skip to main content
Český byznys

Teď jde o to přežít krizi, vysvětluje Pohlreich, proč se spojil s rozvozovou platformou

2 minuty čtení

Šéfkuchař Zdeněk Pohlreich je známý svým odporem k nejrůznějším slevám v gastronomii, a tak není divu, že se mu nezamlouvají ani třicetiprocentní marže, které si z rozvozů hotových jídel účtují aplikace jako Dámejídlo, Wolt nebo Bolt.

„První prioritou restaurací je teď přežít tuto krizi. V dosavadních podmínkách by ale kvůli marži rozvozových služeb naše přežití muselo být na úkor kvality surovin, ze kterých jídlo připravujeme. A takový způsob přežití nevyhovuje nikomu,“ říká proslulý český kuchař.

Ani jeho postoj ale nic nezmění na tom, že výdejní okénka a rozvozy jsou poslední dva způsoby, jak může česká gastronomie kvůli uzavření restaurací přijít alespoň k nějakým tržbám. Problém je v tom, že mnoho podniků vlastní rozvoz nemá a marže platforem, které ho zajišťují, jim dělají pořádnou díru do rozpočtu.

Reklama
Související vydání

To chce zarazit česká firma zaměřující se na pokladní a restaurační systémy Storyous, která ve spolupráci s Pohlreichem spouští novou platformu pro rozvoz jídel – OneMenu.cz. Ta už sice od jara funguje pro online objednání z výdejních okének, teď se ale díky nové spolupráci s českým startupem Liftago posouvá o míle dále.

„Díky poptávce od mnoha restaurací teď službu rozšiřujeme také o možnosti rozvozu a jsem moc rád, že se s námi projekt rozhodli spoluvytvářet a dál rozvíjet právě Zdeněk Pohlreich a Liftago, jehož řidiči budou jídlo rozvážet,“ uvedl novinku šéf Storyous Igor Třeslín.

Spoluzakladatel a výkonný ředitel Liftaga Ondřej Krátký ovšem upozorňuje, že v nově vznikajícím projektu jeho společnost nemá přímo podíl. „V novince nemáme majetkový podíl, vlastní food platformu spouštět neplánujeme, projekt však svoji logistikou podporujeme,“ vyjasňuje pro Forbes spoluzakladatel a výkonný ředitel Liftaga Ondřej Krátký.

Dodal, že cena rozvozu je pro každou restauraci fixní, nemění se ani s hodnotou objednávky a podnik samotný si určí, jak velkou část z ní zaplatí zákazník.

„Aktuálně se řeší nemálo nařčení, že si food platformy berou velké marže. Moc se ale neví, že většinu té marže spolkne reklama na zákazníky, ale také právě servis a přeprava. Za 39 korun by nevozilo jídlo možná ani samořízené auto nebo dron,“ přibližuje ekonomiku rozvozů Krátký.

Reklama

„O skutečné náklady přepravy se dnes dělí zákazníci, restaurace i platforma – jen záleží na tom, v jakém poměru. Food platformy jsou tak stále největším zdrojem poptávky pro restaurace.“

Hlavní rozdíl mezi novou platformou a konkurencí je právě ve výši marže. Stávající aplikace si totiž z každé objednávky berou provizi v řádu několika desítek procent, zatímco Storyous si nárokuje jen 3,79 procenta.

Do OneMenu.cz je už dnes zapojeno na dva tisíce restaurací. „Restaurace, které aktuální verzi OneMenu pro jídlo s sebou aktivně využívají, přijímají přes tuto službu až 25–30 procent všech objednávek. A to bylo ještě před rozšířením o rozvoz ve spolupráci s Liftagem a Zdeňkem Pohlreichem. Teď proto očekáváme další nárůst,“ dodává k tomu Třeslín.

A nepůjde jen o Prahu. Novou platformu budou moci zákazníci využít ve všech 14 městech, kde už dnes funguje Liftago a dál roste.

Třešlín si myslí, že jeho služba pomůže podnikům ze situace, do které se kvůli pandemii dostaly. Aktuálně má totiž podle jeho statistik otevřeno jen asi polovina tuzemských restaurací a tržby v gastronomii se v říjnu meziročně propadly o 49 procent.

Že by to mohla nová služba alespoň částečně zvrátit, si ostatně myslí i  Pohlreich, který platformě propůjčil své jméno. „Restaurace chtějí vařit dobré jídlo a zákazníci chtějí jíst kvalitní pokrmy. To umožní OneMenu.cz, které je teď nejlepší volbou pro nás všechny. Není to zadarmo, ale je to fér,“ uvedl k tomu Pohlreich. Šéfkuchař se sám podílel na vývoji nové platformy, ale jeho hlavní role v celém podniku je marketingová.

Reklama
Reklama