Zpráva o tom, že české herní studio Bohemia Interactive kupuje čínský technologický obr Tencent, se ukázala jako fake news. Za 70 až 80 procent akcií měl zaplatit více než šest miliard korun! To ale neznamená, že by miliardová firma z Mníšku pod Brdy nemířila k částečnému exitu – ovšem jinému, než oznamovala zpráva o prodeji do čínských rukou.
„Náš sen je vzít firmu na burzu. Vidím to reálně v horizontu tří až pěti let,“ říká místopředseda představenstva Slavomír Pavlíček. Podle jeho slov by v úvahu připadalo zřejmě evropské IPO. „Londýn nebo Frankfurt by mohly být zajímavé.“
Bohemia Interactive je jedno z nejúspěšnějších evropských herních studií, na svém kontě má hity jako Operace Flashpoint, série ArmA nebo DayZ.
Zprávu o tom, že Tencent kupuje Bohemia Interactive, v úterý jako první přinesl web The Information, posléze ji přejala i agentura ČTK a další média. Firma ji ve středu před obědem dementovala.
Pavlíček se informaci o prodeji při telefonickém rozhovoru smál. „Ráno jsem se koukal pod polštář, jestli tam je těch 260 milionů dolarů, a nic jsem nenašel,“ žertoval. Spojení mezi Bohemia Interactive a Tencentem každopádně existuje – už dva roky mezi nimi platí distribuční smlouva pro čínský trh.
Investoři u českého studia podle jeho slov klepou na dveře docela pravidelně. „Oni hledají nás, ne my je. My finančního investora nepotřebujeme,“ odkazuje na skvělou finanční kondici firmy.
Poslední dostupná data k finanční výkonnosti firmy jsou za rok 2018: tržby se blížily 500 milionům a zisk před zdaněním lehce přesáhl 90 milionů korun, přičemž rok předtím to bylo 205 milionů. „Daří se nám dobře,“ dodává Pavlíček.
Vysoké skoky mezi jednotlivými roky jsou v branži obvyklé. Vzhledem k předchozím výsledkům (například v roce 2016 dělal čistý zisk 404 milionů korun) by při případném prodeji valuace firmy každopádně bezpečně přesáhla miliardu korun. Nejspíš by však byla dvou- až trojnásobná.
Bohemia Interactive v roce 1999 založili bratři Martin a Ondřej Španělové spolu s Pavlíčkem, matadorem českého herního průmyslu. Ten má do branže perfektní vhled i díky tomu, že založil, a dokonce dvakrát prodal herního distributora JRC.
Na přelomu tisíciletí studio zazářilo s hrou Operace Flashpoint. V roce 2001 se dokonce stala nejprodávanější počítačovou hrou na všech významných světových trzích. Na Operaci Flashpoint studio navázalo úspěšnou sérií ArmA, které se prodalo přes deset milionů kopií, což je pravděpodobně největší český úspěch v herním průmyslu.
Za více než dvě dekády Bohemia Interactive vydala celkem 17 her a prodala přes 30 milionů jejich kopií. Firma má formální sídlo v Mníšku pod Brdy, softwarový vývoj ovšem probíhá standardně v Praze a Brně, další vývojové pobočky má na Slovensku, v Thajsku a Nizozemsku. Celkově zaměstnává více než 400 lidí.