Kariéru začínal v retailových nemovitostech, ale už dekádu se jeho byznys rozrůstá do dalších směrů. David Hauerland přidal k realitní společnosti Fidurock showroom s prémiovou audiotechnikou a také vinařství ve Slovinsku, které přetváří na luxusní vinařský resort.

Na začátku byl Fidurock, realitní firma založená Hauerlandem před devíti lety spolu s Petrem Valentou, se kterým ji vlastní dodnes. Investor do komerčních a rezidenčních nemovitosti se původně soustředil jen na maloobchodní parky, o dva roky později pak působnost rozšířil do rezidenčního segmentu, konkrétně obytných nemovitostí v centrech velkých měst jako Praha, Brno nebo Bratislava.

„Obojí jsou to defenzivní aktiva, která si, jak jsme si ověřili v covidové i energetické krizi, vedou dobře i v době zpomalení trhu. I když se ekonomice zrovna nedaří, lidé pořád potřebují někde bydlet a někde nakupovat,“ říká Hauerland.

Jeho skupina navíc do retailových nemovitostí naskočila ještě v době, kdy většina velkých investorů tento segment opomíjela. Vedle investic do obytných nemovitostí nakonec Fidurock přidal portfolio nájemního bydlení.

„Pořád jsme především developeři, proto nekupujeme hotové činžáky, ale domy ve špatném stavu, které přetváříme na moderní, s ideálními výměrami na nájemní bydlení. Náš výnos je pak pochopitelně vyšší, než kdybychom byty koupili už hotové,“ popisuje podnikatel.  

Portfolio, financované kombinací úvěrů a bondů pro kvalifikované investory, letos poprvé přesáhlo hodnotu sedmi miliard korun, na čemž nesou největší podíl retailové parky. „Všechny naše obchodní parky jsou v provozu, portfolio rezidenčního bydlení zatím jen z poloviny a tvoří tak pouhou třetinu našich výnosů,“ říká Hauerland. Po dokončení všech rozestavěných rezidenčních projektů by se měl poměr srovnat.

V portfoliu posléze očekává nemovitosti v souhrnné budoucí hodnotě dvanácti miliard korun. Samozřejmě za předpokladu, že trh nezamíchá s jejich hodnotou. „Ve všech výpočtech jsme ale konzervativní. Držíme se raději nižších hodnot s tím, že budeme rádi mile překvapeni,“ dodává podnikatel.

Popstar
Vydání Forbesu Popstar

O tom, že se investorovi daří, svědčí i jeho nejnovější přírůstek do rodiny projektů. Od Roberta Schönfelda, zakladatele a do loňska také generálního ředitele investiční skupiny RSBC, před lety odkoupil vinařství Zlati Grič ve Slovinsku s cílem přetvořit jej do luxusní výletní destinace. A své plány teď Hauerland začíná realizovat.

„Ve vinařství jsme vedle Schönfelda působili jako minoritní společník od začátku, jako developeři jsme v něm totiž viděli obrovský potenciál. Vinařství jako takové je už dnes stabilní a fungující firma. My do ní můžeme přinést zejména přetvoření celé lokality na exkluzivní destinaci pro gastronomické i designové nadšence,“ popisuje Hauerland svůj záměr vdechnout život dlouho opomíjené oblasti.

Vinařství o rozloze osmdesáti hektarů má brzy sloužit jako luxusní resort. Místo ve Slovenských Konjicích, které se nacházejí jen pět kilometrů od hlavní dopravní tepny do Chorvatska, vznikalo před více než sto lety.

„Chorvatsko se už lidem trochu zajídá, Češi navíc milují přírodu, jsme proto jeden z nejdominantnějších národů, který Slovinsko už teď ve velkém navštěvuje. Areál se navíc nachází v blízkosti dálnice, která vede na Istrii, uprostřed nádherných zelených plání a pahorků,“ rozplývá se Hauerland.

