Situace na poli gastra začíná být neudržitelná a rozvozy jídel nejsou pro podniky spásou. Rozvozy si berou 30 procent z objednávky a to je pro restaurace s už tak nízkým obratem ekonomicky nevýhodné.
Zazněly proto výzvy, aby rozvážkové služby ve svých sazbách zlevnily. Je ale otázkou, jestli se tak stane. V mezičase můžete restauracím částečně pomoci objednáním například skrze projekt Nesnězeno.
Přes ten mohly podniky již na jaře nabízet své denní menu nebo stálou nabídku, i když se nejednalo o klasické zbylé a zlevněné porce, na kterých Nesnězeno začínalo.
Zákazníci si nyní jídlo vyberou a bezkontaktně koupí přímo v aplikaci a svou objednávku pak vyzvednou bez vkročení do restaurace. Případně si podniky mohou nastavit vlastní rozvoz – zákazník si v košíku vybere, jestli chce jídlo dovézt, a zadá kontaktní údaje.
Do Nesnězeno se již od prvního dne opětovného uzavření restaurací znovu přidaly oblíbené brněnské i pražské podniky, jako jsou letenský Bar Cobra, Cukrárna Alchymista, vinohradské Mezi Srnky, Stopkova plzeňská pivnice, Cukrářství Martinák, Brunche’s Bistro, Bistro Franz a mnoho dalších.
„Chtěli jsme najít řešení, kterým můžeme být i při pandemii užiteční. Tímto modelem se dodrží veškerá nařízení, podniky nemusí úplně zavřít, vystaví svou nabídku online a lidé se mohou bezpečně najíst,“ vysvětlují zakladatelé.
Nesnězeno službu v současné chvíli nabízí za třetinový poplatek oproti rozvozovým službám, jako je Dáme jídlo či Wolt, které si z ceny jídla ukrojí 30 až 40 procent, což je pro restaurace neudržitelné.
„Velké rozvozové služby fungují jako klasické korporace, kde hlavním cílem je maximalizace zisku a to se odráží na přístupu k již tak těžce zkoušenému gastronomickému světu,“ popisuje problém spolumajitel a manažer Bistra Franz Vojtěch Nozar.
„Navázání spolupráce jsme při prvním lockdownu vnímali jako jedinou možnost přežití, ale poplatky přes 30 procent z každé objednávky jsou příliš vysoké. Při volbě kvalitních surovin a snaze poctivě ocenit tým nezůstane podniku žádná marže,“ říká a pochvaluje si i další projekty.
„Naději nám přidaly také DobroTy s občerstvením do nemocnic nebo studio Creepy, jehož bezplatný portál Sebou nám pomohl odstranit bariéru s online objednáním. Nyní hledáme novou cestu, jak se k našim hostům přiblížit, spouštíme vlastní rozvoz obědů pro firmy, připravujeme projekt na podporu nemocnic a samozřejmě nás najdete v našem výdejním okénku,“ shrnuje.
Další ze zmiňovaných podniků, letenský Bar Cobra, se kromě účasti v aplikaci Nesnězeno sám snaží na Praze 7 rozjet lokální dovážkovou službu pro zdejší restaurace a lidi v sousedství, kteří chtějí podpořit svá oblíbená místa.
„Aplikace na rozvoz jídla jsou sice moc fajn, ale berou si vysoké marže. Proto vznikla myšlenka udělat lokální rozvoz jídla, kde by se zdejší restaurace na rozvoz po Praze 7 složily. Prosíme tak všechny restaurace, které by se chtěly přidat, ať nám napíšou, a my ostatní to prosím využívejme, hned jak se to rozjede,“ nabádá za letenskou partu Hana Třeštíková.
Další variantou může být vlastní rozvážka, ke které v posledních týdnech tíhne čím dál víc podniků. V takovém případě před vámi ale vyvstává další problém, a to efektivita rozvozů a starosti s plánováním tras vašich kurýrů.
S možným řešením přišli pražští vývojáři Adam Zvada a David Mokoš: vyvinuli software GoDeliver pro organizaci městské logistiky a v současné době ho nabízejí právě menším podnikům, pro které jsou rozvážkové služby třetích stran příliš drahé.
Rozvážky vložíte do webové aplikace a ta už kurýrům sama vypočítá trasu – řekne, kam a kudy mají jet i za jak dlouho na místě budou. Kurýrům vše zobrazí plánovač tras v mobilní aplikaci, zatímco vy v té webové můžete přehledně sledovat aktuální stav objednávek a polohu kurýrů.
GoDeliver je nově vzniklou službou, která svůj testovací provoz spustila teprve na začátku letošního roku. Původně mělo jít o řešení pro logistické firmy, celkem příhodně se ale aplikace objevila právě ve chvíli, kdy má potenciál pomoci stovkám podniků, které aktuálně zažívají nejtěžší období své existence.
Už na jaře v první vlně lockdownu zpřístupnili zakladatelé projektu software neziskovým organizacím rozvážejícím obědy a další potřeby důchodcům nebo matkám samoživitelkám. Teď mají plné ruce práce, aby svůj produkt s velkým potenciálem dotáhli do konce.
„V posledních dnech jsme se nezastavili. Cítíme, že nás firmy potřebují, takže nonstop pracujeme na tom, abychom mohli co nejvíce podnikům nabídnout finální a plně funkční řešení,“ říká Adam Zvada, jeden ze zakladatelů společnosti.
Na kolik vás takové řešení vyjde? Cena softwaru se odvíjí od frekvence vašeho provozu, tedy od 3 do 5 korun za dovážku podle toho, jak často aplikaci používáte. Čím více, tím levnější pro vás samozřejmě provoz bude.
V současné době začínají se softwarem pracovat první podniky. Jedním z nich je firma Dobroty s příběhem, nově se ale připojuje i salátový bar Puzzle Salads se sedmi pobočkami v Praze, které v současné době vyžadují efektivní řešení, jakým dostat své jídlo k zákazníkům.