I pěstování zeleniny a bylinek může připomínat příběh Forresta Gumpa. Důkazem budiž startup GreeenTech, který vyrábí hydroponické skleníky do restaurací či kanceláří. Z Česka se nyní chystá zamířit do světa. Chce mimo jiné „dobýt“ ostrovní národ.
Právě rozjezd české společnosti připomíná jedno z dobrodružství filmového hrdiny Forresta Gumpa. Ten se na základě slibu umírajícímu kamarádovi pustí do lovu krevet, byť ho dříve vůbec nezajímal a příliš o něm nevěděl.
„Neměl jsem vztah k zemědělství nebo pěstování. Vždy jsem však chtěl vytvořit technologii spjatou s něčím ‚zeleným‘, která by vydávala hmatatelný produkt,“ vzpomíná zakladatel společnosti Dmitrij Lipovskij.
Pro tento způsob hydroponického pěstování, kdy místo na polích roste zelenina na regálech indoor farem, se nadchnul poté, co byl před šesti lety pracovně v Číně. V roce 2020 zkonstruoval první hydroponickou farmu, s níž ještě tentýž rok zamířil do českého pavilonu na Expu v Dubaji.
V té době už figurovala na hydroponické scéně velká jména. Například německý Infarm, který tehdy vybral od investorů téměř čtyři miliardy korun. A právě tady podobnost s Gumpem pokračuje. Jeho krevetová firma Bubba Gump byla také proti byznysovým konkurentům trpaslíkem. Vše se změnilo ve chvíli, kdy hurikán zničil ostatním podnikům lodě.
V případě GreeenTechu nevyřadila lídry oboru živelná pohroma, ale to, že si (viděno zpětně) nevýhodně nastavili svou strategii. Po raketovém růstu přišel i rychlý pád. Což je třeba případ Infarm, který po třech letech v Evropě skončil.
Byť se to rozhodně netýkalo všech firem, je tu však díky tomu prostor, kam růst. A hlavně poučení, jak postupovat. „Musíte prodávat technologii, nikoli bylinky. Na těch nejde zdravě vydělávat,“ popisuje Dmitrij Lipovskij.
Jak vlastně jejich farmy vypadají: Představte si skříň s prosklenými dvířky, uvnitř které jsou tři patra. V nich v řádcích rostou pod LED světly saláty a mikrobylinky, jimž systém zajišťuje dostatek vody a živin.
Saláty lze sklízet asi po šesti týdnech, bylinky už za čtrnáct dní. Celkem je tam prostor pro více než sto kusů plodin. Spatřit je lze například v restauracích, jako je karlínský Štangl nebo Casa de Carli nedaleko Staroměstského náměstí v Praze. Nebo třeba v Albertu na pražském Chodově.
První vyrobené farmy byly podle Lipovského až příliš technologicky „nabušené“, což se odráželo na ceně. Jedna vyšla na půl milionu korun. I tak jich firma prodala čtrnáct kusů, než se vrhla do jejich překopání.
Foto se souhlasem GreeenTech
Uvnitř kontejnerové farmy. Foto: GreeenTech
Nový typ nazvaný Urbi. už není zcela automatický. Je například nutné doplňovat vodní nádrž, aby měla farma dost vody a živin pro pěstovanou zeleninu. Že už je čas, majiteli připomíná aplikace, která k farmě náleží. Cena tím ale klesla na asi 180 tisíc korun.
Společnost cílí na restaurace, hotely, ale i kanceláře, které mohou vlastní zeleninu nabídnout svým zaměstnancům jako pracovní benefit. Možná překvapivě cílí GreeenTech také na školky a školy.
„Pro nás je školství možná nejsilnější segment. Do konce roku 2027 budeme mít kolem padesáti farem po českých školách a školkách,“ slibuje šéf společnosti. Zatím se teprve rozjíždí, na školách mají asi pět farem.
Celkem za loňský a letošní rok firma prodala třicítku hydroponických farem nového typu. „Do dvou let je naším cílem prodat 150 až 200 kusů,“ líčí Dmitrij Lipovskij. Navýšení počtu souvisí se zamýšlenou expanzí do zahraničí.
Firma rozjíždí projekt v Maďarsku, Dánsku, Spojených arabských emirátech a také na Seychelách. „Ve skladu vytvoříme velkou farmu s odhadovanou kapacitou pro asi pět tisíc plodin. Po třech ostrovech pak rozmístíme Urbi. farmy do hotelových řetězců.“
Ty si budou moci brát zeleninu i z velké farmy, když ta v jejich menších systémech nebude stačit poptávce. Brát přímo ze „skladu“, aniž by měl hotel vlastní skříň, firma nepovoluje z obchodních důvodů. Část jejího byznysu totiž stojí i na tom, že na systému měsíčního předplatného dodává vlastníkům farem semínka a hnojivo vhodné pro hydroponické pěstování. V Česku činí 2800 korun.
Zamýšlená expanze se týká i druhé nohy, na kterou se GreeenTech hodlá teď více zaměřit. Tou je, že vedle malých hydroponických farem totiž vyrábí i velké – v přepravních kontejnerech.
V roce 2021 se jeden z nich stal součástí gastronomického hubu Manifesto na Andělu. Tamní kontejner měl v sobě místo pro pěstování téměř čtyř tisíc salátů nebo bylinek. Vlastní má i společnost Rohlík, která v Praze nabízí vypěstované bylinky.
„Chystáme spolupráci s nizozemskou firmou, která se zabývá celosvětovým prodejem kontejnerových farem,“ uvedl Lipovskij. O jaký podnik konkrétně jde, nechce zatím komentovat.
Jinak zatímco hydroponické pěstování pro Lipovského bylo ještě před několika lety velkou neznámou, s kontejnery má delší historii. Než se vrhnul na moderní způsob zemědělství, měl už strojírenskou firmu.
Celkově jeho skupina LUTech Group zahrnuje čtyři firmy včetně GreeenTechu a má celkový obrat okolo půl miliardy korun. Samotný zelený startup je v tomto ohledu výrazně menší. Obrat má podle Lipovského pět milionů korun a v loňském roce se pohyboval v červených číslech.
„Vývoj a proces jsme samozřejmě museli v začátku dotovat. Dneska jsme v černých provozních číslech a v příštím roce očekáváme, že společnost začne vracet zadlužení,“ uvedl Dmitrij Lipovskij. A třeba do několika let napodobí i podnikatelský úspěch Forresta Gumpa, který nakonec vytvořil obchodní impérium.