Spanilá jízda českého startupu digitalizujícího topenářský trh pokračuje. Firma, která vznikla teprve před čtyřmi lety pod jménem Topíte.cz, hlásí novou investici ve výši 16,3 milionu eur (v přepočtu dle aktuálního kurzu zhruba čtyři sta milionů korun).

Investiční série A se účastnily kromě dosavadních investorů i fondy z Kanady a Spojených států. Vedl ji fond zaměřující se na podporu udržitelného rozvoje ArcTern Ventures a přidaly se společnosti Westly Group, Aternus a stávající investoři Kaya VC, Inven Capital či Movens Capital.

„Tým Woltairu na nás udělal velký dojem. Pomocí svého řešení dokázal vybudovat vzájemnou důvěru mezi zákazníky a techniky a my jsme přesvědčeni, že jej v blízké době čeká masivní rozšíření po celé Evropě i mimo ni – a pomůže zákazníkům nejen ušetřit náklady, ale také pomoci v boji proti klimatickým změnám,“ říká k nové transakci partnerka společnosti ArcTern Ventures Kristin Aamodt.

Hodnota podílu, kterou investoři za zaslané peníze dostali, zůstává zahalena rouškou obchodního tajemství.

Woltair před čtyřmi lety založili dva zkušení topenáři Karel Náprstek a Jiří Švéda spolu s Danielem Helclem, který dnes ve firmě působí jako group head of procurement. Za tu dobu se stala největší firmou v Česku se specializací na prodej, instalace a servis zdrojů tepla a elektrické energie.

Startup se chytil od samého počátku a dnes je jednou z mála firem, těžících z energetické krize. Vysoké ceny elektřiny a plynu totiž domácnosti i firmy nutí k přemýšlení nad úsporami, které jim tepelná čerpadla ideálně v kombinaci s fotovoltaickou elektrárnou na střechách domů přináší.

Zakladatel Woltairu David Helcl

Minulý rok tento segment trhu zaznamenal čtyřiatřicetiprocentní prodejní nárůst a pokryl čtrnáct procent evropského energetického trhu. Například v sousedním Německu došlo v první polovině letošního roku k dvaadvacetiprocentnímu nárůstu instalací fotovoltaických elektráren.

„Woltair je motorem, který díky své škálovatelnosti umožňuje významně urychlit cestu k uhlíkově neutrální budoucnosti napříč zeměmi. Pozorujeme, že spotřebitelé požadují produkty, které nejen sníží jejich náklady za energie, ale rovněž umožní žít udržitelným životním stylem,“ tvrdí současný šéf Woltairu Jan Hanuš, který přišel do českého startupu letos v srpnu. Do letošního června vedl e-commerce skupinu Mall Group.

Firma vznikla jako Topíte.cz, ale vloni svůj název změnila, aby se mohla lépe uchytit v zahraničí. Právě tam se nyní i rozšiřuje – peníze ze získané investice pomohou nejen rozvoji digitálních produktů, ale umožní Woltairu po Polsku a Slovensku vstoupit i na německý a italský trh. Expanze by dle vyjádření vedení firmy měla proběhnout do konce letošního roku.

Woltair pak letos zažije i další milník, a to přímo miliardový. Podle odhadů by měl startup vůbec poprvé překročit na hodnotě nasmlouvaných zakázek jednu miliardu korun. Loni toto číslo dosahovalo třetiny, přesněji 330 milionů korun.

Woltair od svého vzniku přitahuje investory. Ti mu se současnou investicí poslali dohromady už zhruba šest set milionů korun.