Letošní ročník měl být tím nejnabitějším v historii. Pandemie koronaviru však zasadila české kultuře silnou ránu, a spolu s ní i multižánrovému festivalu Colours of Ostrava, jehož návštěvnost už několik let v řadě přesahovala 40 tisíc návštěvníků.
Zrušený 19. ročník akce, kterou si každý jistě spojí s panoramatem vysokých pecí ostravských Vítkovic, měl nahradit alespoň „NeFestival“ s kapacitou 1000 návštěvníků za večer.
Jeho průběh byl však v půlce přerušen, když Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje vydala 17. července nová nařízení, která podobné akce s okamžitou platností omezila.
O tom, jak se rok 2020 podepsal na finanční i organizační stránce Colours, jsme mluvili s ředitelkou festivalu Zlatou Holušovou.
Jaký je dopad protipandemických opatření na kulturu?
Naprosto devastační. Ty následky si poneseme velice dlouho. Současná opatření ublížila kreativnímu průmyslu jako celku – nehledě na to, že ohrozila i důvěru lidí třeba v to, pořídit si vstupenky v předprodeji. Není vůbec zaručeno, že se daná akce nakonec uskuteční.
Jak pokračují přípravy dalšího ročníku?
Všechno je narušeno. Festival máme nachystaný, máme v tuto chvíli všechno, co jsme slibovali, a máme i spoustu peněz mezi kapelami, kterým jsme zaplatili zálohy. Jsou narušené vazby s partnery i návštěvníky. Je pochopitelné, že fanoušci otálejí s nákupem lístků na kulturu obecně.
A zájem sponzorů?
Adekvátní té nejistotě. Ve smyslu: „Velice rádi vás budeme podporovat, ale musíme počkat, jak se situace bude dále vyvíjet.“
Jakou ztrátu vám přineslo zrušení letošního ročníku?
Samozřejmě to byla obrovská rána a ztráty byly nesmírné. Nerada bych hovořila o konkrétních číslech, protože v dané chvíli jsou pořád ve hře i některé dotační programy pod záštitou ministerstva kultury. My se snažíme, aby se alespoň některé ztráty podařilo ještě stáhnout.
Stejně jako podstatná část organizace, i ekonomické dopady se však projeví především až v příštím roce. Lidé mají nakoupené vstupenky ze zrušeného ročníku 2020 a my si tuto odpovědnost táhneme do dalšího ročníku s nimi. Teprve příští rok se tak ukáže, jak s námi covid zamával. Věříme ale, že další ročník dopadne dobře.
Jaké procento lístků bylo vráceno po ohlášení, že se ročník neuskuteční?
Asi 10 procent.
Platí, že line-up ročníku 2020 by měl být z většiny přesunut na rok 2021?
Ano, takhle je všechno dohodnuto.
Existuje způsob, jak minimalizovat finanční rizika plynoucí ze současné nejisté situace?
Neexistuje. Poprvé od založení festivalu jsme v situaci, kdy jsme bezmocní. To, co můžeme udělat, je festival nachystat, jak nejlíp to jde. Co jiného chcete dělat s existenciální neuchopitelností a nejistotou toho, co bude. Můžeme se zkrátka jen snažit to připravit, pak budeme čekat a doufat, že se to všude dá do kupy.
Omezíte pro další ročník počet účastníků?
Na to bohužel nejsem schopna odpovědět. My musíme doufat ve svou vlastní flexibilitu a organizační schopnosti, že najdeme takovou cestu, po které lze jít. Musíme ale taky vědět, jaké parametry jsou pro nás nastaveny, a musíme se to dozvědět včas.
Máme obrovskou, absolutní vůli festival dotáhnout do konce, ale musíme počkat na věci, jak se budou dít. Víc než kdy jindy platí, že pracujete s tím, co máte, a v každé chvíli musíte být schopni reagovat.