skip to main content
Český byznys

Ze štěněte šelmou. Spokojený pes trhl půl miliardy a chce více kousat konkurenty

Spokojený pes, spokojený majitel. Ať už jde o čtyřnohého chlupáče, nebo stejnojmenného prodejce chovatelských potřeb. Internetový obchod pro milovníky domácích mazlíčků loni poprvé utržil přes půl miliardy korun při ziskovosti EBITDA bezmála dvacet milionů a spustil velké investice.

Společnost, kterou v roce 2005 založila vášnivá pejskařka Soňa Fialková, se nedávno z Prahy a jejího okolí rozšířila do Brna, kde otevřela logistické centrum a brzy spustí svou doručovací službu Rychlý pes.

Kromě toho v domovských Říčanech otevřela svou největší, v pořadí už třetí prodejnu – dvě jsou v hlavním městě – o rozloze 250 metrů čtverečních, která by měla být její vlajkovou lodí. Firma také poprvé vykročila do televize: k blížícím se osmnáctým narozeninám si nadělila rozsáhlou kampaň s názvem Až vyrostu, jejíž náklady se vyšplhaly na osm milionů korun.

Od zásadních investic, které mají stvrdit, že chovatelský e-shop s příznačnou červenou barvou ví, jak se v byznysovém prostředí pohybovat, si firma slibovala ještě větší růst. Načasování se však s ohledem na současnou nejistou dobu nesešlo s ideálem.

„Z hlediska tržeb nečekáme růstový rok,“ netají se dvaačtyřicetiletá podnikatelka, která sama má doma tři psy. „Válka, inflace a zdražující energie, které zasáhly rodinné rozpočty, mají na prodeje značný vliv. Lidé viditelně méně utrácejí a zrovna jaro bývalo vždy enormně růstové. Teď tomu tak není,“ popisuje Fialková.

Vzápětí nicméně nezapomene zmínit, že nebýt nákladné reklamní kampaně, byla by na tom firma výsledkově v posledních týdnech ještě o něco hůře. „Tenhle rok bude velká výzva. Ceny na trzích jsou absolutně nepředvídatelné,“ konstatuje.

„Výrobce krabic vám zarezervuje kapacity na rok dopředu, ale cenu už vám garantovat nemůže. Zároveň si myslím, že krize jsou občas třeba: mohou být očišťující a posouvající podnikání opět o kousek dál,“ dodává žena, která nadále určuje chod společnosti o sto třiceti zaměstnancích, přestože jí už většina Spokojeného psa bezmála tři roky nepatří.

V roce 2019 si Soňa Fialková spolu s manželem Tomášem, kteří momentálně dohromady kontrolují čtyřiadvacet procent firmy, uvědomili, že jejich děti v jednom z největších online obchodníků svého druhu nebudou pracovat. Aby se tak od byznysu mentálně osvobodili, prodali většinu investorovi Jozefu Janovovi, který svůj podíl postupně navýšil až na šedesát pět procent.

Reklama

Zbylých jedenáct náleží Janu Svobodovi, programátorovi a partnerovi v investiční skupině eRockets. I díky penězům od nového investora mohla firma rozvíjet svou expresní službu Rychlý pes, která doručuje zboží ještě týž den po objednání v Praze – a představuje velkou část doručených zakázek. I proto se Fialková a spol. chtějí na službu více zaměřit a po chystaném Brnu přidat v budoucnu i další města.

V Česku, označovaném za národ pejskařů, tak firma vidí stále obrovský potenciál. Dokonce mnohem větší než za hranicemi, přestože loni vstoupila po Slovensku, odkud v současnosti plyne zhruba desetina tržeb, také do Maďarska.

Expanze s chovatelskými potřebami je komplikovaná.

„Chtěli jsme si vyzkoušet, co to obnáší, co jsme schopni dokázat, ale nemáme ambici roztahovat se Evropou,“ říká Fialková, podle níž je expanze se sortimentem chovatelských potřeb komplikovaná. „Krmiva jsou těžká, což znamená drahou dopravu, navíc každá země má specifické značky,“ dodává šéfka tuzemské dvojky s patnáctiprocentním podílem na trhu, jejímž největším konkurentem je německý Zoohit.

„Důležité je, abychom rostli a udrželi největší servis, který dnes zákazníkům poskytujeme,“ doplňuje Fialkovou většinový majitel Spokojeného psa Jozef Janov. „Oba jsme se Soňou dlouhodobí investoři, tudíž nám jde o dlouhodobý, udržitelný růst a rozvoj firmy. Věřím, že díky tomu to brzy dotáhneme na českou jedničku,“ přeje si úspěšný investor.

Investor Jozef Janov

Právě osoba Jozefa Janova, zároveň řídícího holding Hartenberg Capital, spravující především miliardy expremiéra a pátého nejbohatšího Čecha Andreje Babiše, je přitom důvodem, proč firma bývá veřejností kritizována.

„Někdy mě kritika mrzí,“ konstatuje Soňa Fialková. „Pro lidi se Jozef Janov rovná Andrej Babiš, i když není nijak politicky angažovaný. Babišovi bychom firmu nikdy neprodali,“ podotýká podnikatelka, která se naopak netají názorovou náklonností k současnému předsedovi vlády Petru Fialovi.

„Jozef Janov mi jako jediný ze všech investorů, s nimiž jsem jednala, lidsky sedl. I díky tomu můžeme Spokojeného psa společně posouvat tak, jak si přejeme,“ dodává ke svému postoji.