V malé východočeské vesničce Přibyslavi s výhledem na Sněžku žije něco přes 200 lidí. Ve starém kravíně, který už ale dávno jako kravín nevypadá, se mihotá něco přes 20 lidí. Zajišťují vše od prvotního návrhu až po prodej hodinářského zboží odběratelům nebo konečným zákazníkům e-shopu.
Člověk by se mohl prvním dojmem ze sídla společnosti JVD – celým názvem Jasněna Vláhová Design – snadno nechat zmást. Jen těžko vás totiž napadne, že jde o rodinnou firmu s 28letou historií a ročním obratem přes 120 milionů korun, která dodává produkty vlastní značky do 15 evropských zemí.
Za jejím vznikem i úspěchem stojí dvaasedmdesátiletá Jasněna Vláhová, která se v roce 1992 po letech zkušeností v hodinářské branži rozhodla vydat vlastní cestou a dělat věci jinak a lépe.
„Za ta léta v hodinářském řemeslu jsem se toho stihla hodně naučit a viděla jsem obrovskou díru na trhu v tom, jak kvalitně prodávat,“ vzpomíná na hlavní motivaci pro založení vlastního byznysu rodačka z Nového Města nad Metují.
Po mateřské dovolené nastoupila do firmy Elton vyrábějící české hodinky Prim. Díky tomu se poprvé dostala do světa hodinařiny, který ji tehdy uchvátil natolik, že ji provází celým životem.
Společně s manželem Jaroslavem si ke svým běžným pozicím postupně přidali ještě post obchodních zástupců firmy na částečný úvazek. Drive a láska k hodinařině je motivovaly k obětování veškerého volného času. Trávili dlouhé hodiny ve starém favoritu a po pracovní době objížděli prodejny v Česku i Slovensku, kde nabízeli hodinářské zboží.
„Vyjížděli jsme po práci nebo o víkendech. Neměli jsme žádný volný čas, ale od začátku nás to bavilo,“ vzpomíná manžel Jasněny, Jaroslav Vláha, který má velkou zásluhu na aktuálním úspěchu společnosti a v životě manželky hrál od začátku obrovskou roli.
Ze zaměstnanců podnikateli
Hlavně díky společenské a temperamentní osobnosti Vláhové si manželé zanedlouho vytvořili úzké obchodní i osobní vztahy se svými maloobchodními zákazníky, což byl jeden z několika důvodů, proč se později rozhodli vydat vlastní cestou.
Bylo to v době, kdy už manžel Jaroslav provozoval vlastní kamennou prodejnu s hodinářským sortimentem uprostřed náměstí v Novém Městě nad Metují, kde nabízel tehdy ještě zboží značky Prim. V roce 1992 je okolnosti přiměly k založení vlastní firmy, jejíž název získal o dva roky později svou nynější podobu – Jasněna Vláhová Design, tedy velkoobchod nesoucí ve svém názvu jméno zakladatelky a majitelky i fakt, že firma nakonec šla cestou vlastní značky a designu.
„Část zboží jsme na začátku balili v garáži a druhou v obýváku. Neměli jsme sice pořádné prostory, ale v podnikání musí člověk umět improvizovat a trochu se uskromnit,“ vzpomínají na první měsíce podnikání manželé, jejichž dvě děti – dcera Petra a syn Libor, kterým tehdy bylo kolem 18 let, už v té době měly jasno v tom, že se na fungování společnosti budou jednou podílet také.
Cesta k vlastní značce
Zásadní změna pro novou značku přišla ve chvíli, kdy Vláhová dostala nabídku od firmy Elton na odkoupení dvou tisíc hodinkových pouzder z Francie a stejného počtu strojků od švýcarského dodavatele.
Fakt, že nabídku tehdy přijala, zásadně ovlivnil budoucí vývoj firmy, která by jinak možná i dnes nadále fungovala jako distributor a nikdy tak nezavedla portfolio produktů vlastní značky.
Díky schopným novoměstským hodinářům vznikly z komponentů dámské elegantní hodinky pod novou značkou Lacerta, které se dodnes vyrábí právě tady ve východních Čechách.
