Vědělo se, že to bude sešup. Otázkou však stále zůstávalo, jak velký. Teď už to víme – automobilový trh v Česku loni spadl o necelou pětinu. Minus 46 944 nových aut. Pro zemi, kde je automobilový trh největší průmyslové odvětví, je to pořádná rána.
Prodejci aut stojí na konci dlouhého řetězce, jaký bude výsledek konkrétního roku, ale vidí jako první. Jednoduše proto, že na vlastní oči sledují, jak jim z autosalonu s novým autem odjíždí méně lidí. A přesně to loni sledoval i Libor Přerost, který v pražských autosalonech Přerost a Švorc Auto prodává více než 20 let škodovky.
Běžně jeho lidé za rok prodají kolem dvou tisíc aut s okřídleným šípem, loni jich ale bylo o tři stovky méně. A nebyla to žádná výjimka – celkově se propadly i prodeje celé automobilky.
Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům Škody Auto v loňském roce o 11,6 procenta na 83 200 aut. Z celosvětového pohledu byl propad ještě větší – o 19,1 procenta. I tak se automobilce podařilo splnit cíl, kdy překročila milion prodaných aut, konkrétně prodala 1 004 800 vozů.
„Nejvíc bolelo jarní měsíční zavření showroomů, kdy jsme prvních 14 dnů ani moc nevěděli, co v tu chvíli dělat. Narychlo jsme řešili roušky, dezinfekci a překlopení do online prodeje,“ vzpomíná Libor Přerost, jehož mohlo uklidňovat alespoň to, že dál mohl fungovat alespoň servis, který firmě generuje přibližně polovinu zisku.
I tak zavření autosalonů bylo pro jejich majitele zásadní komplikací. Už jen proto, že základ prodeje nových aut se nezměnil od začátku automobilové éry. Na pocit z nákupu nového auta přímo v prostorách autosalonu jsou už zákazníci zvyklí desítky let a občasné snahy přesunout tenhle proces na internet nikdy masově nezafungovaly. Na jaře nebylo zbytí a stejná situace se opakuje i během současné vlny.
„Na online jsme se přeorientovat jednoduše museli. Prodej dnes probíhá tak, že vám prodejce zavolá na základě vašeho dotazu a konfigurace auta se odehrává v online prostředí na stránkách automobilky nebo prodejce,“ vysvětluje Přerost. Jenže to je při nákupu auta například za půl milionu málo.
Obvykle pak proto následuje ještě krok číslo dva. „Když už je jasnější, co zákazník chce, vybraný model s motorem a výbavou, která se co nejvíc blíží výsledku konfigurace, přivezeme až k němu domů a půjčíme mu ho třeba na víkend. Zákazník za to nic neplatí, jen spotřebované pohonné hmoty,“ pokračuje Přerost.
To pro autosalon samozřejmě představuje peníze navíc. Kromě nákladů na zkušební vozy i větší časovou náročnost. Třeba jen z toho pohledu, že auto je po každé takové výpůjčce potřeba kompletně dezinfikovat.
Na všem zlém je ale něco dobré. I když je Přerost přesvědčený, že prodej aut v kamenných prodejnách bude fungovat dál, vítá nové postupy. Jednoduše proto, že vozy jsou dnes díky ovládání většiny funkcí přes dotykové obrazovky pro uživatele mnohem složitější a ve srovnání s dobou před 10 lety se mění i nabídka motorů, kdy už velký objem neznamená největší výkon a do hry stále víc vstupuje elektřina.
„To jsou věci, které si za 20 minut v autosalonu a za 15 minut během předváděcí jízdy v okolí autosalonu neosaháte. Potřebujete na to čas a klid. A ten teď zákazníci dostávají,“ podotýká prodejce škodovek.
Český automobilový průmysl
- Automobilový průmysl představuje podle agentury Czechinvest jakožto největší průmyslové odvětví v Česku více než devět procent HDP, 26 procent výroby a téměř čtvrtinu českého vývozu do zahraničí.
Stejně jako celý automobilový průmysl nicméně doufá, že v letošním roce přijde oživení. Z pohledu prodejce škodovek se hodně spoléhá na novou Škodu Octavia, která je dlouhodobě nejoblíbenějším autem v Česku a kterou kupují jak soukromí, tak ale především fleetoví zákazníci. A právě firemní nákupy aut se loni odkládaly především.
Jen loni se u nás prodalo skoro 20 tisíc nových Octavií a nový model má ambice ještě vyšší. A to nejen v Česku. Potvrdit tahle očekávání mu může pomoci i fakt, že se v ostře sledované evropské anketě Auto roku nová Octavie probojovala do finálové sedmičky, kde proti ní stojí Land Rover Defender, Volkswagen ID.3, Fiat New 500, Citroën C4, Cupra Formentor a Toyota Yaris.
