Že je hudba lék a že každý z nás má muziku svou, je nanejvýš jasné. Hudba uklidňuje, motivuje, pomáhá nám se soustředit, dokáže rozveselit, navodit kýženou atmosféru i zahřát u srdce. A jak ukazují nová čísla od českých prodejců hudebních nástrojů, přesně tohle bylo v období karantény potřeba.
Když se dostavila nuda nebo nás začali někteří členové domácnosti iritovat, vzali jsme do ruky kytaru nebo nasadili nově zakoupená sluchátka a rázem bylo po problému.
Prodejců, jejichž prostřednictvím je možné si opatřit hudební nástroje, sluchátka nebo další techniku k poslechu či přímo nahrávání hudby, je naštěstí v České republice dost. A většina z nich vyšla z karantény jako vítězové.
Jedním z nejprofláklejších hráčů v oboru je například společnost Kytary.cz, jejíž kořeny sahají až do doby, kdy ještě u starýho Růžičky bývala valcha a kdy se Britney Spears hrdě chlubila, že to udělala znovu. A to už je 20 let.
Kytary.cz jsou největší tuzemskou firmou zabývající se prodejem hudebních nástrojů a dalšího podobného vybavení vůbec. Kde ji najít, ví snad v Česku každý, kdo se muzice aktivně věnuje a něco znamená. Nakupují tu Kabáti, Anna K. i Tomáš Klus, ale také tisíce dalších zákazníků z řad běžných smrtelníků, kteří dělají hudbu především pro vlastní potěšení a potěšení svých blízkých.
Ti všichni nicméně v polovině března přišli zkrátka,
neboť z důvodu vládních opatření proti šíření nebezpečného koronaviru byla
jak pražská, tak brněnská prodejna firmy, stejně jako řada jiných podniků, dočasně
uzavřena.
„V týdnu od 13. března, kdy nastal lockdown, začalo velké ochlazení v prodejích napříč sortimentem,“ potvrdil Forbesu marketingový ředitel společnosti Filip Černý s tím, že výpadek příjmů byl zásadní.
Hned záhy se ale ukázalo, jak moc Češi – i když pochopitelně nejen oni – hudbu jako takovou milují: „Trvalo zhruba 10 dní, než jsme se v onlinu dostali zpět do černých čísel, pak následovalo období skokového růstu téměř na všech 10 trzích, které obsluhujeme. Udělali jsme řadu opatření a koncem dubna nám bylo jasné, že to zvládneme, a dokonce vyjdeme jako vítězové.“
Vidina toho, že se život znovu vrátí do starých kolejí a my pojedeme dál, se s nástupem jara neustále vzdalovala. Na žádné koncerty to tehdy nevypadalo, a tak byli lidé nuceni tvořit hudbu sami doma. Zda se u nás během oněch jarních měsíců zrodil nový Goťák, ukáže až čas. Jak ale vyplývá z výčtu položek, které na e-shopu Kytary.cz frčely nejvíc, už teď je jasné, že se o to Češi přinejmenším pokusili.
„V dubnu jsme v některých kategoriích neměli téměř co prodávat,“ vzpomněl Černý. „Zájem byl hlavně o produkty pro domácí nahrávání, jako jsou sluchátka, mikrofony, zvukové karty a tak podobně. Paradoxně i dražší digitální piana, kytary a ukulele,“ dodal s tím, že i přes zavřené prodejny dosáhl meziroční nárůst řádu vyšších desítek procent.
Ostatně to, že subjekty působící na trhu s hudebními nástroji zažívaly během jarních měsíců svoji malou a lehce opožděnou verzi beatlemanie, potvrzují i zkušenosti firmy Furch Guitars – původní české společnosti zabývající se výrobou jedněch z nejkvalitnějších kytar, jaké jsou nejen na zdejším trhu k dispozici.
„Bezprostředně po vyhlášení karantény jsme zaznamenali propad,“ řekl současný ředitel firmy Petr Furch. „V dubnu jsme se dostali zhruba na 40 procent našich běžných prodejů. V následujících dvou měsících se nám však tento propad podařilo srovnat, a první polovinu roku jsme tak uzavřeli se 17procentním nárůstem oproti stejnému období loňského roku.“
Řečeno jinak, zatímco během prvních šesti měsíců roku 2019 činily tržby z prodeje těchto jedinečných nástrojů, na něž hrají třeba i Suzanne Vega, Per Gessle či David Koller, kolem 42,5 milionu korun, letos to bylo o celých sedm milionů více. Působivé, že?
Neméně pozoruhodná je ale též skutečnost, jak se ve Furch Guitars vypořádali, na rozdíl od jiných společností spolupracujících se zahraničními firmami, s výpadky dodávek ze strany svých klíčových partnerů. Kytary jsou totiž vyráběny z materiálů pocházejících z celého světa, což může být za běžných okolností poměrně velkou výhodou, neboť tak máte jistotu, že lepší dřevo zkrátka a dobře jinde neseženete, ne však už tolik v dobách pandemie, kdy je nadměrná globalizace spíše na obtíž.
„Ke zpoždění dodávek došlo zhruba u poloviny našich dodavatelů,“ poodhalil Furch s tím, že prodleva většinou činila „dva až tři týdny, kdy v jejich lokalitách trvala ta nejtvrdší restriktivní opatření“.
„Výpadky dodávek do jednoho měsíce dokážeme bez větších problémů překlenout, protože díly a materiály držíme skladem na bázi měsíčního limitu. V několika případech byly výpadky přece jen delší, nám se však podařilo díky spolupráci s naším prodejním i dodavatelským řetězcem zkombinovat okolnosti, a vyhnout se tak hrozící odstávce,“ řekl.
Co tedy dodat závěrem? Snad jen to, že současná koronavirová krize vzala lidem mnohé, na hudbu si ale Češi evidentně sáhnout nedali. Ba naopak, nechali se inspirovat obyvateli Itálie a podobně jako oni si začali naordinovanou karanténu zpestřovat soukromými koncerty pro své blízké a sousedy. A proč? No protože s písní na rtech a kytarou nebo jiným nástrojem v ruce jde přece vždy a všechno lépe. A také proto, že zažít nudu způsobenou téměř dvouměsíční izolací u sebe doma prostě vadí.