Dnes známá značka JVD nabízející vše od náramkových hodinek přes budíky, teploměry, stopky až po šperky a všechny druhy nástěnných hodin by ale nikdy nevznikla, kdyby manželé Vláhovi v roce 1993 na veletrhu ve švýcarské Basileji nenarazili na dodavatele hodinářského sortimentu dovážející do Evropy zboží z Tchaj-wanu.
Právě to byl druhý zásadní milník, který vedl k vytvoření vlastní značky a rozšíření tehdy ještě úzkého portfolia zboží. Po několika zkušebních objednávkách dospěli nakonec k rozhodnutí, že svou nabídku založí na zboží vlastního designu, jehož výrobu přenechají zemím Dálného východu, z nichž nejdůležitější je v současnosti Čína, Tchaj-wan a Thajsko.
Vydařený byznys, vratké zdraví
Firma Jasněny Vláhové se až dodnes nikdy nepotkala s prudkým propadem tržeb nebo špatným obdobím.
„Myslím, že v tom má velkou roli i stabilita firmy. Spousta našich dnešních zaměstnanců je u nás skoro od samého začátku. První roky nás bylo osm, teď v kanceláři sedí přes 20 lidí a po Evropě jezdí 13 obchodních cestujících. Zvládáme to pořád v relativně nízkém počtu, i když firma stále roste,“ vysvětluje Vláhová aktuální sestavu JVD, které má vedle novoměstského sídla s hlavním skladem od roku 1997 i menší slovenskou pobočku u Trenčína.
Byznysové štěstí dvaasedmdesátileté podnikatelky bohužel nešlo po celou dobu ruku v ruce s jejím zdravím. Nelehkým obdobím si sama prošla před několika lety, když onemocněla rakovinou a tím pádem musela vedení firmy nějakou dobu přenechat svým dětem. Byla to právě těžká nemoc, kterou bezpochyby i díky svému neutuchajícímu elánu brzy překonala, ale i pozdější investiční příležitosti, jež nakonec přiměly Vláhovou v roce 2017 vedení přenechat dceři.
Na to byla koneckonců sedmačtyřicetiletá Petra Vláhová, dnes Soukupová, připravená od své rané dospělosti. „V hodinařině jsme vyrůstali a bylo dost pravděpodobné, že firmu nakonec jeden z nás převezme. Člověk se samozřejmě může rozhodnout podle sebe, ale nás to bavilo od začátku. Pracovat s hodinkami a šperky pro mě je sen i dnes, je to krásná práce,“ říká Soukupová, která ve firmě už třetím rokem řídí vše od nákupu zboží až po jeho prodej.
Předáním vedení podnikání nekončí
Ačkoliv nemoc Jasněnin život silně ovlivnila a alespoň zčásti ji donutila více odpočívat, volných dní ani tak nenapočítá za měsíc mnoho. Energická starší dáma, ze které vyzařuje už na první pohled neskutečný elán, se svým vrstevníkům nepodobá téměř v ničem. Ústupem z vedení pro ni teprve začala druhá éra v jejím podnikatelském životě, se kterým rozhodně nehodlá v nejbližších letech skončit.
Důležitým prvkem pro ni byla vždy investice do nemovitostí, kterých dnes vlastní hned několik a na jejich spočítání by prsty dvou rukou možná nestačily. Několik z nich zrekonstruovala, aby zde mohla otevřít ubytování, jehož provozu se chce v důchodu plně věnovat.
Vedle zmíněného domu v Kamenici a aktuálního sídla firmy spadá do jejího vlastnictví například také místní komplex budov, kde se v 19. století nacházel soud a přilehlá šatlava. V začátcích právě tady společnost JVD sídlila, potom byla delší dobu budova prázdná, ale už za několik týdnů sem začnou jezdit čeští i zahraniční turisté do nově zrekonstruovaného hotelu Šatlava, jehož styl dokonale odráží historii tohoto místa.
Nečekejte moderní hotel s IKEA vybavením ve stylu většiny ubytovacích zařízení v Česku. Hotel Šatlava nenese podnázev „drsný luxus“ jen tak pro nic za nic. Ačkoliv budova prošla rozsáhlou rekonstrukcí s investicí ve výši 13 milionů korun, místo stále z velké části zachovává ducha doby.
