Zakladatel a šéf fondu V-Sharp Ventures Michal Menšík se už pár let rozhodně nenudí, a letos to platí dvojnásob. Radost mu dělá zejména kurýrní služba Dodo, která v pandemickém roce očekává růst obratu nad půl miliardy korun. Firma se letos dle žebříčku Deloitte Technology Fast 50 CE stala nejrychleji rostoucí technologickou firmou v Česku a druhou ve střední Evropě. Do portfolia Michala Menšíka ale patří i firma Inveo nebo online tržiště Atoto.
Co Michala, který v polovině prosince oslaví své 36. narozeniny, přivedlo k podnikání a jakými zásadami se dostal k prvnímu milionu?
***
Jak to bývá, moje cesta k prvnímu milionu nejspíš začala již v dětství, a když se ohlédnu, inspirací do začátku mi byl především otec, který podnikal v USA, kde jsem tedy i já vyrůstal. Tátova podnikavost mě fascinovala a svou roli jistě sehrálo i dětství v tak konkurenčním prostředí, jakým je Amerika.
Pokud ale mám být úplně upřímný, každá cesta k úspěchu vede především skrze nekonečnou řadu chyb a slepých uliček. Klíčem je se poučit a při každém další projektu dělat věci zase o fous lépe. Pokud bych měl ze své cesty vyvodit několik stručných pouček, byly by následující.
Předvídejte
Mé podnikatelské začátky sahají k malému byznysu s domácími pekárnami, jejichž boom v zahraničí jsme vypozorovali s kamarádem a během studia jsme je začali prodávat i v Česku. Ačkoli jsme zkoušeli štěstí i s fyzickým stánkem, postupně jsem se silně utvrdil v tom, že budoucnost patří jednoznačně onlinu. A v online byznysu a e-commerce jsem již také zůstal.
Nejdříve jsem vstoupil do začínajícího portálu Slevín a následně založil komplexní e-commerce akcelerátor Inveo, v rámci nějž se s kolegy dodnes věnujeme zvyšování efektivity e-commerce a vývoji nástrojů pro pomoc e-shopům. Inveo umí e-shopy stavět, má vlastní analytické nástroje, platformu pro e-mailingové rozesílky, instrumenty pro optimalizaci skladového hospodářství a podobně.
V Inveu i mnohokrát potom jsem si ověřil především jedno. Na věci je potřeba se vždy dívat nejen optikou přítomnosti, ale hlavně s ohledem na budoucnost – sledovat a předvídat trendy, analyzovat vývoj v zahraničí a vnímat trh takový, jaký teprve bude.
Poznejte včas slepou uličku
Každé podnikání s sebou nese chyby a nenaplněné ambice, ale důležité je včas rozpoznat slepou uličku a neupínat se na již prohranou bitvu. Svět je plný příležitostí a věnujete-li se jedné, uniká vám druhá. Pro mě bylo bolestivým, ale velmi důležitým rozhodnutím třeba zastavení vývoje nástroje Mailytics pro analýzu marketingových mailů.
Dostali jsme se s ním do situace, kdy jsme sice náš nástroj byli schopni prodávat, ale cítili jsme, že trh nijak neobohacuje. „Zaříznutí“ projektu sice znamenalo, že jsme z okna vyhodili tisíce člověkohodin práce, ale díky tomuto nelehkému rozhodnutí jsme se mohli vrhnout na věci, které mají skutečnou přidanou hodnotu a mění svět e-commerce k lepšímu.
Pokud znáte a řešíte potřeby trhu, žádný cíl není příliš velký
Jak a kdy přesně jsem vydělal první milion, si už asi úplně přesně nevybavuji, ale bylo to v době mých prvních e-shopů v čele právě s pekárnami. V kariéře nicméně nepovažuji za nejdůležitější ani nejzajímavější to, jak jsem vydělal první „svůj“ milion, ale jaký příběh se nám daří psát s DoDo.
Když jsem DoDo koncem roku 2016 kupoval od KKCG Karla Komárka, byla to malinká firma se dvěma auty a deseti kurýry, kteří „běhali“ po městě převážně pěšky a s pomocí MHD. Nyní má DoDo 600 aut, více než dvojnásobek kurýrů a vozíme pro nejzásadnější e-commerce hráče na trhu.
První milion s DoDo přišel poměrně brzy, a to proto, že se nám rychle podařilo identifikovat potřebu trhu a potenciál v B2B logistice poslední míle. Ač jsme kupovali firmičku, která se věnovala službě osobního asistenta, z naší každodenní praxe v e-commerce jsme věděli, že logistika je Achillovou patou e-commerce. Firmy zkrátka potřebovaly partnera, který by jim dokázal pomoci po městě efektivně převážet zásilky ke koncovému zákazníkovi.
Raketový růst DoDo ale neodstartoval jen jeden klíčový moment nebo jedna velká zakázka. Šlo o dlouhodobý proces, ve kterém hrálo velkou roli to, že jsme od počátku především tým nadšenců, kteří chtějí posouvat hranice daného oboru a pro které není žádný cíl příliš velký. Třeba představa, že bude malý český startup kompletně zajišťovat rozvoz potravin pro tak velký řetězec, jako je Tesco, se mohla zdát šílená. Ale stalo se. Věděli jsme, co trh potřebuje, a dokázali jsme mu tuto potřebu vyřešit.
Důvěra je nejcennější komodita
K milionu, a následně mnoha dalším, jsme se dostali díky nadšení, tvrdé práci a především nepřetržitému budování důvěry. Pokud totiž dokážete o tom, že za něco stojíte, přesvědčit jednoho zákazníka, a dáte si zatracený pozor na to, abyste ho nezklamali, brzy přijdou další. Naší současné velikosti jsme dosáhli jednoduše tím, že jsme dokázali dlouhodobě plnit, co jsme slíbili, a dosahovat jasně podložených výsledků.
Díky nabyté důvěře si nás naši partneři postupně berou na další a další pobočky, ale i další evropské trhy. Silná důvěra zákazníků, ať už je to Tesco či třeba AmRest, nám přinesla nejen možnost růst a měnit svět logistiky, ale také zodpovědně expandovat. Díky silným vztahům na domácím trhu totiž do zahraničí nevstupujeme naslepo, ale již s konkrétní zakázkou a nepálíme tedy miliony na „studený“ rozjezd daného trhu.
Úspěch končí ve chvíli, kdy vám jde jen o peníze
Dnes již můžu bezpečně říci, že měníme tvář logistiky nejen doma, ale postupně i v dalších zemích regionu. A čím je to dané?
Držíme si svůj směr a máme jasnou vizi, kterou je pokrok a efektivita založená na práci s tvrdými daty. S kolegy se této myšlenky držíme již od prvních dnů Invea a stejný cíl má i DoDo.
Ač provozujeme logistickou službu, tělem i duší jsme technologický startup s vlastní logistickou platformou, která analyzuje neskutečné množství datových vstupů a díky tomu umožňuje dosahovat potřebné optimalizace. Každá neefektivita je totiž problém, který stojí za to řešit.
Důležitým poselstvím na závěr tedy je, že primárním cílem nesmí být onen pověstný vydělaný milion. Nám dělá mnohem větší radost pocit, že se díky nám může celý obor posouvat kupředu a že právě naše inovace přinášejí nová a udržitelnější logistická řešení, díky nimž jsou města průjezdnější, čistší a zákazníci spokojenější.