Od jara zejí české hory prázdnotou až do letních dovolených. Pokud bude sněhu v příštích letech ubývat, stojí před hoteliéry výzva, jak si s klimatickou změnou poradit a nepřijít o svůj byznys. Už teď se některým restauracím nevyplatí udržovat celoroční provoz. Co funguje těm podnikatelům, ke kterým jezdí hosté bez ohledu na sezonu?

„Pokud by restaurace měly mít otevřeno celý rok, musela by se návštěvnost zvednout alespoň na polovinu hlavní sezony,“ říká Petr Zámiška, majitel menšího wellness hotelu Chalupa v Prášilech na Šumavě. Sám má hotel otevřený po celý rok, přestože jeho obsazenost klesá po konci sezony na třetinu. Restaurace, kterou v Prášilech provozuje, celoročně nefunguje.

Klid a příjemnější ceny

Největším lákadlem může být výjimečný klid, který jaro a podzim na českých horách nabízejí. Místa, kde je v létě více lidí než v centru Prahy, je možné si právě teď vychutnat v podstatě o samotě.

„Užít si hory bez lidí, pozorovat krásy jara i podzimu v přírodě, to je však jen jeden rozměr. Hotely obvykle přicházejí s akční nabídkou, která je výhodnější než v hlavních sezonách. V případě Aparthotelu Svatý Vavřinec v Peci pod Sněžkou jde o jednu či dvě noci zdarma k delším pobytům, neomezený vstup do wellness nebo tematické víkendové programy s výtvarnou dílnou pro děti a hlídáním dětí zdarma,“ popisuje svoji strategii ředitel zařízení Martin Venglář.

Za výhodnější ceny je možné se ubytovat mimo sezonu v podstatě všude. „Stálé hosty se snažíme motivovat slevami na další pobyty, nabízíme mimosezonní ceny. Celkem fungují last minute pobyty, kde nabízíme velmi výrazné slevy. Nicméně tenhle čas bereme spíše jako období připrav na hlavní sezonu. Letos například chystáme letní terasu u hotelového bazénu s venkovní saunou a naproti hotelu chystáme lov daňků,“ plánuje Petr Zámiška.

Cestovat celoročně umíme

V cestovním ruchu se mluví o tom, že covid Čechy „rozcestoval“. Dlouhou dobu nikam nemohli, a o to více si potom cesty začali užívat a dopřávat si je častěji. „Poslední dva roky pozorujeme trend, kdy lidé místo jedné velké dovolené upřednostňují rozdělení volna na menší části. Jedou na jednu dovolenou do zahraničí, a poté v průběhu roku jezdí ještě na jeden dva kratší pobyty po Česku,“ všímá si Jiří Fontana, ředitel obchodní strategie hotelové sítě Orea, která má hotely a resorty po celé republice, včetně Krkonoš a Šumavy.

Vyrazit na dovolenou či prodloužený víkend kdykoli během roku tedy umíme. Ovšem k tomu, abychom zamířili do českých hor, nestačí jen lepší ceny ubytování. Hoteliéři se shodují, že zásadní je nabídnout dostatek aktivit i prvotřídní služby. 

„Snažíme se hostům ukázat, že v každém měsíci se dají v dané lokalitě najít věci, kvůli kterým stojí za to přijet. V zimě to jsou lyže a wellness, procházky na jaře a na podzim, nebo koupání a výlety po okolí v létě,“ pokračuje Jiří Fontana. 

Je třeba zajistit komfort, dokonalé služby i zážitky

„Nemůžeme hostům poskytovat jen ubytování, musíme jim nabídnout zážitek. Něco, co jinde zatím nezažili, a co je nadchne natolik, že se k nám rozhodnou vrátit. Víme, že už nestačí splnit očekávání, musíme ho předčít. Důraz klademe zejména na gastronomii, kdy se zaměřujeme na tradiční pokrmy v moderním pojetí, a pokud to jde, využíváme lokálních potravin. Chceme, aby člověk pocítil krásy konkrétního regionu se vším všudy,“ dodává. 

Hotely Orea se také hodně soustředí na rodiny s dětmi, kterým se snaží poskytnout takový servis, aby se nemusely o nic starat – od wellness přes animační programy pro děti až po pomoc s plánováním výletů. „Zároveň hledáme cesty, jak každému hotelu vytvořit poznávací znamení, aby si ho lidé pamatovali – na Šumavě nabízíme horské procházky s lamami, v našem novém hotelu v Moravském krasu máme minizoo s oslíky, a v několika našich hotelech se o pohodlí hostů starají kromě personálu i roboti,“ doplňuje Fontana. 

Podobně na to jdou i v Aparthotelu Svatý Vavřinec. Aby si tu rodiče mohli perfektně odpočinout, teenagerům nabízejí hernu s PlayStationem, o menší děti se tu stará hotelová hlídací babička. Byznysově tu, stejně jako v mnoha jiných hotelech, mezi hlavními sezonami spoléhají také na teambuildingy. 

Jejich přístup je však výjimečný v tom, že jejich teambuildingy jsou zároveň propojené i s rodinnými pobyty. „Chystáme program Work&Life balance, tedy rodinné firemní akce, kdy zaměstnanci část dne tráví prací a část se svými rodinami. Pro ty jsou připraveny zážitkové aktivity v okolí hotelu, jako je bobová dráha či lanový park. Mohou samozřejmě využít i masáže a wellness přímo v hotelu,“ vysvětluje Martin Venglář. I tento typ pobytu je ale bohužel možné zatím zažít jen v letní sezoně, tedy od června do září.

Bude líp. Dokonce i v Českém lese

Důkazem, že všechny tyto cesty nesou ovoce, je, že hotely hlásí velmi úspěšnou zimní sezonu i příznivý výhled na další období. „Poptávka neklesá ani před jarní sezonou. V dubnu a květnu se víkendová obsazenost pohybuje okolo šedesáti procent. Ve všední dny zatím máme čtyřicet procent obsazených pokojů,“ pochvaluje si Jiří Fontana ze sítě Orea. 

Optimisticky to vidí dokonce i v Českém lese, oblasti, která ani v té největší sezoně nikdy nebyla turisticky příliš vyhledávaná. Přesto se tu koncem dubna otevře ambiciózní Resort Český les. „V našem okolí nejsou sjezdovky, nejezdí se sem ani za koupáním. Celá tato lokalita je stále zapomenutým krajem. A právě v tom je naše síla. Naší filozofií je nabízet hostům odpočinek i zábavu celoročně, bez ohledu na počasí nebo sněhové podmínky,“ popisuje majitel nového resortu a zároveň šéf investiční skupiny FKCG Ondřej Karhan. 

Jeho resort vznikl nedaleko hranic s Německem, přesto většinu hostů mají tvořit Češi. Jezdit sem mají za nedotčenou přírodou, kterou tu budou mít doslova na dlani. Rodina Karhanova tu totiž ještě před resortem vybudovala volně přístupnou 160hektarovou oboru s muflony, daňky a sikami, rybníky a parkem.