Sedmapadesátiletý Henrik Fisker už na první pohled vypadá jako z hollywoodského castingu na roli slavného evropského designéra aut. Vysoký, světlovlasý a pohledný Dán se ve světě automobilů proslavil už v roce 1999, kdy vytvořil model stříbrného kabrioletu BMW Z8 pro Jamese Bonda, kterého tehdy ve filmu Jeden svět nestačí ztvárnil Pierce Brosnan.
Začátkem nového století se dostal do vedení proslulých designových studií automobilky Aston Martin a hned poté nastoupil jako designérský konzultant v Muskově Tesle. V roce 2007 založil vlastní společnost Fisker Automotive, která vyrobila jeden z prvních plug-in vozů na světě. O šest let později ji však čekala tvrdá porážka, firma zkrachovala a koupili ji Číňané.
Teď je však Fisker zpět ve formě a buduje firmu silnější než kdy dřív. Tři věci jsou však jinak. Pro své podnikání má nového důležitého partnera – manželku, spoluzakladatelku a finanční ředitelku společnosti Fisker Inc. Geetu Gupta-Fisker.
Za druhé, jeho nová firma se sídlem v Los Angeles je nově veřejně obchodovatelná na burze, v říjnu letošního roku totiž získala IPO za více než jednu miliardu dolarů.
A konečně, cena akcií společnosti Fisker, která od svého vstupu na burzu vzrostla o 56 procent, udělala z Henrika a Geety miliardáře. Jejich individuální jmění je v současné době odhadováno na 1,1 miliardy dolarů.
„Náš styl práce se hodně liší. Skoro bych to přirovnala k rozdílu ve fungování levé a pravé hemisféry,“ říká šestačtyřicetiletá Geeta. „Pravou část mozku, tu kreativní, v našem případě zastává Henrik. Levá strana fungující jako analytický nástroj založený na datech, to jsem já,“ dodává.
Tento superpár žijící v Hollywoodu si díky tomu umí práci dobře rozdělit. To je vidět i na příkladu jejich nejnovějšího připravovaného automobilu Fisker Ocean – elektrického SUV, které by se mělo začít prodávat v roce 2022 za 38 tisíc dolarů. „Geetiným úkolem je snížit náklady. Mým úkolem je, aby náš produkt byl špičkový,“ říká Henrik.
V nově založeném společném podnikání chtějí manželé hlavně zajistit, že se historie již nebude opakovat. Osud společnosti Fisker Inc. proto právně drží pevně ve svých rukou.
V prvním nepovedeném pokusu, v případě společnosti Fisker Automotive, naproti tomu vlastnili většinový podíl investoři, mezi kterými byl i státní investiční fond v Kataru a významní rizikoví kapitalisté ze Silicon Valley. To bylo však pro Fiskera tvrdou lekcí.
V bývalé firmě zastával hned několik rolí, figuroval jako šéf designu, generální ředitel i člen představenstva, ale vždy mu chyběl titul vlastníka.
„Nevlastnil ani jednu akcii společnosti,“ poznamenává jeho žena. „Vlastnictví je jediný způsob, jak ovlivnit rozhodnutí, správná rozhodnutí. Proto pro nás při vytváření smlouvy bylo opravdu důležité, abychom měli hlasovací právo. Opravdu totiž nechceme, aby se stalo to stejné, co posledně. Že přijde někdo jiný, kdo bude rozhodovat za nás.“
Fiskersovi mluví o svém novém byznysu jako o „digitální automobilce“, která místo budování vlastní továrny výrobu outsourcuje kvůli snížení nákladů. Většinu hlavních komponent včetně baterií a elektromotorů společnost nakupuje u externích dodavatelů.
Manželé uzavřeli letos v říjnu partnerství se společností Magna, která je důležitým výrobcem dílů i pro značky BMW, Daimler, Jaguar Land Rover nebo Toyota a v rámci dohody tato firma získala šestiprocentní podíl ve společnosti Fisker. Nový vůz s názvem Ocean bude stavět ve svém výrobním závodě v rakouském Grazu.
Klíčovým prodejním bodem je zde cenová dostupnost. Stylové auto Ocean, které bylo loni v lednu představeno na veletrhu CES v Las Vegas, se nebude snažit oslovit spotřebitele jen svým vzhledem a použitím recyklovaných materiálů.
