Znáte pohádku o lišce a vráně? Je tak trochu o úspěchu. A taky hodně o tom, jak lehké je o úspěch přijít. Vrána si v příběhu hýčká svůj sýr, o který se tolik snažila, a má pocit, že jí už bude patřit navždycky. Až kvůli její vlastní nepokoře a pýše ji liška v pohádce přechytračí a vrána o svůj poklad přijde.
„Přeji vám, když už se k sýru dostanete, ať si jej umíte užít co nejvíc.“ Právě těmito slovy uvedla Forbes Women’s Summit místopředsedkyně vlády Alena Schillerová.
Tím sýrem myslela náš úspěch a poslední nejisté měsíce ukázaly, jak podstatná tato myšlenka je. Většina podniků musela ze dne na den zavřít, omezila se výroba, snížila poptávka. A možná to nebylo naposledy.
Včerejší setkání nejvýznamnějších žen bylo jednou z radostí uprostřed zhoršující se epidemiologické situace. Protože jsme se všechny mohly – i když s rouškami – potkat, protože i přes všechny fuckupy to tyhle ženy zvládly. Obnovily svou výrobu, přenesly svůj byznys do onlinu, jedou dál.
Jenže všichni cítíme, že pandemii není konec, a po jarní zkušenosti už víme, že se všechno může rychle změnit.
Ve Forbesu píšeme o úspěchu. O tom, jak se k němu dostat, jak nás můžou inspirovat druzí, jak se vyhrabat ze dna, když už na něj čirou náhodou spadneme. Jenže co ve chvíli, kdy se úspěšnými staneme?
Máme vysněnou práci, prosperující byznys, přátelíme se s lidmi, ke kterým jsme vzhlíželi. A najednou se začneme bát, že se to všechno jednou zhroutí. Lidé přestanou číst naše knihy, nápad, který jsme měli, už nebude nový, design, na kterém jsme tolik pracovali, se okouká.
Zeptali jsme se proto úspěšných žen, jestli se také někdy bály, že o svůj úspěch přijdou. A jak s tímhle strachem bojují.
Kateřina Vacková
zakladatelka, Loono
Zakladatelka neziskové organizace Loono měla na jaře ve firmě finanční polštář, zanedlouho se jí ale začala ozývat ministerstva, že potřebují peníze, kterými Loonu na činnost přispěla, zpátky. O to, že by ztratila svůj úspěch, se nebála. O to, že by ztratila svoji organizaci, ano.
„Úspěch je prchavý a vlastně ho ani neumím dobře definovat. Ale to, že ztratíte tu hodnotu, tým a všechno, co jste vytvořili, bylo děsivé,“ přiznává Kateřina Vacková, kterou jsme v roce 2016 zařadili do našeho výběru 30 pod 30. Případné obavy má podle úspěšné podnikatelky ze sebe člověk prostě vybít.
„Seděla jsem v kuchyni na zemi a brečela? Ano. Věděla jsem, že by případný krach neovlivnil jenom mě, ale celé Loono, lidi, kteří na něm pracují, i lidi, kterým ještě můžeme pomoct,“ přiznává s tím, že tady vždy budou věci, které neovlivníme, i když se snažíme sebevíc. „Prostě si to musíte vybrečet a pak se zvednout a jít dál,“ radí.
Marie Knapp
zakladatelka a ředitelka, Czech Courses
Marie Knapp založila v roce 2011 společnost, která učí cizince češtinu. S příchodem pandemie se tak všechny kurzy musely přesunout do online prostředí. Ženy, které se na chodu byznysu podílejí, přitom vystudovaly humanitní obory a s technikou neměla podle zakladatelky žádná z nich zkušenost.
„Bály jsme se a nevěděly, jestli nebudeme muset ze dne na den zavřít,“ přiznává úspěšná podnikatelka. „Je to prostě hop, nebo trop. Krize naučila Dalibora housti. A tak to bylo i u nás,“ směje se.
Jaroslava Nikoluk
výhradní zástupkyně Dr. Babor pro ČR a SR
Rada výhradní zástupkyně značky Dr. Babor pro Česko a Slovensko je jednoduchá. Nebát se. „Prostě si vždycky musíte říct, že to nějak půjde, že to nějak dáte,“ říká Nikoluk a dodává, že nejistých situací je v životě tolik, že není možné si tento strach připouštět. Právě obavy jsou podle ní to, co nás nejvíc zpomaluje. Kdybych si ho (strach) měla pokaždé připouštět, tak se v životě nikam nehnu,“ říká.
Jitka Haubová
členka představenstva, Komerční banka
„Úspěch je velmi relativní věc a každý má jeho chápání nastaveno jinak,“ říká Jitka Haubová, která se podílí na řízení jedné z největších bankovních institucí u nás. Co se pracovního úspěchu týká, radí se na strach a stres z nezdarů připravit: „Člověk musí být poměrně odolný vůči stresu a nenechat se strachem semlít. Často navíc zjistíme, že věci nejsou tak horké, jak vypadaly, a všechny problémy se dají vyřešit.“
Silvia Patrová
brand manažerka, Bvlgari
Silvia Patrová má na starosti dobrou pověst módního velikána Bvlgari. I ona přiznává, že strach občas měla. Do světa módy se vydala z konzervativního prostředí bankovnictví a tento přechod doprovázela samozřejmě i nejistota. „Když tomu strachu ale jdete naproti a prostě ho přejdete, zjistíte, že se vlastně nebylo čeho bát. Často si ty strašáky děláme vlastně sami,“ uzavírá manažerka.