skip to main content
Český byznys

Češi se mohou utlouct po solárních panelech. Firmy nestačí uspokojovat poptávku

Bezprecedentní vývoj na energetickém trhu způsobuje vichřici téměř v každé oblasti byznysu a jinak tomu není ani na trhu s fotovoltaikou. Kvůli vysokým cenám elektřiny, které každým dnem pokořují nové rekordy, lidé i firmy ve velkém přecházejí na energii ze slunce.

Jenže mohou narazit na háček. Řada fotovoltaických firem se totiž už měsíce pohybuje na hraně svých kapacit a některé z tohoto důvodu už musely přistoupit k odmítání nových klientů.

„Dočasně jsme pozastavili příjem nových instalací z kapacitních důvodů,“ říká pro Forbes Matěj Řehák, jednatel společnosti SolarTec zabývající se komplementací a instalacemi fotovoltaických systémů nejen v Česku, ale i v zahraničí. „Vlivem zdražování elektřiny i konce Bohemia Energy lidi na fotovoltaiku začali slyšet, čímž vzniklo enormní množství poptávky,“ vysvětluje Řehák a dodává, že svou roli sehrála i inflace.

Ceny komponent fotovoltaiky se totiž letos zvýšily až o třicet procent a zlevnění je minimálně pro první polovinu příštího roku v nedohlednu, spíš se dá čekat zdražování, což lidi i firmy motivuje k okamžitému nákupu. „Podle mě celý trh zažívá minimálně trojnásobnou poptávku,“ říká Řehák.

Jeho slova potvrzuje i Martin Palarčík, generální ředitel skupiny Ekocesta, pod kterou patří firma instalující fotovoltaické systémy SolidSun. „V současné chvíli evidujeme opravdu skokový nárůst zájmu o fotovoltaiku. V řeči čísel – za říjen jsme přijali o 340 procent více nových zákazníků,“ vypočítává. I SolidSun proto musel částečně omezit příjem nových klientů.

„V tuto chvíli máme velké množství zájemců díky našim referencím, proto jsme od listopadu dočasně utlumili příjem nových zákazníků z některých platforem, jako jsou webové formuláře, sociální sítě a podobně,“ říká Palarčík a dodává, že firma sice omezila příjem nových poptávek, i tak má však teď v běhu dvakrát více zakázek než v létě.

Zcela pozastavit příjem nových klientů musela i další firma z oboru – Energie pro život. „Z důvodu udržení kvality poskytovaných služeb a dodržení včasných termínů konzultací a následných instalací jsme nuceni pozastavit příjem nových poptávek. Prosíme, zkuste to na začátku roku 2022,“ informuje na svých webových stránkách.

Zájemci o fotovoltaiku se tak budou muset obrnit trpělivostí zejména přes zimní měsíce. Ostatně mrazivé počasí je samozřejmě také jedním z faktorů, který v současné době instalace střešní fotovoltaiky omezuje.

Počet instalací se v tomto ohledu během zimy sice snižuje, ovšem zcela neustává. V podmínkách při teplotách kolem nuly a bez souvislé sněhové pokrývky přípravy či samotné instalace stále probíhat mohou. Firmy proto skutečně omezují nábor nových klientů hlavně kvůli enormnímu zájmu, který trvá už měsíce.

Například Cech akumulace a fotovoltaiky před dvěma týdny uvedl, že za první tři čtvrtletí letošního roku se do sítě v Česku připojilo více než šest tisíc nových fotovoltaických elektráren, což je v podstatě stejně jako za celý loňský rok. Zdaleka nejvíc, a to až 96 procent, přitom představovaly malé instalace umísťované na střechy rodinných domů.

Reklama

Trend potvrzuje i energetická skupina ČEZ. „Zvýšený zájem o instalaci solárních panelů na střechy českých domácností registrujeme od počátku tohoto roku,“ říká mluvčí ČEZu Roman Gazdík. „ČEZ Prodej letos v říjnu podepsal téměř dvojnásobek smluv na fotovoltaiku, než tomu bylo v červnu,“ doplňuje.

Zdá se, že lidé si ze zkušenosti s Bohemia Energy vzali poučení a snaží se před nejistým energetickým trhem ochránit svépomocí.

„Raketový nárůst zájmu o fotovoltaiku a další technologie je tažen úsilím domácností a podnikatelů vyrábět si vlastní, čistou a hlavně levnější energii a zajistit se tak proti výkyvům cen elektřiny v budoucnosti,“ uvedl Aleš Hradecký, předseda Cechu akumulace a fotovoltaiky. Cech v Česku sdružuje montážní a projekční firmy z oboru a dle jeho místopředsedy Radka Orsága obrat celého trhu letos přesáhne šest miliard korun.

Předplatné Forbesu

O tom, že jsou hlavním motorem poptávky po střešních fotovoltaických systémech rostoucí ceny energií, není příliš pochyb. Ceny emisních povolenek lámou rekordy, rostou i ceny plynu a to vše tlačí cenu elektřiny do výšin, kam se ještě nepodívala. Ve středu elektřina s dodávkami pro příští rok vyšplhala nad 190 eur za megawatthodinu, což je její nové maximum.

Vysoké ceny energií nutí lidi i firmy zamyslet se nad fotovoltaikou, jelikož se pozitivně odráží ve zkrácení doby návratnosti investic. Podle zakladatele a šéfa startupu Woltair Daniela Helcla, který byl hostem Forbes Byznys podcastu, se díky růstu cen energií doba návratnosti investic do fotovoltaiky během pár měsíců zkrátila o polovinu.

„U fotovoltaiky včetně bateriového systému jsme ještě před dvěma měsíci odhadovali finanční návratnost v rozmezí od osmi do deseti let. Aktuálně dle našich kalkulaček návratnost vychází na čtyři až šest let,“ podělil se o čísla Helcl.

U běžného rodinného domu se čtyřmi obyvateli přijde investice do fotovoltaiky na čtvrt až půl milionu korun.

Druhým hlavním motorem jsou dotace. Ministerstvo životního prostředí totiž v říjnu rozjelo nové kolo programu Nová zelená úsporám, kde je na výměnu nevyhovujících tepelných zdrojů za OZE vyčleněno 8,5 miliardy korun.

„Příjem žádostí v nové etapě programu Nová zelená úsporám odstartoval teprve před měsícem a už jsme přijali na 2700 žádostí, z toho přibližně třicet procent se týká fotovoltaických systémů. Čísla tedy naznačují, že kontinuální růst zájmu v této oblasti bude i nadále pokračovat,“ uvedla Lucie Früblingová, mluvčí Státního fondu životního prostředí ČR.

Investice do střešní fotovoltaiky v kombinaci s akumulační baterií přijde v případě běžného rodinného domu se čtyřmi obyvateli na zhruba čtvrt až půl milionu korun. Majitelé domů mohou v rámci dotace dosáhnout až na dvě stě tisíc korun. V rámci současných podmínek dostanou zpětně proplaceno až šedesát procent nákladů.

„Nejoblíbenější fotovoltaika o výkonu 6,44 kilowatt-peaku s bateriovým úložištěm o kapacitě 9,6 kilowatthodiny vyjde klienta na 214 000 korun po maximální možné dotaci,“ dává mluvčí ČEZu Roman Gazdík konkrétní příklad.