Bylo to nekonečných víc než šest týdnů, které zdejší nablýskané butiky strávily za roletami a bezpečnostním bedněním. Šest týdnů, po nichž se minulé pondělí mohlo poprvé v Pařížské ulici znovu otevřít.
Nejluxusnější česká ulice hleděla do dalšího období s obavami. Koronavirová karanténa a restriktivní opatření se zavřenými obchody způsobily každý den milionové ztráty (v některých buticích v Pařížské je zcela běžné, že se prodá zboží za milion korun denně), hranice byly uzavřené, zahraniční turisté daleko.
Teď
se ale zdá, že se restart v Pařížské podařil.
Namísto zahraničních turistů se vrací do zdejších obchodů česká klientela.
A utrácí. Potvrzují to Forbesem oslovení zástupci prestižních hodinářských značek, kteří v Pařížské sídlí. Už během karantény tu prý „postupně uspokojovali waiting listy“ (na některé kusy luxusních hodinek existuje, podobně jako na nejdražší kabelky, dokonce mezinárodní pořadník), nicméně osobní setkání nad hodinkami podle nich nic nepředčí. O to jsou v Pařížské raději, že k nim lokální zákazníci našli rychle cestu.
„Náš
byznys je o emocích, jež společně s milovníky hodinek sdílíme.
Můžeme si s nimi povídat o hodinkách dlouhé hodiny. Rodinná
hodinářská firma, jako je ta naše, s víc než desítkou těch
nejprestižnějších hodinářských značek na trhu, má prodej
založený na osobních vztazích s klienty, ty jsme si budovali a
stále budujeme už léta,“ uvedl Martin Janna ze společnosti
Carollinum.
Nejstarší syn majitelky firmy Tamary Kotvalové má na starosti provoz multibrandového butiku Carollinum; vedle tohoto obchodu provozuje Carollinum v Pařížské i monobrandové obchody luxusních hodinářství Rolex a Patek Philippe.
Ty se na celkových tržbách firmy podílejí přibližně dvěma třetinami, přičemž Carollinum v loňském roce utržilo rekordních více než 705 milionů korun – jde o nejvyšší tržby ve více než dvacetileté historii této firmy. V obchodech samozřejmě dodržují všechna hygienická opatření. A zákazníci to prý respektují, mnozí i vítají.
„Od prvního dne, kdy jsme otevřeli naše prodejny, dodržujeme všechna pravidla, prodej doprovázejí zpřísněné podmínky. Nosíme roušky, pravidelně dezinfikujeme veškeré prostory, k dispozici je zákazníkům antibakteriální gel i speciální zkoušecí rukavice. A to, co se na začátku pandemie zdálo nepřirozené, se nyní stává rutinou,“ dodává Janna.
Podobnou zkušenost mají u konkurence, v obchodě luxusní švýcarské značky Audemars Piguet. I tady otevřeli hned 27. dubna a i tady dodržují nejpřísnější hygienická opatření. „Klienty pouštíme do prodejny vždy pouze po dvojicích či malých skupinách a okamžitě jim nabízíme dezinfekci,“ popisuje Zuzana Augustin, zastupující značku AP. Jejich centrála a manufaktura ve švýcarském Le Brassus se otevřela 1. května a díky tomu i v Pařížské postupně vítají nové modely hodinek.
„Postupně je prezentujeme našim klientům a uspokojujeme požadavky z čekací listiny. Se zákazníky jsme byli v kontaktu po celou dobu uzavření, prodeje nám fungovaly i během karantény, hodinky jsme doručovali pomocí kurýrní služby. Otevření obchodu nejvíc ocenili naši stálí zákazníci, kteří čekali například na servis hodinek,“ dodává Zuzana Augustin.
V pražském butiku hodinářství Hublot těžili i během karantény z toho, že tato hodinářská manufaktura jako jedna z mála stihla nové modely hodinek představit už v lednu – pozdější veletrhy, jako je slavný jarní hodinářský Baselworld, byly totiž kvůli koronaviru postupně zrušeny.
