Společnost Microsoft se drží plánu vrhnout novou generaci herní konzole Xbox na trh v listopadu. Aktuálně ale oznámila, že se nový Xbox Series X nakonec nepředstaví s tak plnou parádou, jak se očekávalo. Hra Halo Infinite, kterou pro Microsoft vyvíjí studio 343 Industries a která měla být trhákem uvedení konzole, se odsouvá na neurčité datum v roce 2021.
Šéf 343 Industries Chris Lee v oficiálním prohlášení vysvětlil, že rozhodnutí posunout vydání hry je výsledkem mnoha faktorů včetně „pokračujících dopadů pandemie covidu-19“. A dodal, že uvést hru na trh v plánovaném období by nebylo přínosné ani pro vývojářský tým, ani pro hru samotnou.
Halo Infinite je šestý hlavní titul v sérii Halo, která jich kompletně čítá čtrnáct. Her z této série se celosvětově prodalo přes 65 milionů kopií a se ziskem kolem pěti miliard dolarů jde o vlajkovou loď ryzích počítačových her od Microsoftu – i jednu z nejvýdělečnějších videoherních značek vůbec.
V souvislosti s dopadem pandemie na herní průmysl se přitom doposud objevovaly spíše zprávy o tom, jak lockdown a home office celému odvětví prospívají. V Severní Americe stoupl v březnu prodej počítačových her meziročně o 34 procent a prodej videoherního hardwaru o 63 procent, včetně zdvojnásobených prodejů konzole Nintendo Switch či 50procentního navýšení výroby konzolí nové generace Playstation 5 firmy Sony, způsobené nečekaným nárůstem předobjednávek.
Sony mělo původně v plánu vyrazit koncem roku na trh se šesti miliony nových konzolí, ale po koronavirové objednávkové smršti jich nakonec údajně uvede devět milionů.
Za prvních šest měsíců roku 2020 hráči utratili jen ve Spojených státech za herní hardware a software podle dat americké společnosti pro průzkum trhu NPD Group 6,6 miliardy dolarů, což je vůbec nejvíc od roku 2010 – a v období, kdy zrovna jedna generace konzolí končí, je to značně nezvyklé. Právě pandemie akcelerovala také prodeje premiérových titulů Doom Eternal a Animal Crossing: New Horizons, které díky koronaviru strčily do kapsy veškeré původní odhady o svých prodejích.
Podobně jsou na tom pak i hry tuzemské provenience: Asociace českých herních vývojářů uvádí, že obrat místních herních společností letos vzroste na pět miliard korun oproti loňským 4,5 miliardy. Podle předsedy asociace Pavla Baráka navíc mohou být výsledná čísla herních společností (jichž je v Česku 110 a jejich kompletní obrat násobně převyšuje obrat české filmové a televizní produkce) koncem roku ještě vyšší.
Opačnou tendenci by mohla na první pohled naznačovat aktuální zpráva o českém herním studiu Warhorse Studios, stojícím za úspěšnou a hojně medializovanou hrou Kingdom Come: Deliverance. Studio letos tržby naopak snížilo – podle informací ČTK utržilo oproti předloňské miliardě z prodeje a služeb „jen“ 462,5 milionu korun – ale ředitel společnosti Martin Frývaldský konstatoval, že zhruba poloviční čísla odpovídají standardnímu cyklu vývoje a prodeje hry.
Zásadní negativní dopad pandemie se tak doposud projevoval hlavně na veřejných akcích, jakými byly hojně rušené herní veletrhy (E3, Paris Game Week, Tokyo Game Show) a šampionáty v esportech (ESL Pro League, The Overwatch League, Fortnite World Cup).
Jak se koronavirový lockdown otiskne do her, dokončovaných během něj, nám příští rok řekne nejen Halo Infinite.