Jedná se zřejmě o nejlépe vydělávající koncertní šňůru v historii. Vyprodané stadiony a opulentní produkci zachycuje také snímek Taylor Swift: The Eras Tour, který během tří hodin provede diváky vystoupeními jedné z nejbohatších zpěvaček současnosti.

Okolo Swift je i česká fanouškovská základna natolik silná, že skanduje a zpívá i v pražských kinech během premiéry zmíněného filmu. Není divu, film je alespoň částečně přibližuje k atmosféře koncertů. Za vstupenky, na něž by jinak museli zaplatit v průměru přes deset tisíc korun.

To, kolik Taylor Swift za své poslední tour vydělala, je ohromující i v kontextu skutečnosti, že částka převyšuje ekonomický výkon řady zemí světa.

Americkou ekonomiku pomáhá rozvíjet nejen samotná Taylor, ale také její fanoušci, kterým se říká Swifties. Za vstupenky, merchandise, občerstvení a ubytování měli po čas konání turné utratit třiadevadesát milionů dolarů.

Washington Post pak tuto finanční injekci přirovnává k situaci, že by každý Američan mohl dostat dvacetidolarovku.

I když filmoví i hudební kritici se shodují na tom, že na písničkách i filmu nic geniálního není, každý aspekt marketingového produktu zvaného Taylor Swift je pečlivě promyšlený. Režisér filmu The Eras Tour Sam Wrench nám předkládá dokonalé scény, během nichž cítí fanoušci dojetí a cynici si brblají pod vousy, že je to příliš vykalkulovaná hra s city.

Proč je Taylor Swift, která svou kariéru začala už před sedmnácti lety, na ekonomickém vrcholu právě teď? Můžeme se bavit o tom, že v post-pandemické éře si návštěvníci chtěli na koncertech více zautrácet. Ale skvěle zafungovala i kampaň na předprodej lístků.

Začínaly na čtyřiceti devíti dolarech a pořídit jste si je mohli loni v listopadu. Samotné turné začínalo až v březnu, ale stránka Ticketmaster, přes kterou se prodávaly, ihned pod náporem zájmu zkolabovala. Kdo vycítil příležitost, přeprodával vstupenky zhruba za trojnásobek jejich hodnoty.

Snímek ale měl marketing zcela opačný: jeho existence vyšla najevo teprve před šesti týdny, neměl skoro žádnou propagaci, když odhlédneme od toho, že Taylor Swift o něm oznámila na Instagramu svým 350 milionům sledujících.

V českých kinech ale The Eras Tour zdaleka nebyla nejúspěšnějším víkendovým snímkem. Dorazit na ni mělo šest tisíc diváků, zatímco na Tlapkovou patrolu přišlo třicet čtyři tisíc lidí.