Ukrajinským letounem An-225 Mrija lze znovu létat. Zatím však pouze virtuálně v nové verzi počítačové hry Microsoft Flight Simulator. Legendu, jejíž jediný létající kus býval největším nákladním letadlem na světě, Rusové před rokem rozstříleli.

Výtěžek z jejího prodeje má posloužit ke stavbě skutečného letounu. Uvedl tak na svém webu list Ukrajinska pravda s odvoláním na výrobce – společnost Antonov, která se na tvorbě hry rovněž podílela.

Velitel posádky An-225, firemní šéfpilot Dmytro Antonov a piloti Kyrylo Volegov, Jevhen Bašynskyj a palubní inženýr Serhij Nečajev si virtuální stroj mohli vyzkoušet, aby let co nejvíce odpovídal skutečnosti. Aby byl i hluk motorů v simulaci co nejrealističtější, studoval tým herních vývojářů dokonce také zvukové záznamy. Nová aplikace k Microsoft Flight Simulator se prodává asi za dvacet dolarů – přibližně 445 korun.

Letoun An-225 Mrija byl postaven na Ukrajině ještě za Sovětského svazu a první let se uskutečnil v roce 1988. Ruská vojska jej zničila loni 25. února při útoku na letiště Hostomel u Kyjeva. Ukrajinské úřady usilují o obnovení letadla za pomoci druhého rozestavěného exempláře, který nikdy nebyl dokončen.

Antonov An-225 Mrija, jehož jméno ukrajinsky znamená sen, byl nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký byl kdy zkonstruován. Na délku měřil 84 metrů a rozpětí křídel čítalo přes 88 metrů. Obří letoun byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu a části nosné rakety. Samotný kolos vážil 250 tun a jeho maximální vzletová hmotnost včetně nákladu a paliva činila 640 tun. Plně naložená dokázala Mrija uletět kolem 4500 kilometrů.

Jediný dokončený exemplář An-225 byl v roce 1994 odstaven právě na letišti v Hostomelu, kde postupně chátral. Po roce 2000 však stroj prošel rozsáhlou modernizací a znovu vzlétl v roce 2001. Od té doby sloužil jako komerční letoun, který společnost Antonov Airlines pronajímala ke vzdušné přepravě nadměrných nákladů, jako jsou například buldozery, bagry, jiná letadla nebo turbíny. Zapojil se i do operace Trvalá svoboda v Afghánistánu.

Šestimotorový obr několikrát přiletěl i do Česka. Poprvé se tak stalo v roce 1989, když se vracel s raketoplánem Buran připevněným k trupu z letecké přehlídky v Paříži.