skip to main content
Byznys

Žluté vlaky do Chorvatska nejsou ztrátové, o peníze ale nejde. Mají hlavně vychovávat

Cesta trvala přesně pět piv, o půlnoci byla večerka,všechno v pořádku a podle plánu. To vzkázal první prázdninový den z Rijeky Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, který sem dorazil při premiéře jízdy žlutých vlaků do Chorvatska.

Do konce prázdnin vyrazí denně na noc spoj, který příblíží turisty k oblíbeným letoviskům. Třikrát týdně bude ve své misi pokračovat i v září, protože Češí milují chorvatské pláže i po prázdninách, kdy jsou levnější a poloprázdné.

Chorvatskem ale prázdninový provoz RegioJetu nekončí. Za měsíc začnou jezdit přímé vlaky z Prahy do Budapešti přes dvě maďarská lázeňská města a letos se počítá i se spojením do Lvova. Na zimu se jedná o lyžařských spojích do severrní Itálie. A od příštího roku by měly být obnovené do Chorvatska také autovlaky.

Reklama

RegioJet odstartoval pravidelné spojení nočními vlaky z České republiky a Slovenska do slovinské Lublaně a chorvatské Rijeky 30.června dvacet minut po páté odpoledne z Prahy hlavního nádraží, zastavil se v Pardubicích, Brně a Bratislavě a do Rijeky dovezl pětistovku cestujících druhý den okolo desáté dopoledne.

Jízdenky zmizely rychlostí blesku, před první cestou se jich prodalo třicet tisíc. Právě proto od 11. července budou jezdit vlaky každý den (do tohoto data třikrát v týdnu). Podle slov Radima Jančury tak bude pro další zájemce dost sedaček za 590 i lůžek za 790 korun za jednosměrnou cestu, do soupravy se vejde až 560 lidí. Děti, studenti a senioři zaplatí míň.

Cena je to nízká –⁠ zahrnuje i kávu, drobnou snídani či připojení k internetu –⁠ protože za podobnou se dostanete do Ostravy a zpátky a jen o 65 korun míň stojí cesta do Vídně. Vyplatí se to RegioJetu vůbec?

„Jízdenka není dotovaná žádnou zemí. Ani námi. Pokud se podaří zaplnit vlaky z 90 procent, vygeneruje malý zisk v řádech milionů korun,“ odpovídá Radim Jančura na otázku, zda cenu nesnižuje nějaký příspěvek na podporu cestovního ruchu. Má to být částka spíš výchovná, taková smlouva o smlouvě budoucí, která by měla v dalších letech naučit jezdit Čechy na dovolenou vlakem.

Reklama

Výše zisku z prázdninových cest do Chorvatska tedy nemá být v prvním plánu záplatou na koronavirové ztráty, které podle Jančury denně dosahovaly deseti milionů korun, smyslem jízd je dát práci stojícím lokomotivám a vagonům dvou souprav, které zůstaly zaparkované kvůli nižší poptávce po cestování.

Řešit koronavirový výpadek příjmů by mělo navýšení emise dluhopisů, v porovnání o půl miliardy víc než loni, a taky státem garantovaná půjčka v rámci programu Covid Plus. V jaké výši bude, ještě nechce Jančura komentovat, protože nejsou známé přesné podmínky.

V současné době je jeho firma na zhruba 70 procentech předkoronavirových obratů, v době vrcholení krize to bylo procent osm. „Věřím, že na konci léta se dostaneme na 80 procent,“ říká Jančura, který považuje toto číslo vzhledem k nižšímu zájmu o cestování za dobré.

Je to bezpečné?

Chorvatsko eviduje necelých 2800 nakažených koronavirem, za poslední den jich přibyla padesátka, z nich se více než dva tisíce uzdravilo. Podle těchto údajů je v zemi nákaza na ústupu. Na konci června ale sousední Slovinsko zvažovalo, že vyřadí Chorvatsko ze seznamu čtrnácti zemí, které Evropská unie vede jako bezpečné. Vadí mu příliv turistů a otevřené bary a diskotéky.

Většina Čechů se v Chorvatsku ale ubytovává v soukromí s vlastní stravou, kde je naopak riziko nákazy nízké. A pláže jsou, jak upozorňuje vakcionolog profesor Jiří Beran, z hlediska koronaviru jedním z nejbezpečnějších míst vůbec. Virus podle něj nesnáší UV záření a mořská voda coby hypertonický roztok ho spolehlivě ničí. Další dobré zprávy pro milovníky mořského pobřeží.

Reklama
Reklama