Říká se, že nejúspěšnější byznys vzniká ve chvíli, kdy si bezhlavě jdeme za řešením vlastního problému. Tuzemské Qerko je sice zatím teprve na začátku své cesty, ale podle všeho má našlápnuto k úspěšnému produktu nejen na zdejším trhu, ale také za hranicemi.

Za službou, která zjednodušuje a digitalizuje placení v restauraci, stojí osmatřicetiletý Lukáš Kovač. Jako produktový manažer v Seznamu byl osm let zvyklý denně řešit uživatelské problémy, a proto mu netrvalo dlouho, než se pustil do vymýšlení způsobu, jak zpříjemnit proces placení pro restaurace i samotné zákazníky. 

„Byli jsme s kolegy na obědě. Samozřejmě jsme platili zvlášť, takže jsme museli ke kase, kde se mezitím vytvořila dlouhá fronta, protože se za nás postavili ještě lidé od vedlejšího stolu,“ vzpomíná Kovač na situaci, která ho motivovala k vlastnímu řešení.

„Sledoval jsem, že číšníci s hotovým jídlem vlastně ani neměli kudy procházet, a došlo mi, že celý zážitek z dobrého jídla si tímhle zakončením zkazíme.“

Qerko dnes kromě bezkontaktního placení nabízí i další služby propojující restauraci a zákazníka

Zanedlouho nato vzniklo Qerko. Služba, která je dnes napojená na 19 různých pokladních systémů, využívaná ve více než 300 restauracích napříč Českem. Celá její funkčnost je přitom založena na unikátním QR kódu umístěném na každém stole v partnerském podniku. 

Po jeho naskenování mobilním telefonem se v aplikaci Qerko zobrazí všechny položky objednané k danému stolu. Vám stačí pouze zaškrtnout ty vlastní, zvolit jeden z bezkontaktních způsobů placení a je zaplaceno.

Žádné čekání na obsluhu, žádné rozpočítávání mezi jednotlivé hosty a hlavně žádné tisknutí papírové účtenky, což je mimochodem jedna z věcí, které si Kovač na své službě váží nejvíce. 

Vydání Forbesu Zázrak

„Díky tomu je aplikace zelená a dává mi ohromný smysl, protože většina z nás účtenku stejně ihned po vytisknutí zmačká a vyhodí. Qerko má účtenku digitální, takže vám ihned po zaplacení dorazí na e-mail,“ vysvětluje Kovač, který před založením vlastní firmy působil kromě Seznamu i několik měsíců jako produktový manažer v Avastu.

U samotné platby ale uživatelský zážitek z aplikace nekončí. Kovačovou misí je vytvořit jednotné digitální prostředí pro propojení restaurace se zákazníkem.

„Zákazník může hned po odchodu restauraci odeslat feedback a dát personálu vědět, co se mu nelíbilo,“ vysvětluje Kovač hlubší myšlenku aplikace. S ní souvisí i praktická funkce věrnostního programu, skrze který může podnik nabídnout například kávu zdarma jako omluvu.

V běžné praxi potom funguje jako běžný věrnostní program, tedy zákazník sbírá body za svou věrnost jednomu podniku. Nečekejte ale žádné fyzické plastové nebo papírové karty, v Qerku je tato funkce plně digitalizovaná a anonymní.

Potřeba nečekat na účtenku od obsluhy je velká.

Aplikace oficiálně začala fungovat v lednu 2019, tehdy však ještě pod původním názvem It is paid.

„Zkusili jsme jen jeden podnik, abychom zjistili, jestli si neznámou aplikaci vůbec někdo stáhne, natož do ní zadá svou kartu. Ukázalo se ale, že potřeba nečekat na účtenku od obsluhy a zaplatit si, kdy chci, je relativně velká,“ vzpomíná Lukáš na úplné začátky. 

Protože aplikace začala rychle růst, přibývaly i nové funkce, jako je podpora platby přes stravenky nebo Apple Pay. Začátkem příštího roku přibude i možnost placení přes Google Pay, kde se dosud čekalo na poskytovatele.

Díky funkci App Clip na nejnovějším iOS 14 lze používat Qerko bez stažení aplikace

Nejnovější QR kódy jsou nově opatřeny NFC čipy a kód tedy není potřeba skenovat ani zapínat aplikaci – stačí k němu přiložit telefon a aplikace se sama otevře.

Uživatelé s telefony iPhone a nejnovějším operačním systémem iOS 14 mohou navrch využít funkci App Clip, díky které není potřeba mít aplikaci Qerko nainstalovanou v telefonu.

Naskenováním QR kódu se do telefonu stáhne miniaplikace na pozadí, která přitom funguje zcela plnohodnotně. Obdoba AppClip pro Android, tzv. Insta Apps, by měla přibýt se spuštěním Google Pay.

Služba je lákavá i z hlediska hygieny.

Druhý rok fungování byl pro platformu specifický vzhledem k pandemii, která s odvětvím gastra zvlášť zamávala. „Když přišla první vlna a restaurace zůstaly zavřené, samozřejmě jsme byli zcela stopnutí i my. Jakmile ale vláda oznámila termín otevření, začaly nám chodit desítky poptávek a nestíhali jsme dokonce ani vyrábět QR kódy,“ vzpomíná Kovač.

Pro provozovatele podniků byla služba logicky praktická vzhledem k jejímu digitálnímu charakteru, který s sebou nese i zcela bezkontaktní platbu. „Vyhnete se placení přes platební terminál, který jde běžně z ruky do ruky a při vyšší částce se dokonce musí zadávat PIN,“ vysvětluje Kovač, proč je služba lákavá z hlediska bezpečnosti a hygieny.

Během druhého lockdownu na podzim přišly restaurace se způsobem, jak lze aplikaci používat i během zavření a využít jejích výhod u okýnka. „Spousta z nich k němu umístila QR kód – zákazníci mohli bezkontaktně zaplatit a rovnou byli i zařazeni do věrnostního programu, takže měli motivaci přijít znovu.“

Využívali jej ale také kurýři při rozvozu, kdy si vzali kód s sebou do auta a zákazník měl možnost na místě zaplatit kartou. 

Zaplatit skrze Qerko je zatím možné jen napříč Českem, už brzy by se ale měla služba rozšířit i dál. První zastávkou bude Slovensko, kde fungují stejné pokladní systémy jako u nás.

Obecně má však Lukáš Kovač v plánu zaměřit se na svou vizi – budování jednotné komunikační platformy. Dostatek financí by měla zajistit nová investice, která je aktuálně těsně před podpisem.

Dosavadní rozvoj aplikace podporovala investiční skupina Miton, která do Qerka už nalila přes 15 milionů korun.