Interiér budovy je bezchybně čistý a doladěný do každého detailu, stejně jako je tomu v případě penzionu stojícího hned vedle nového hotelu, který už funguje přes dva roky. Ostatně právě na preciznosti si Jasněna Vláhová zakládá a je to podle ní jeden z hlavních důvodů, proč sem hosté tak rádi jezdí a často se i vrací.
„Snažím se mít všechno dotažené do poslední tečky. Pokud se má ubytování dařit, člověk se mu musí stoprocentně věnovat a všechno musí být dokonalé,“ vysvětluje své motto žena, která sklízí za své zařízení nejvyšší chválu i přesto, že se téhle oblasti začala věnovat teprve před dvěma lety, a to navíc ve svých sedmdesáti.
„Osobní přístup je podle mě v podnikání to nejdůležitější,“ vypichuje druhý z nejdůležitějších základů svého úspěchu, který praktikuje jak ve svém ubytování, tak už od začátku ve firmě, kterou založila.
Kromě lásky k hodinářskému řemeslu je velkou vášní podnikatelky i historie. O té se rozmluví během svého vyprávění hned několikrát, hřebíček na hlavičku však narazí ve chvíli, kdy oznámí, že vedle jmenovaných nemovitostí je navíc majitelkou nedalekého zámku. Koupila ho téměř před dvaceti lety, a to vlastně bez nějakého většího přemýšlení. Čistě proto, že výhodnější to už být nemohlo.
„Jednou takhle po neděli jsem v kuchyni stírala podlahu a v radiu slyším, že se za 600 tisíc prodává chvalkovický zámek,“ vzpomíná nadšeně na největší ze svých investic. „Hned druhý den jsme se tam s manželem jeli podívat a měla jsem hned jasno. Naprosto mě uchvátila jeho historie. Vlastnila ho totiž kněžna Zaháňská a část života v něm strávila česká spisovatelka Božena Němcová, která tu byla na převýchově.“
Vskutku směšná cena za nemovitost v celkové hodnotě několika milionů korun byla přitom zapříčiněná dražbou, do které se zámek dostal kvůli zadlužení předchozího majitele a propadnutí bance. Zámek poblíž Dvora Králové od té doby prošel obrovskou proměnou.
Vláhová do oprav investovala už přes 20 milionů korun a v následujících letech investice do něj ještě nějaké miliony určitě spolkne. Jejím snem je totiž zachovat jeho bohatou historii a na místě vytvořit pohádkový zámek Boženy Němcové, který bude otevřený komukoliv, kdo bude chtít ochutnat místní historii.
Osobní přístup je základem úspěchu
I když dnes ve firmě její zakladatelka figuruje už jen jako jednatelka a na jejím vedení se podílí jen z menší části, do podnikání stále úctyhodně vnáší všechnu svou energii a zřídkakdy si odpočine.
„Je to neskutečně společenský člověk a to je její největší výhoda. Trávení času s lidmi si užívá a hodně ji to naplňuje,“ popisuje svou matku Petra. „Tolik energie, jako má ona, nemá možná ani nikdo z nás ve firmě.“
Obdivuhodný elán, který její matka získává ve společnosti lidí, koneckonců dokazuje i na hodinářské výstavě, díky které jinak klidná vesnice na východě Čech vždy jednou za rok ožije. JVD zde tradičně pořádá akci, na níž se sjede většina českých, ale i někteří slovenští a němečtí odběratelé, kteří si tak mohou prohlédnout i nakoupit podzimní novinky pro nadcházející rušné předvánoční období.
Svůj důraz na osobní přístup tady dává najevo každému z dlouholetých zákazníků, kterým se po celou dobu jejich pobytu věnuje. „Po těch čtyřech dnech většinou potřebuji den volna, ale společnost našich obchodních partnerů si jinak užívám,“ říká Vláhová, pro níž je podzimní období vždy náročné, ale přesto se vždy nemůže dočkat, až vypukne. „Právě teď jsou v plném proudu přípravy na letošní ročník. Stojí nás to hodně peněz i práce, ale na takovém osobním přístupu stojí i padá náš rodinný byznys, a proto je třeba si za tím stát,“ dodává nakonec.