Další impulz pro růst počtu prodaných aut v Česku může přinést ale i nová Škoda Fabia, která je v Česku dlouhodobě prodejní dvojkou. Loni se jich v Česku prodalo necelých 16 tisíc. Z pohledu prodejů je přitom poměrně zásadní, že automobilka se rozhodla zachovat i prodlouženou verzi kombi, kterou kupují hlavně soukromí zákazníci, ale jako služební auto je oblíbená i u živnostníků a jako referentský vůz u menších firem.
V dalším roce bude také určitě pokračovat nástup aut zčásti nebo zcela poháněných elektřinou. I když se celkový počet prodaných aut v Česku loni propadl o 18,8 procenta, elektřina v autech se vydala totálně opačným směrem. Prodej čistých elektromobilů se zvýšil o 331 procent na 3262 aut a prodej nových aut s hybridním pohonem loni v Česku vzrostl o 52 procent na 12 674 vozů.
Nejprodávanější hybridní značkou byla Toyota se 4046 prodanými vozy. Hybridy tvořily u japonského výrobce zhruba 40 procent prodejů a pomohly mu jako jediné značce na trhu loni zvýšit prodej a posunout se tak z osmého na čtvrté místo.
Na druhém místě skončil Ford se 1746 prodanými hybridy a třetí je Suzuki s 1570 hybridními vozy. Domácí Škoda Auto prodala přes tisíc hybridních Superbů a v závěru roku i Octavií. Nejprodávanějším hybridním modelem tak byla v Česku Toyota Corolla s 1385 vozy, následuje Toyota RAV4 s 1207 prodanými kusy a Škoda Superb s 807 hybridy.
Z pohledu čistě elektrických aut kraluje v Česku Škoda Auto. Té nejvíc pomohl maličký model Citigo-e iV, který už se ale přestal vyrábět, a novinka, do které Škodovka vkládá obrovské očekávání – Škoda Enyaq.
Ačkoliv prodejci zatím na nový elektrický model pouze přijímají objednávky a první auta se k zákazníkům dostanou až na přelomu zimy a jara, statistika za loňský rok už ukazuje přes 700 Enyaqů, které registrovala automobilka a prodejci.
„Cítíme velký zájem. Ptají se na něj hlavně lidé z firem, kteří si ho chtějí prohlédnout a půjčit. Objednávek máme několik desítek, a kdybychom měli od automobilky příslib na větší množství, nebyl by problém je prodat,“ říká Libor Přerost. Vzhledem k takzvaně nájezdnímu roku podle něj kapacita automobilky nejspíš nebude odpovídat zájmu zákazníků, kteří tak na nový Enyaq budou muset několik měsíců čekat.
Nejprodávanější auta v Česku
(za rok 2020)
-
Škoda Octavia – 19 091 kusů
-
Škoda Fabia – 15 986 kusů
-
Škoda Scala – 8736 kusů
-
Škoda Karoq – 8043 kusů
-
Škoda Kamiq – 7438 kusů
-
Hyundai i30 – 7419 kusů
-
Škoda Kodiaq – 6508 kusů
-
Škoda Superb – 6241 kusů
-
Hyundai Tuscon – 4454 kusů
-
Volkswagen Golf – 3942 kusů
Do prodeje elektromobilů ale letos pravděpodobně hlasitě promluví i Volkswagen s modelem ID.3, který stojí na stejném základu jako právě Enyaq. V Česku se loni prodával od léta a za tu dobu podle Svazu dovozců automobilů nasbíral přes 100 registrací, a kdyby možnosti německé automobilky byly větší, bylo by také více českých majitelů.
Zmínit v této kategorii je potřeba i ikonickou automobilku Tesla, které se evidentně podařil tah, kdy na podzim 2019 v Česku otevřela oficiální zastoupení. Do té doby bylo potřeba dojet si pro Teslu do Vídně nebo Berlína. A prodejní čísla hned vyskočila ze 120 registrovaných aut v roce 2019 na loňských 396.
I když se hybridy na trhu podílejí šesti procenty a elektromobily zatím tvoří jen 1,2 procenta z celkového počtu prodaných aut, zdá se, že je vzhledem k přístupu automobilek čeká velká budoucnost.
Za 10 let by v Česku podle odhadu elektrárenské společnosti ČEZ mohlo jezdit už přes půl milionu elektromobilů, tedy téměř desetina vozového parku osobních aut. A to stát na jejich nákup nijak nepřispívá, jak je standardem v řadě západních zemí Evropy.
Nejdál je v tomto směru zatím Norsko, které se stalo první zemí světa, kde se loni prodalo víc elektromobilů než aut na benzinový, naftový či hybridní pohon.
Podíl elektromobilů na celkovém počtu v Norsku prodaných aut se tak loni vyšvihl na 54,3 procenta. Před 10 lety to přitom bylo jediné procento. Celkem se tak loni v této skandinávské zemi prodalo 141 412 nových vozů, z nichž 76 789 je zcela elektrických. O prvenství se mezi tamějšími automobilisty přetahují elektromobily od Volkswagenu a Tesly.