Milan Behro založil Zoner software před dvaceti osmi lety se společníkem Romanem Slavičinským. Hned po skončení vysoké školy totiž snili o tom, že vybudují softwarovou společnost světového významu. Tehdejší nálada a hlad po počítačích a programech byl velký a trh prakticky prázdný.
Firma se od počátku zaměřovala na grafický software a jejich prvním produktem byl grafický editor Zebra, který tehdy vznikal v improvizovaných kancelářích v prostorách bývalé prádelny, kde ze začátku firma o dvou zaměstnancích sídlila.
Zvrat přišel v roce 2000, kdy se Behrův společník setkal v Nizozemsku se zástupci japonské společnosti Minolta. Po tomhle osudovém setkání se jejich softwarová divize začala primárně zabývat digitální fotografií a začala vyvíjet komplexní fotografický editor Zoner Photo Studio.
Ten se záhy stal love brandem a nejpoužívanějším programem v Česku, kde jako v jedné z mála zemí světa poráží v počtu uživatelů světovou jedničku Adobe. Současně se řadí mezi deset nejvíce úspěšných fotoeditorů na světě, s celkem deseti miliony uživatelů.
Aby Zoner obstál v konkurenci, musel ale poskytovat ještě i něco navíc. Vznikla tak veřejná galerie Zonerama, která je mezi českými fotografy vůbec nejoblíbenější a dnes čítá přes dvě stě tisíc registrovaných uživatelů. A právě Zonerama chce uvést do tohoto léta novinku, která bude dalším Behrovým světovým primem.
Tak jako například v roce 2017, když byl Zoner Photo Studio prvním nástrojem pod Windows s podporou fotografického formátu HEIF na světě, chce teď Zonerama jako první z online fotogalerií zpřístupnit 4K videa v do budoucna perspektivním formátu AV1 pro osobní použití a přidat se tak ke službám jako Netflix a YouTube, které se na video specializují.
Inovace a sázka na prvenství ostatně byly vždy Behrovým hnacím motorem. V roce 1996 například spustili projekt Czechia, první komerční webhostingovou platformu v Čechách, se kterou ještě čtyři roky poté byli jedničkou na trhu. A i dnes patří k pěti nejvýznamnějším webhostingovým poskytovatelům.
Servery zpočátku provozovali v USA, kde to bylo technologicky výhodnější. Krátce poté ucítili význam internetu pro elektronický obchod a mezi prvními uvedli řešení Zoner InShop. Později také přišli s nástrojem pro jednoduchou tvorbu a provoz webových stránek Zoner InPage, který je s deseti tisíci uživateli třetí nejpoužívanější u nás.
Veškerý růst firmy vzešel z vydělaných peněz, tedy bez kapitálu a vstupu investorů. To se dařilo díky uvádění nadčasových technologií a inovacím, za které byl Zoner mnohokrát oceněn, třeba Křišťálovými disky na výstavách INVEX nebo na německém Cebitu.
Dnes Behrovu firmu tvoří čtyři divize a krom hlavního sídla v Brně má své pobočky v Bratislavě, Maďarsku, Japonsku a v USA na Floridě. Ne vždy však číhal za každým krokem úspěch. Zoner také tři roky působil v Silicon Valley, kterou v roce 2014 opustil bez většího úspěchu.
Teď má ale za sebou rok s obratem 200 milionů korun, sto deset zaměstnanců a deset milionů uživatelů. Jak se tradiční brněnské firmě daří a jaké má ještě plány?
Daří se vám i přes covidový rok?
Excelentně, rosteme na českém a evropském trhu. Digitální ekonomiku covid nějak zásadně neovlivnil. Držíme si naše každoroční cíle meziročně růst o deset procent. Hlavní, o čem teď přemýšlím, ale je, jestli se víc zaměřit na Ameriku. Je to náročný trh. Chtěl bych tam zkusit prosadit Photo Studio a možná produkt inPage na tvorbu webových stránek.
Můžete tam na něčem zásadně pohořet?
USA je extrémně konkurenční trh, působíme tam vzdáleně od roku 1998 a vždy nás něco překvapí. Třeba v roce 2019 na nás zaútočil patentový troll. Zažaloval nás za porušení patentů. Skupina několika právníků koupí nějaké patenty a vydírají firmy kvůli údajnému porušování. To je velké téma a právní systém v Americe umožňuje provádět tyto vyděračské techniky.
Jít do sporu znamená utratit hodně peněz za právní spory, které nikam nevedou. Nakonec jsme se s trollem dohodli na vyrovnání, i když jsme žádný patent neporušili, protože vést právní spor v USA jde do milionů korun. Pomohla nám s tím tehdy právní kancelář Havel & Partners.
S jakým produktem se vám stalo?
S programem Zoner Photo Studio
A kdy máte v plánu se do toho vrhnout?
Po covidu. Plánuji v USA pobývat víc času. Připravuji teď marketingovou strategii, jak si urvat více z trhu.
Jinak zůstáváte stále v Brně?
Brno je skvělé město na tyto technologie. Je blízko Prahy, Bratislavy i Vídně a přitom částečně bokem. Je to dobré na rozvoj, akorát se sem poslední dobou tlačí dost zahraničních firem a začíná být nedostatek kvalitních lidí.
Jaká je vaše cesta k úspěchu?
Mít kolem sebe mladé a kreativní lidi včetně ředitelů, to je základní kámen úspěchu, jak vydržet dlouho na trhu. Baví je to a můžete se spolehnout, že firmu podrží, když vy ztrácíte motivaci a sílu. Taky motivují vás, a samozřejmě inspirují.
Přemýšlel jste už, komu firmu předáte?
Dětem to neplánuju, naopak se snažím vytvářet profesionální vedení firmy, budoucnost je v našich ředitelích. Jak člověk stárne, nemusí mít takový tah na branku. Ještě stále ale dávám impulzy i nestandardní a odvážné nápady. Chci trochu provokovat moje lidi, se kterými mám dobrý vztah, snažím se je vnímat citlivě a naslouchat jim, oni mezi sebou mají velké osobní vazby a to mě těší.
Jak se vám daří stíhat v té šílené technologické době?
Je to strašně zábavné, to mě těší. Jsem technolog, těším se na nový procesor a nové technologie. Chci je vždy otestovat, co to dělá s naším softwarem. V rámci možností stíháme držet krok, musíme ale každý nápad ekonomicky počítat.
Zoner Photo Studio je nejpoužívanější nástroj v Česku, to se povedlo...
Ano, Česko je jedna ze zemí, kde porážíme Adobe a jsme obecně známí. Už se mi stalo, že se mně policajt při kontrole techničáku ptá, jestli to je ten Zoner, co dělá ten fotosoftware. Zoner je obecně známý brand a je to neskutečný úspěch, drží se v konkurenci, v zahraničí je to ale slabší.
Proč jste se tehdy stáhli ze Silicon Valley?
Tak extrémní a nesmyslně vysoké náklady na lidi a prostory k podnikání nebo bydlení nelze ufinancovat. Pro představu, středně kvalitní zaměstnanec potřebuje minimálně 10 tisíc dolarů měsíčně. Byli jsme první, kteří po roce 2014 veřejně napsali, že být v Silicon Valley je ekonomický nesmysl. Teď o tom mluví i Hewlett & Packard, Oracle nebo Tesla.
Pořád jste jen na Windows?
Do jabka se plánujeme zakousnout, již teď se snažíme psát jádro multiplatformě, ale je to o čase. Vývoj je neskutečně nákladný a investice jde do desítek milionů.