Mezi vinicemi už dnes najdete funkční golfové hřiště i pět různě velkých nemovitostí s vinnými sklepy, část z nich navíc památkově chráněných. „Všechny tyto nemovitosti stojí na stavebních parcelách, což nám umožní v každé z nich vytvořit trochu jiný koncept ubytování s centrální budovou, ve které hosté najdou zážitkovou restauraci, wellness a další prostory pro ochutnávky vína nebo firemní akce,“ pokračuje podnikatel.

Resort, cílící na úroveň čtyřhvězdičkového zařízení, má však zaujmout především spojením architektury s výhledy do přírody. Architektonické soutěže na podobu celého vinařství se zúčastnili architekti z celé Evropy a vítězný návrh patří českému studiu CHYBIK + KRISTOF, které propojilo tradiční a soudobou architekturu.

„Tam, kde to bylo možné, umístil koncept výsledného návrhu nemovitosti pod zem tak, aby neměnil charakter okolní krajiny,“ popisuje Hauerland, který v projektu zúročuje nejen své zkušenosti z developmentu, ale i designu a tvorby interiérové atmosféry.

Třetí odnoží jeho podnikání je totiž obchod s designovou audiovizuální technikou VOIX. Investor je přesvědčený, že k výslednému dojmu jakéhokoli objektu či obytných prostor velkou měrou přispívá právě ozvučení. V centru Prahy proto vybudoval poslechové studio, shromažďující světové značky nejluxusnějšího audio a video vybavení.

„Na začátku jsme se do toho pustili s velkou vervou, věřili jsme, že opravdu profesionální prodejce takové techniky v Česku dlouho chyběl,“ vzpomíná s úsměvem podnikatel. „Chtěli jsme se etablovat jako prodejce nejluxusnějších značek, postupně jsme ale přišli na to, že i když se do dobré audiotechniky vyplatí investovat, ne každá musí stát nutně statisíce,“ přiznává s tím, že VOIX dnes oslovuje širší spektrum zákazníků.

Firma, atakující letos obrat šedesát milionů korun, nicméně zajišťuje ozvučení i nejmovitějším lidem v zemi a stála také za audiovizuální technikou v loftech Vanguard, projektu Oaks či rezidenčním projektu na Pařížské ulici.

V mnoha případech na projektech pracuje už ve fázi developmentu. „Učíme developery pracovat s tím, že pokud si někdo pořídí byt nebo dům za desítky milionů, bude chtít investovat také do kvalitní audiotechniky,“ vysvětluje Hauerland.

„Už při stavbě nemovitosti tak například rozmisťujeme kabeláž tak, aby v momentě, kdy se majitel rozhodne vybavit prostor zvukově, stačilo techniku nainstalovat a zapojit. Pokud s tím stavba předem nepočítá, konečný vlastník musí později investovat ohromné prostředky do natahování nových kabelů,“ uvádí příklad.

I s VOIX má David Huerland velké plány: v příštích měsících plánuje otevřít první mimopražský showroom v Brně, kde už má zázemí Fidurock. „Chceme, ať je stejně jako v případě pražského showroomu v Dušní ulici v místech, kam lidé už dnes chodí nakupovat design,“ přibližuje svou představu.

Teď však síly soustřeďuje ke Slovinsku. Finální architektonický projekt čeká povolovací fáze a vzhledem k památkové ochraně oblasti potrvá celý proces přibližně dva roky.

Pokud vše půjde podle plánu, konceptu luxusního resortu se přizpůsobí také tamní produkce vína, která byla dosud zaměřena především na masové odběratele. Vinařství dnes vyrobí okolo jednoho milionu litrů vína ročně, kapacitu má pro 1,3 milionu.

„Aktuálně nakupujeme dřevěné sudy či betonová vejce a soustřeďujeme prostředky také do toho, abychom vyráběli i vína s vyšší přidanou hodnotou. Už dnes produkujeme desítky tisíc lahví v prémiovém segmentu, tedy vína zrající v sudech,“ přibližuje Hauerland.

„Cílem je, aby naše víno doplňovalo celý zážitek z lokace, která bude evropsky známá a lidé se do ní budou rádi vracet,“ uzavírá.