Až budou hranice plně otevřené a spolu s nimi se znovu naplno rozjedou i letiště, jak moc jste připraveni změnit své návyky spojené s tímto druhem cestování? Například ve srovnání se změnami po 11. září 2001?
V každém případě si obrňte nervy. Už nyní se na jednotlivých letištích rodí plány na přísné hygienické podmínky, které se dotknou všech pasažérů. Některé už přecházejí do praxe a odborníci po celém světě hovoří o pandemii jako o novém terorismu, který spustil vůbec největší krizi letecké dopravy v historii.
Pojďme si zprvu projít celý proces od příchodu na letiště až po samotný odlet. V době postpandemické může trvat až čtyři hodiny a bude zahrnovat social distancing, dezinfikování zavazadel i samotných pasažérů, širší uličky vedoucí k odbavení, a hlavně – čekání.
Kvůli čištění kabiny, stolečků i sedadel v letadlech se očekává také zvýšení doby potřebné pro přestupy mezi jednotlivými lety.
Na druhou stranu však odborníci předpokládají, že zkraje obnovení provozu bude nižší počet pasažérů a v návaznosti na to i četnost letů do jednotlivých destinací, což by ve výsledku mohlo veškerá zpoždění zkracovat.
Mezi zvažovanými kroky jsou: žádná příruční zavazadla do letadel, žádné čekání na odlet v salonku, povinnost nosit roušky i chirurgické rukavice, self-check-in, tzv. imunitní pasy, testy krve přímo na letištích nebo povinnost procházet sanitačními dezinfekčními tunely.
Jádrem těchto opatření budou digitální technologie. Už nyní je trendem snižovat rizika přenosu nákazy například pomocí bezdotykových nebo biometrických technologií, které využívají aerolinky jako British Airways, Qantas nebo EasyJet.
Podle Světové rady cestování a turismu (WTTC) v budoucnu nezaplatíte na největších světových letištích v hotovosti a check-in bude k dispozici pouze online. Zároveň se však nevyhnete frontě pro odbavení zavazadel.
Změny se dotknou i těch, kteří nikam nepoletí a jen budou na letiště přivážet či z něj odvážet své známé, příbuzné nebo klienty. Těmto osobám s největší pravděpodobností nebude povolen vstup do letištních hal, vyjma dospělého doprovodu nezletilých cestujících nebo cestujících potřebujících asistenci.
Letiště zároveň budou muset ve veřejných prostorách vyznačit linie pro dodržování povinných rozestupů, menší prostory vybavit ochrannými plexiskly či jinými překážkami zabraňujícími šíření viru, rozmístit hygienické a sanitační stanice a také bezdotykové termokamery, které už se staly povinnou výbavou těch největších vzdušných přístavů.
Odletět budou moci pouze ti, kdo přísným monitoringem projdou.
Celý proces nástupu do letadla bude podle očekávání také bezdotykový. Na palubě budou některá sedadla blokovaná kvůli zabezpečení rozestupů mezi pasažéry, budou v nich elektrostatické dezinfekční spreje, posádka bude chodit v ochranném oblečení a dalších pomůckách a samozřejmě nebudou chybět ani roušky či respirátory – někteří evropští dopravci už je zavedli povinně a dá se očekávat, že ostatní aerolinky budou následovat.
Pokud jde o jídlo během letu, už nyní existují na krátkých vzdálenostech velké tlaky na pozastavení servírování pokrmů i rozlévání nápojů. Na cestě do vzdálenějších destinací by stevardky měly podávat jen lehké občerstvení. Například u Hong Kong Airlines se už dnes jídla nedočkáte.
Podle předpovědí a očekávání firmy SimpliFlying budou muset mezinárodní cestující ukázat při příletu určitý druh dokladů či testů prokazujících, že nejsou nakaženi koronavirem. Firma zmiňuje tzv. imunitní pasy, jejichž myšlence je nakloněno i Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA).
Pokud se časem objeví účinná vakcína, je pravděpodobné, že místo testů budete muset doložit očkovací průkaz. Na příletu vás také budou čekat měření teploty a možná i krevní testy, které prokážou, či vyvrátí přítomnost covid-19 ve vašem těle.
Některá letiště jako ta v Hongkongu nebo ve Vídni dělají krevní testy mezinárodním pasažérům už nyní, ještě před vpuštěním do země. Samotná IATA pak všem letištím doporučuje monitoring příletových hal termokamerami.
Je ale nutné si uvědomit, že zatím neexistují jednotné standardy, podle kterých by se mělo v případě testování krve nebo monitoringu teploty postupovat. Zatím tedy za porušení podobných nepsaných protipandemických opatření nikdo nenese zodpovědnost.
Což se však může brzy změnit. „Vzniknou nová nařízení a protokoly, vznikne povinnost rozmístit sanitární stojany s dezinfekcí, bude se platit jen bezhotovostně, budou se více využívat schody a méně výtahy a tak dále,“ uvedla WTTC v nedávné zprávě.
Nová nařízení a standardy jsou nyní sepisovány na základě zpětné vazby od asociací zastupujících různé sektory cestování včetně IATA, Mezinárodní rady letišť (ACI), Evropské cestovní komise (ETC), Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) nebo Světové organizace cestovního ruchu (UNWTO).
V platnost tak mohou vejít co nevidět. A letecká doprava už nikdy nebude jako dřív.