Je to velký krok pro Škodu Auto i velký krok pro Česko. Mladoboleslavská automobilka, která ovlivňuje velkou část tuzemského průmyslu, dnes opět rozjíždí ve svých třech závodech výrobu. Po dlouhých 39 dnech, což je dost možná nejdelší odstávka v historii firmy.
„Jsem rád, že zase začínáme, a rád bych poděkoval všem škodovákům, kteří v posledních dnech a týdnech pracovali na tom, abychom se restartovali,“ uvedl šéf Škodovky Bernhard Maier na síti LinkedIn.
Výroba největší české firmy podle tržeb pojede zatím na dvě směny, tedy bez noční výroby. Odboráři čekají komplikace a chaos ve výrobě. Třeba i kvůli nedostatku polských pracovníků, který trápí především závod v Kvasinách.
„Prvních 14 dní bude velkou zkouškou pro nás pro všechny, zkouškou, kterou si budeme utvářet budoucnost. Bude trvat ještě dlouho, než se rozjede globální systém, tak aby mohl přinést alespoň nějaký řád a pravidla, na která jsme zvyklí,“ uvedl již dříve předseda odborů Kovo Jaroslav Povšík s tím, že mnoho dodavatelů má potíže, zavřenou výrobu a některým může hrozit i krach.
„Je samozřejmě dobrá zpráva, že se Škodovka rozjíždí. Ale pro nás se dneškem rapidně nic nemění, my jsme pracovali ještě i po uzavření jejich výroby, protože se v dodavatelském řetězci plnily sklady. I proto naše vlastní odstávka na lisovně trvala jenom necelý týden,“ říká Kvido Štěpánek, majitel firmy Isolit-Bravo, která ve výrobě autodílů zaměstnává přes 300 lidí. Podílí se třeba na výrobě světel a je významným dodavatelem plastikářských výlisků pro autoprůmysl.
„Zbytek času jedeme na nějakých 40 procent. I díky tomu, že nejsme zcela orientovaní na automotive a máme i jiné zákazníky,“ dodává. Zároveň se zprávou o tom, že největší česká automobilka od pondělka znovu nastartuje výrobu, dostal Štěpánek od Škody Auto také echo, že mají plné sklady, takže pořádné objednávky přijdou až za tři týdny.
Tou dobou už by Škoda Auto z dvousměnného provozu měla přeřadit na vyšší rychlost a šlápnout na plný plyn. „Jenže je otázka, na kterou jsme zatím nedostali odpověď, jestli se ten plný plyn bude rovnat plnému plynu před koronavirem. Já jsem si dost jistý tím, že ne. Když pojede výroba Škodovky na 80 procent, budeme všichni bouchat šampaňské,“ říká Štěpánek. „Já osobně si ale myslím, že to bude míň. Spíš 60, možná 70 procent,“ dodává.
Důvodů je podle něj hned několik. Kromě toho, že se koronakrize podepíše na ekonomické situaci lidí, kteří nebudou tolik kupovat nová auta, mluví Štěpánek také o tom, jak před pandemií už byla propustnost českých silnic na hraně a musela přijít korekce. Pandemie a ekonomická krize s ní spojená jsou tak katalyzátorem, který ochlazení v automotivu urychlil.
„Proto počítáme s tím, že se ve výrobě autodílů ještě dlouho nedostaneme na čísla před krizí, a hledáme možnosti, jak diverzifikovat produkci,“ vysvětluje majitel společnosti Isolit-Bravo.
Podobně vidí situaci Robert Záboj, šéf automotive divize holdingu Koh-i-noor, jenž vede patriarcha Vlastislav Bříza. „Očekáváme, že v květnu pojedeme na nějakých 70 procent předchozích tržeb, když všechno půjde dobře. Je to trochu choas, odvolávky chodí a zase se ruší,“ dodává Záboj, jenž přes firmu Ponas zabezpečuje vstřikované plasty pro autoprůmysl. Ty v poslední době vždy jeden týden jely a druhý týden měly odstávku. Na rozdíl od nástrojárny, která je zatím vytížena naplno, protože má dlouhodobé zakázky.
Svůj pohled dává také Denisa Materová za Tawesco, které náleží do rodinné skupiny Promet jejího otce Reného Matery. „Lisovna, která dodává do skupiny VW, se začala vracet k životu minulý týden. Je nutné vidět, že automobilky mají také zásoby, jež vznikly po uzavření jejich výroby. Ještě jsme chvíli dodávali. Výroba bude dál nabíhat prakticky podle harmonogramu Škody Auto,“ dodává marketingová šéfka Prometu Denisa Materová.