Na jaře už Petr Ludwig svoji firmu GrowJOB zaměřenou na vzdělávání dospělých, přednášky a konference kvůli koronaviru skoro zavíral. Když už to opravdu vypadalo na konec, vsadil všechno na poslední kartu – přednášku překlopil do onlinu ve formě webináře. Výsledek? Osm stovek lidí, díky kterým deset let budovaný byznysový model chytil druhý dech. Ještě jeden restart má ale Ludwig před sebou. Tentokrát v USA.
„V GrowJOB oproti loňskému roku nezůstalo nic stejného. Jen díky tomu jsme přežili,“ říká Petr Ludwig, jediný majitel firmy a autor bestselleru Konec prokrastinace. Firma totiž naprostou většinu akcí dělala naživo ve firmách a ve velkých sálech pro několik set lidí. Nástup koronaviru pak všechno zastavil.
„Po dvou týdnech, kdy jsme byli docela v šoku, jsme pomalu začínali rušit kanceláře a smiřovali jsme se s tím, že budu muset polovičku z pětatřiceti lidí propustit,“ popisuje Ludwig chystaný zásah do firmy, která měsíčně generovala obrat blížící se dvěma milionům korun.
Jako stéblo poslední záchrany pak bylo vypuštění webináře na téma Nastavení mysli, který v „živém“ provedení býval vždy vyprodaný. A výsledkem bylo 800 platících, kteří za vstupenky dali stejně, jako kdyby přišli například do sálu pražské Lucerny.
GrowJOB navíc na takové akci dokázal zásadně ušetřit. „Odpadly nám platby za pronájem sálu, občerstvení nebo personál. V tu chvíli jsme věděli, že to snad půjde,“ dodává Ludwig. Další výhoda nové formy pořádání konferencí a kurzů spočívá v tom, že GrowJOB dosáhne i na řečníky ze zahraničí, kteří by jinak byli řádově dražší. Není totiž potřeba řešit náklady letenky, hotely a hlavně čas, který host stráví cestováním a který si samozřejmě nechá zaplatit. Běžné ceny špičkových speakerů se přitom pohybují kolem deseti tisíc dolarů za vystoupení. V online verzi pak cena klesá klidně i na třetinu.
Na nový model se musel Ludwig přepnout nejenom jako šéf firmy, ale i jako řečník. A sám popisuje, že to není úplně jednoduché. Především proto, že namísto k živému publiku dvě hodiny mluví do kamery, snaží se být zábavný, ale zpětná vazba nepřichází. Po víc než půl roce ale objevil i výhody. „Není potřeba jezdit přes půl republiky nebo někam létat. Navíc si můžu webinář udělat z domova, z hotelu u moře nebo klidně odněkud z pláže. A z byznysového pohledu je fajn i to, že si vás lidi můžou pustit ze záznamu, když se jim to hodí,“ říká Petr Ludwig.
A právě kombinace online platformy a množství zaznamenaných konferencí a kurzů bylo to, co ho přivedlo k novému produktu, na němž aktuálně pracuje. Dostal název EDUmame. „Bude to nový portál, který bude obsahovat webináře, on-line kurzy a záznamy všech našich předchozích konferencí,“ vysvětluje Ludwig, podle kterého GrowJOB ročně vygeneruje ke stovce záznamů, které doteď ležely ladem.
„Představuju si to tak, že portál bude mít různé kapitoly, například leadership, time management, zdravý životní styl…, a zákazník na něm najde jak kurzy, tak i přednášky českých i zahraničních speakerů. Když jsem loni udělal konferenci, proběhla jednou a tím to skončilo, zatímco když jednou udělám online kurz a bude dobrý, můžu ho prodávat dalších deset let. Našemu byznysu se tak otvírají úplně nové možnosti,“ plánuje Petr Ludwig.
S novým projektem nehodlá oslovit jen Česko, ale od začátku ho staví globálně. Už teď totiž Ludwig pětinu svých webinářů a přednášek na konferencích dělá v angličtině pro firmy a pořadatele akcí v zahraničí.
Jeden restart se tedy povedl. Ale Petra Ludwiga čeká ještě jeden. A ten je spojený s jeho knihou Konec prokrastinace, které se ve dvaceti jazycích vydalo už 400 tisíc výtisků. Před nástupem covidu-19 totiž Ludwig strávil dva roky v New Yorku. Odstěhoval se tam proto, aby knihu, za práva k jejímuž vydání inkasoval nižší stovky tisíc dolarů, co nejvíc zpropagoval.
„Když jsem do New Yorku přiletěl, znal jsem tam tři lidi. Po roce a půl už jsem ale dělal kurzy pro velké firmy a přednášel jsem na velkých konferencích. V době, kdy jsem to měl nejvíc rozjetý a kdy jsem měl domluvenou tour s deseti přednáškami ve velkých městech po celých USA, přišla korona a všechno se zastavilo. Dolů pak šly i projede, protože když nejste vidět, klesá i zájem o vaši knížku,“ popisuje Petr Ludwig jednoduchou logiku trhu.
Velkého úspěchu na americkém trhu se ale nevzdává, a jakmile se situace v zámoří vrátí do běžných kolejí, plánuje v započaté práci pokračovat. Zatím se ale v Česku soustředí na vysvětlování toho, proč je stále důležité nosit roušky, a chystá se zapojit do kampaně podporující význam očkování. A také píše novou knihu, která se zabývá kritickým myšlením a laskavostí. Když se podíváte na internet, vidíte, jak jsou na sebe lidi opravdu hnusní a věří konspiracím. Jsem přesvědčený, že kdyby na sebe byli o trochu milejší a měli větší schopnost kriticky uvažovat, většina problémů by se řešila mnohem snáz,“ říká Ludwig. Nová kniha má prozatímní pracovní název Jak být o trochu menší kretén.