Tento týden vrcholí každoroční nabídková kampaň vín Bordeaux ročníku 2019, která je známá pod tradičním názvem „En primeur“. Letošní kampaň je v mnoha ohledech výjimečná a stojí za povšimnutí tentokrát nejenom u milovníků těch nejlepších vín z Bordeaux, ale po delší době i u investorů do kvalitních vín.
Ročník 2019 je odborníky z pohledu kvality přirovnáván k velkým ročníkům posledních 20 let, jakými jsou roky 2000, 2005, 2009, 2010 a 2016. Politické napětí v Číně a Hongkongu, covid-19 a 25procentní cla na dovoz vín do USA „zaúřadovaly“ s poptávkou tradičně silných trhů s kvalitními víny z Bordeaux. Producentům tedy nezbylo než se vrátit opět trochu nohama na zem a snížit ceny.
Výsledkem jsou ceny o 20 až 30 procent nižší než v loňském roce, což už stojí za povšimnutí. Posledním ročníkem, kdy vína z Bordeaux byla za „rozumné“ ceny vzhledem ke kvalitě, byl rok 2008 a to už je poměrně dávno. Například vína z roku 2009 a 2010 byla tak drahá při kampani en primeur, že je dnes na trhu seženete přibližně za stejnou cenu jako před těmi 10 roky…
Jak vlastně taková kampaň en primeur funguje a jak se do ní může běžný smrtelník zapojit?
Je to velmi jednoduché. Vinaři na podzim sklidí hrozny ze svých vinic, zpracují je a mladé víno putuje do barikových sudů ke zrání. Na jaře následujícího roku víno, které zraje v sudech po dobu 18 měsíců, ochutnají kritici, přidají svoje bodové hodnocení a kampaň může začít. Distributoři dostanou svoje alokace vín a ceny, které poté nabídnou, samozřejmě s obchodní přirážkou, svým klientům. Celá kampaň trvá přibližně pět týdnů, kdy jednotlivá „chateau“ postupně vydávají svoje vína.
Je to tedy relativně vzrušujících pět týdnů, kdy se milovníci vín z Bordeaux a investoři snaží udělat si předalokace u svých distributorů a zároveň nervózně posedávají u počítačů a čekají právě na vydání svých oblíbených „chateau“, aby se na ně dostala řada. Po ukončení kampaně za svoji alokaci vín zaplatíte zálohu, zpravidla ve výši plné hodnoty vína bez DPH, a čekáte další rok a půl na fyzické dodání svých lahví.
Dnes je i u nás několik kvalitních a osvědčených distributorů, kteří mají více než dvacetiletou zkušenost s en primeur víny z Bordeaux. Takže se není čeho bát.
Letos je však všechno jinak. Nejdříve se ozývaly hlasy, zda by kampaň letos neměla být zrušena s tím, že by proběhla až další rok na jaře. Tradičně jezdí do Bordeaux kolem 5000 kritiků, kteří letos nemohli uskutečnit svoji pravidelnou misi. Místo toho se vzorky začaly posílat po světě poštou k radosti všech pošťáků. Takže když kampaň nakonec opožděně začala, většina kritiků svůj názor na jednotlivá „chateau“ ještě ani nestačila publikovat.
V rozporu se zvykem se mezi prvními vydanými víny objevila některá skutečně velká jména, třeba Chateau Pontet Canet z oblasti Paulliac nebo Chateau Palmer z oblasti Margaux, obě za cenu o 30 procent nižší než v loňském roce. To udalo tón celé kampaně a i u dalších vín se potvrdilo snížení cen. Rozhodně je letos z čeho vybírat.
U en primeur vín z Bordeaux má smysl na investice nakupovat ta „chateau“, která jsou roky prověřená a jsou v takzvaném investičním stupni (IGW – Investment Grade Wines), a navíc jsou produkována v menším množství, jako jsou například ta nejlepší vína z celého Bordeaux nebo nejlepší vína z oblasti Pomerolu. Ta jsou produkována v malém množství a při dostatečné poptávce po nich s časem roste cena.
Pokud se rozhodnete, že začnete, je důležité, zda máte vína kde dobře uskladnit. První, na co se vás budou v případě, že svoje vína nabídnete na trh, za 10 let ptát, bude, zda byla uskladněna v certifikovaném sklepě a zda jste to schopni doložit. Hodně distributorů již dnes na našem trhu takové uskladnění nabízí, ale musíte si k nákladům na pořízení vína připočítat další každoroční částku za uskladnění.
Pokud se vám investice do vína ve výsledku nepovede, tedy nepovede ke kýženému zisku z prodeje, nezoufejte. Víno je vášeň a také jediná investice, která se dá rychle a příjemně zlikvidovat v kruhu přátel k radosti a potěšení všech přítomných. Takže pokud chcete letošní kampaň Bordeaux en primeur ještě stihnout, je nejvyšší čas.