TikTok je sice oficiálně přístupný uživatelům od třinácti let, jenže teenageři taková pravidla dokážou snadno obejít. A to je pro čínskou platformu problém, za který ji kritizují regulační úřady hlavně v USA, ale i v desítkách dalších zemí světa. Nově proto tato aplikace stojící na nahrávání a přehrávání krátkých videí zpřísnila pravidla pro nejmladší uživatele. 

Novinka přišla jen měsíc poté, co americký federální regulační úřad (Federal Trade Commision) nařídil mateřské společnosti ByteDance, která za TikTokem stojí, aby poskytla údaje o tom, jak nakládají s osobními údaji uživatelů a jak jejich postupy ovlivňují děti a mládež. Kromě TikToku se tato žádost týkala i Twitteru, Facebooku nebo Amazonu. Oslovené společnosti by měly informace úřadu dodat během měsíce. Novinky TikToku tak mohou být jednou z reakcí, jak si Federal Trade Commision naklonit na svoji stranu. 

Co se tedy mění? Především to, že uživatelé od 13 do 15 let mají od středy tohoto týdne účty automaticky nastavené jako soukromé, což znamená, že musejí ručně schválit každého nového followera, který by si jejich videa chtěl prohlížet nebo komentovat. Další omezení se týká stahování videí. „Videa dětí do 15 let už nejde stahovat vůbec a starší uživatelé, kterým je 16 nebo 17, k tomu musejí dát souhlas,“ uvedl v tiskové zprávě TikToku šéf bezpečnosti americké pobočky Eric Han.

Tím ale restrikce uživatelských práv ještě nekončí. Úpravy se dotkly i funkcí Duet a Stitch, které umožňují propojení videí dvou různých uživatelů. Ti, jimž ještě nebylo 16, k těmto službám mají přístup zablokovaný, uživatelé do 17 let je sice používat mohou, ale jen s těmi, které sami schválí jako přátele.

Aplikaci TikTok si za dobu její existence stáhlo už ke dvěma miliardám uživatelů, kteří k ní mají přístup ve 141 zemích světa. Ve 135 z nich pak dokonce patří mezi 25 nejstahovanějších. V rámci celého světa pak aplikaci aktivně používá kolem 800 milionů především mladých lidí. Například v USA ji má podle platformy Influencer MarketingHub v telefonu nainstalovanou polovina teenagerů.

V Česku se na ni aspoň jednou za měsíc přihlásí 1,1 milionu lidí. Aspoň to uvádí agentura Httpool, která má jako oficiální partner TikToku u nás na starost prodej reklamy. Mezi nejúspěšnější influencery na českém TikToku patří Ondy Mikula (9,3 mil. sledujících) nebo dvojice Viral Brothers (2,3 mil.). Nám nejbližší globální hvězdou TikToku se pak stal David Dobrik, rodilý Slovák, který od šesti let žije v USA. Ten na TikToku dosud stihl nasbírat přes 25 milionů sledujících.

Zajímavosti o TikToku

  • Americký uživatel na TikToku měsíčně stráví 498,09 minut, tedy víc než osm hodin.
  • V roce 2019 byl TikTok na platformě iCloud čtvrtou nejstahovanější bezplatnou aplikací (víc se stahovaly jen aplikace pro YouTube, Instagram a Snapchat).
  • Většina (25,8 procenta) amerických uživatelů je ve věku 18 až 24 let, podobné množství (24,5 procenta) je pak ve věku 25 až 34 let, což ukazuje na fakt, že uživatelé aplikaci nepřestávají používat, i když už oslaví 25. narozeniny.
  • Podle žebříčku Alexa, který celosvětově sleduje statistiky o návštěvnosti webů, byl loni v březnu TikTok 412. nejnavštěvovanější stránkou světa. V lednu 2019 byl přitom na příčce s pořadovým číslem 3 225 a na podzim 2018 byl na pozici 4 778.
  • Podle průzkumu společnosti Kantar TikTok v Česku používá 22 procent mladých ve věku 16 až 22 let.