Ať se nám to líbí, nebo ne, máme k sobě s Němci a Německem ještě blíž, než si často myslíme. O důvod víc, proč je namístě sledovat, co se v Německu děje. Ekonomika, byznys, politika i kultura. Vše důležité, zajímavé i bizarní. Pravidelně z pera redakční germanofilky Pavly Francové v jejím sloupku s názvem Alles Gute.
Nové dimenze
Do těch se dostal byznys německého BioNTechu díky objevu vakcíny proti koronaviru. Jen za první čtvrtletí meziročně stoupl jeho obrat na sedmdesátinásobek a přesáhl dvě miliardy eur. BioNTech, který vakcínu vyvinul spolu s americkým Pfizerem, ale nezůstává jen u rekordního obratu, dosáhl i úctyhodného zisku přes jednu miliardu eur.
Ještě loni přitom firma byla kvůli drahému vývoji a výzkumu v hluboké ztrátě 53 milionů eur. Do konce roku chce BioNTech vyrobit na tři miliardy dávek vakcíny proti koronaviru a chystá expanzi do Asie, kde otevře sídlo i výrobu v Singapuru.
Mehrwegverpackung
Nový den, nové slovíčko. Nádech a: Mehrwegverpackung – tedy opakovaně použitelný obal. Proč? Protože to je velké téma. V Německu budou muset kavárny, restaurace a bistra povinně nabízet svým zákazníkům, kteří si u nich koupí jídlo nebo nápoje s sebou, takové obaly, které se dají použít opakovaně. Nařízení, které má omezit vyhazování jednorázových obalů, začne platit za dva roky.
Nově také budou Němci platit zálohy na všechny nápoje v jednorázových obalech a při výrobě nových PET lahví budou muset výrobci používat povinně část recyklátu.
Jedeme, jedeme
Půl roku se ani nehnuly. Vlaky soukromého dopravce Flixtrain, který je v Česku známý svými sesterskými zelenými autobusy Flixbus, totiž jezdí jenom tehdy, když se to vyplatí. A kvůli pandemii se to dlouho nevyplatilo. Teď se ale zdá, že firma už zase cítí naději. Její zelené vlaky se totiž od příštího týdne znovu rozjedou.
Navíc tenhle mnichovský startup chystá i růst své sítě: spustí nové linky, propojí šestnáct nových měst a od června rozjede i noční vlaky. Když to bude fungovat, přibudou prý další. Kromě Německa se Flixtrain nyní soustředí na svou expanzi ve Švédsku.
Zelené nákupy
Ročně každý Němec vytvoří přes jedenáct tun emisí CO2. A nově si lidé budou moct hlídat, jak moc k tomu přispívají jejich nákupy na internetu. Ty v Německu zažívají díky pandemii velký boom, jen loni stoupl meziročně obrat e-commerce v zemi o patnáct procent. Jenže pro životní prostředí to není zrovna příznivá zpráva.
Nově tak bude například banka Tomorrow z Hamburku nabízet svým zákazníkům možnost u svého konta sledovat klimatické dopady každé ze svých transakcí. A podobnou službu nabízí i švédský fintechový startup Klarna.
11. 5. 20213 min
Pavla Francová
redaktorka Forbes Česko
Do novin se zamilovala na gymnáziu v Německu. Opustila proto původní plán stát se profesionální boxerkou a po studiích žurnalistiky a mezinárodních vztahů nastoupila do Lidových novin. Později působila v Hospodářských novinách či české edici Newsweeku, zkušenosti sbírala i na stážích v Berlíně a Hamburku. Od roku 2018 píše pro Forbes o všem, co ji zajímá – od obchodu, vědy, přes architekturu až po německou ekonomiku. Ze všeho nejvíc ji ale těší příběhy lidí, kteří se nevzdali, plní si své sny a inspirují tím ostatní.