Nové i staronové ikony Prahy, velké dopravní stavby nebo moderní rezidenční budovy. V letošním roce se dokončí řada zajímavých projektů za miliardy korun, další mají letos před sebou zahájení výstavby.

Vybrali jsme proto pro vás několik zajímavých staveb, které se vyplatí sledovat.

Živo bude letos hlavně kolem pražského Masarykova nádraží, jehož okolí se výrazně mění. V tomto roce chce Penta Real Estate dokončit první budovu projektu Masaryčka, tedy ikonickou stavbu se zlatým průčelím od studia Zahy Hadid za více než tři miliardy korun.

V druhé polovině roku do Masaryčky Penta přestěhuje i své kanceláře z naproti stojícího Florentina.

Na konci roku by měl být hotový také hotel za 1,1 miliardy, který Penta staví na opačné straně Masarykova nádraží u křižovatky ulic Hybernská a Opletalova.

A začít by letos měla také kompletní modernizace celého nádraží, pro niž Správa železnic získala stavební povolení. Přestavba nádraží má být hotová v roce 2026 a podle odhadů vyjde na dvě a půl miliardy korun.

Po dokončení bude mít nádraží o dvě koleje více, nová nástupiště a nad částí kolejiště také střechu, která bude fungovat jako lávka pro pěší propojující parkem nádraží s budovou Masaryčky.

Ještě chvíli u Penty zůstaneme, jen se přesuneme na druhý břeh Vltavy. Na dejvickém Vítězném náměstí vzniká projekt Victoria Palace, který zaplnil jednu z proluk kolem náměstí, respektive nedokončenou část původní vize architekta Antonína Engela, který Vítězné náměstí navrhoval.

Luxusní bytový dům Victoria Palace, který je vlajkovou lodí v rezidenčním portfoliu Penta Real Estate, by měl být hotový koncem roku.

Zásadní stavby letos dokončí v Praze i další developeři. Sekyra Group například chystá posuny v projektu Smíchov City, jehož cenovka se vyšplhala k pětadvaceti miliardám. Zatímco první kancelářská budova projektu už má vydaný kolaudační souhlas, další domy z budoucí velké čtvrti, která dodá na pražský trh až dva tisíce bytů, by měly být hotové v únoru.

Půjde o bytové domy podél budoucího pěšího bulváru, který propojí celou čtvrť. Vzniknou v nich čtyři stovky bytů. Do konce roku mají stát také nové domy na Rohanském ostrově, kde společnost Luďka Sekyry buduje svoji druhou velkou čtvrť – Rohan City.

Dokončení čeká v prvním čtvrtletí roku také další viditelný pražský projekt, kterým je budova Fragment od investiční skupiny Trigema. Celkem bude v domě obklopeném obřími ocelovými sochami 140 nájemních bytů v dispozicích od 1 + kk až po velké mezonety. Investice dosáhla 1,4 miliardy.

Někdy v druhé polovině roku by se Praha mohla dočkat také zrekonstruovaného hotelu InterContinental. Za přestavbou hotelu stojí investiční společnost R2G Oldřicha Šlemra, Pavla Baudiše a Eduarda Kučery. Hotel už má nové opláštění a zajištěnou statiku, letos by se mělo pracovat na interiérech.

Foto BoysPlayNice

A ještě jeden zajímavý projekt se letos dočká finále výstavby. Developerská společnost PSN dokončuje budovu Vanguard v pražských Modřanech, která vzniká přestavbou bývalé továrny Microna na projekt loftového bydlení se 150 byty.

První majitelé už si přebírají byty ve stavu shell & core. V luxusním projektu, inspirovaném loftovým bydlením v zahraničních metropolích, najdou například autovýtah uprostřed budovy, střešní terasu se saunou či spa & wellness zónu s bazénem.

Abychom ale nezůstávali jen v metropoli, nové byty v moderních čtvrtích by se měly stavět i v Brně. Tam pokračuje proměna areálu bývalé továrny Zbrojovka, konkrétně výstavbou první nové administrativní budovy.

Developerská společnost CPI miliardáře Radovana Vítka do ní plánuje investovat zhruba 600 milionů korun. Letos se v areálu také začne stavět první bytový komplex s 220 byty.

Prahu čeká také jedna významná veřejná investice, na kterou by se ale měly v budoucnu nabalit i investice soukromých developerů v podobě nové výstavby kolem stanic metra. Ve druhé polovině roku by se totiž měl začít stavět druhý stavební úsek linky metra D z chystané stanice Olbrachtova do Nových Dvorů.

Hlavní město má zatím v letošním rozpočtu na stavbu vyhrazených téměř pět miliard a do konce března by mělo vybrat stavebníka. Pražský dopravní podnik plánuje kromě metra stavět v příštím roce i tramvajové tratě včetně té v horní části Václavského náměstí za více než miliardu korun.