„Na rozdíl od jiných hodinářských značek Hublot své první novinky představil už v lednu v Dubaji v rámci hodinářského veletrhu LVMH Watch Week. Díky tomu nám hodinky začaly postupně chodit do Prahy a my je mohli prezentovat zákazníkům,“ popisuje Barbora Bergová, která Hublot zastupuje. „Na otevření jsme se všichni těšili a hned v prvním týdnu, kdy Pařížská ožila, si k nám několik našich klientů přišlo udělat radost,“ potvrzuje Bergová první velké prodeje lokálním zákazníkům v Praze.
Značky oslovené Forbesem se ostatně do jedné shodují, že na zahraniční klientelu nemá smysl čekat. „To bychom mohli mít zavřeno do ledna,“ ozývá se v různých variacích. Místo toho chtějí luxusní firmy využít příležitost a zaměřit se právě na lokální klientelu.
„Našimi zákazníky ostatně zdaleka nejsou jen turisté,“ upozorňuje Štěpán Pokluda, sales and marketing manager společnosti Roberto Coin Praha. I v tomto klenotnictví zůstali v kontaktu se svými stálými klienty prostřednictvím sociálních sítí.
„Opravdovou radost nám ale udělali, když se po znovuotevření vrátili. Osobní kontakt hraje ve šperkařství velmi podstatnou roli. Často to bylo až dojemné setkání, jako když se zas sejdou přátelé, kteří se dlouho neviděli. A že jde život dál, dokládají poptávky po klenotech k příležitostem výročí, narozenin nebo svateb,“ potvrzuje rychlé obnovení byznysu i v klenotnictví Roberto Coin Štěpán Pokluda.
A radost z rychlého návratu místních zákazníků mají i v centrále klenotnictví Tiffany & Co., sídlícího nedaleko přes ulici. „Udělalo nám velkou radost, že jsme pražský obchod mohli znovu otevřít, a hned jsme to oznámili všem našim zákazníkům. Hned první den po otevření byl úspěch a pro další vývoj velmi slibný,“ naznačuje Martin Hurtig z centrály Tiffany & Co. v Mnichově.
Otevření je důležité i proto, že tu brzy představí nejnovější kolekci šperků Tiffany T1. Kolekce T je přitom světovým bestsellerem této značky. I tady dodržují všechna bezpečnostní a hygienická pravidla, příchozí zákazníky obsluhuje vždy jeden člen personálu. „Nabízíme klientům možnost objednat se do pražského obchodu individuálně prostřednictvím telefonu, tím zajišťujeme jejich bezpečí i možnost špičkového osobního servisu,“ uvádí Martin Hurtig.
Podle zástupců luxusních značek sídlících v Pařížské je právě osobní přístup a dlouhodobá péče a budování vztahů s lokální klientelou hlavním důvodem, proč se zákazníci do zdejších obchodů rychle vrátili. „Vztah s klienty mají butiky i ve standardní době založený na individuálním přístupu a asistenti prodeje jsou s nimi v kontaktu, aby vyšli maximálně vstříc,“ popisuje Zita Vinšová, která v Pařížské zastupuje značky Montblanc a Cartier. I tady využívají možnosti diskrétních privátních zón pro klienty, což prý zákazníci zejména teď v době mimořádných hygienických opatření vítají.
„Prodejní tým Cartier je zcela běžně k dispozici na svých mobilních telefonech a je připraven se o zákazníky postarat nadstandardní individuální formou. Vztah u těchto značek je dlouhodobý a je založený na vzájemné důvěře, vždyť jsme často u těch nejvýznamnějších životních okamžiků našich zákazníků,“ popisuje Vinšová. Ti se také do obchodu rychle po otevření vrátili.
„Termín návštěvy butiku si vždy klient může v obchodech Cartier i Montblanc rezervovat na čas, který mu vyhovuje, se svým osobním asistentem prodeje. V butiku Cartier je například nyní stanovená kapacita šesti klientů, aby byla zachována maximální bezpečnost pro klienty a zaměstnance,“ uvádí Vinšová s tím, že znovuotevření butiku se zároveň časově překrylo s představením jedné ze světových novinek, kolekce Clash de Cartier z bílého zlata. Tu už v pražském butiku Cartier mají také k dispozici, stejně jako ikonický „hřebík“ Juste un Clou, který se stal světovým bestsellerem.