Pětimístný vůz se pyšní základní cenou pouhých 37 499 dolarů, tedy zhruba 800 tisíc korun. To je navíc cena před federálními a státními pobídkami, které by ji mohly srazit ještě o přibližně 10 tisíc dolarů.
Cena je dokonce o 12 tisíc nižší než v případě modelu Y od Tesly, ačkoliv je Ocean mnohem prostornější. Novinka by měla dojet na jedno nabití přibližně 250 mil, tedy něco přes 400 kilometrů, a zatím si ji za 250 dolarů rezervovalo už víc než 10 tisíc lidí.
Z Cambridge k financím
Henrik je sice celebritou automobilového průmyslu, ale ani Geetina profesní minulost není o nic méně působivá. Rodačka z Indie drží hned několik vědeckých titulů včetně Ph.D. z biotechnologie na univerzitě v Cambridgi.
Po studiích se vydala budovat kariéru v oblasti mezinárodních investic pro Lloyds Banking Group a poté několik let řídila investice pro klienta s vysokým čistým jměním. Se svým budoucím manželem se seznámila v roce 2011 během jeho návštěvy Londýna, těsně předtím, než se stav ve společnosti Fisker Automotive začal zhoršovat. V roce 2012 se vzali.
Geeta s Henrikem přiznávají, že několik posledních let věnovali všechno úsilí tomu, aby svou novou společnost dostali zpět na výsluní. Během pandemie však pracovali v oddělených kancelářích v západním Hollywoodu, kde bydlí, aby se nedostali do vztahové ponorky.
Pro větší efektivitu si odpovědnost rozdělili. Fisker spolupracoval s inženýry, dohlížel na design, funkce a výkon nového vozu a soustředil se na plánování budoucích modelů.
Geeta se zase věnovala financím a daním a komunikovala s investory a dodavateli, aby zajistila, že se podaří nový vůz představit se slibovanou základní cenou. „Když jsem opustil Fisker Automotive, měl jsem jen své auto,“ vzpomíná Henrik. „Dnes jsem v jiné pozici, a to hlavně díky Geetě, protože ona je ta, kdo uzavírá obchody.”
Původní firma Fisker Automotive jakožto konkurent Muskovy Tesly, která si Fiskera najala jako konzultanta pro auto, ze kterého se vyklubal slavný model S, a pak jej neúspěšně žalovala za porušení smlouvy, měla zprvu slibnou budoucnost i zajímavý příběh.
Společnost se sídlem v Orange County získala časnou podporu od vlivných podporovatelů včetně VC fondu Kleiner Perkins a získala si pozornost médií díky nevšednímu vzhledu svého hybridního vozu Karma. V roce 2009 se jí dokonce podařilo získat federální půjčku ve výši 529 milionů dolarů pro výrobu dalších elektrických modelů.
Úspěch ji však nečekal. Auto za sto tisíc dolarů mělo řadu chyb včetně vadných bateriových zdrojů a technických závad. Celou jednu dodávku hybridních vozů dokonce zničil hurikán. Společnost v roce 2013 zkrachovala a její aktiva koupila čínská skupina Wanxiang. Ta změnila název na Karma Automotive a nadále prodává původní elegantní plug-in hybrid pod názvem Revero.
Do rozběhnutí nového podnikání investovali manželé většinu svých životních úspor, což pro ně vzhledem k osudu předchozí společnosti znamenalo obří finanční riziko. Letos v červenci se navíc do budování pevné společnosti vmísila nečekaná komplikace – Geeta se dozvěděla, že má rakovinu prsu v rané fázi.
„Během schůzky s investory jí volal lékař,“ vypráví Henrik. I přesto, že podstoupila dva chirurgické zákroky a ozařování, pokračovala v následujících týdnech v komunikaci s bankami a investory. Její léčba skončila letos v listopadu.
„V současné době jsem bez rakoviny,“ říká Geeta. „Několik měsíců jsem samozřejmě byla omezená v pohybu, ale zotavuji se a je mi mnohem lépe.“Henrik odvahu své manželky obdivuje a tvrdí, že za dobu, co je nemocná, zmeškala maximálně jeden pracovní den. „Pracuje neúnavně,“ říká.
Geeta si je však vědomá rizik, která firmě hrozí. „Pokud se tohle nepodaří, s Henrikem už nikdy nedostaneme práci. Neděláme to ale proto, abychom zbohatli. Děláme to proto, že chceme vytvořit skvělou společnost, která vyrábí skvělá auta. Naším posláním je vyrábět ekologické a dostupné vozy.“