Filantropem může být každý, bez ohledu na to, zda je asistent, pekař, nebo CEO. A o tom, že Češi nemyslí jen na sebe a mají chuť dávat, svědčí i výše jednotlivých darů, vznik nových nadací a svěřenských fondů. Advent je ideální dobou, kdy můžete začít přispívat, ať už jednorázově, nebo pravidelně.

Kde začít?

Vyberte si aktivitu, nadaci nebo kauzu, na které vám nejvíc záleží. Čím osobnější vztah k dané problematice bude, tím smysluplnější vám dar bude připadat. Zní to možná banálně, ale mnoho z nás na žádnou charitu nepřispívá, protože jsme se zatím nezastavili a nezamysleli nad tím, komu že chceme vlastně pomoct.

Pokud ve vás štědrost vzbudila vánoční atmosféra, můžete se finančním prostředkem angažovat v sezonních záležitostech, jako je například Nocleženka, Ježíškova vnoučata, Krabice od bot nebo iPatron.cz, který místo dárků pod stromečkem usnadňuje dětem z dětských domovů vstup do dospělého života.

Zároveň svou pozornost můžete věnovat i aktuálním problémům a přispět například na projekt Energie lékařům, kdy zdravotníkům bojujícím s pandemií pošlete balíček zdravých potravin. Nebo můžete zaslat příspěvek na teplé deky a tlumočníky pro rodiny s dětmi pobývající na bělorusko-polské hranici. Jistě také znáte Lékaře bez hranic, kteří po celém světě poskytují neocenitelnou lékařskou pomoc.

Variantou je rovněž účastnit se sbírek na crowdfundingových platformách, jako je například Donio. Zde se v loňském roce během jediného dne vybralo čtrnáct milionů korun na plicní ventilátory nebo přes dva miliony korun na bezbariérový byt pro fotografku Nelu, oběť pokusu o vraždu.

Ostatně i zakladatel Donia David Procházka tvrdí, že k filantropii obří částky nepotřebujete. Stačí pár stokorun, zato pravidelně.

Nebo se na stejné platformě může zúčastnit aktuální filantropické akce Forbesu. Vybrali jsme deset projektů tak, aby správně zapadly do našeho hesla „Život je bohatý“. Pomáhají dětem, vědě i kultuře – všem, kteří si zaslouží a potřebují pomoc od bohatších a šťastnějších, obzvlášť teď, v mimořádně složitých dobách.

Osobní přístup vám zaručí sbírky, které si potřební zřizují sami. Tak jako například rodiče malé Niny, roční holčičky s diagnózou spinální svalové atrofie. Nákladná léčba neproplácená pojišťovnou donutila rodinu zřídit transparentní účet i Instagram @dobre_zpravy_pro_ninu, kde dárci mohli sledovat, jak si díky nim například rodina mohla dovolit rehabilitaci.

https://www.instagram.com/p/CV_LMXWrsTT/

Kam vaše peníze jdou?

Nechuť být filantropem nemusí nutně značit sobectví, ale leckoho možná odradí spíš pochybnosti, zda budou jeho těžce vydělané peníze využity účelně a zda je nevyhazuje z okna.

Profesionální charitativní organizace, které musí mít vždy právní ukotvení, vám dávají zpětnou vazbu o tom, jak s vašimi příspěvky nakládají. Například Člověk v tísni svým dárcům nejen posílá e-maily s informací o svém hospodaření, ale také telefonuje a přesně vypočítává, jak s jejich financemi nakládala.

Neočekávejte však, že nejtransparentnější přístup znamená, že utracené peníze jsou využity výhradně na konkrétní pomoc dané věci. Charitativní organizace logicky vynakládají část prostředků také na svou existenci či například marketing na sociálních sítích. To vše ale ve výsledku umožňuje zprostředkovat pomoc většímu počtu lidí.

https://www.instagram.com/p/CW1CxMIBvUT/

Win-win situace

Charitativní příspěvky si navíc můžete odečíst od základu daně. Pamatujte ale, že musíte dodržet minimální a maximální výše poskytnutých darů a nepřispívat anonymně.

Celková výše darů za zdaňovací období nesmí být menší než tisíc korun nebo dvě procenta z původního daňového základu. Maximální výše, kterou si můžete odečíst, pak činí patnáct procent původního daňového základu. Samozřejmě nezapomeňte na potvrzení o daru, kde budou vyplněny vaše identifikační a kontaktní údaje.