeden z trojice šéfů.
Před rokem se akcie Zalanda, listované na frankfurtské burze, obchodovaly za cenu okolo třiceti dvou eur. Dnes titul tancuje na hranici devadesáti eur. Takhle jednoduché to někdy je.
16. 3. 20212 min
Zdravko Krstanov
šéfredaktor Forbes.cz
Zajímá ho, jak přemýšlejí ti, kteří se dostanou od nuly k jedničce. Sleduje startupovou scénu, akciové trhy a nejbohatší Čechy. Je autorem podcastu Funny Money a rozhovorů se špičkami českého byznysu, jako jsou třeba Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Michal Strnad. Online verzi českého Forbes vede od roku 2022.