Peter Rawlinson má s novým vozem Lucid Air velké plány. A asi tím nejsmělejším je, že bude jednou označen za nejlepší elektrovůz na světě. „Nikdo mi nevěří, ale my máme v plánu trh elektroaut posunout o úroveň výš,“ prohlásil před Vánocemi v rozhovoru, který poskytl přes Zoom ze svého 300 let starého panství v anglickém Warwickshiru.
S podobně skeptickými reakcemi se ostatně setkal už před 10 lety, když pracoval jako hlavní konstruktér Tesly na Modelu S. Přelomovém modelu, který v roce 2012 vlétl na automobilový trh jako vichřice. „Nikdo mi tehdy nevěřil, ta vlna odporu byla chvílemi až šokující. A stejné je to teď s vozem Lucid Air,“ porovnává Rawlinson.
Verze Lucid Airu s názvem Dream má v plánu ohromit. Dojezd 832 kilometrů na jedno nabití je nejlepší na trhu, Model S od Tesly překonává i v rychlosti nabíjení či schopnosti zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině. Na tuhle rychlost se Lucid Air údajně dostane za něco málo přes dvě sekundy. První zájemci mohou své vozy očekávat již letos na jaře.
Oznámení nenechalo Elona Muska chladným a okamžitě se začal s Lucid Motors přetahovat. Tesla proto v lednu rychle zareagovala představením vylepšeného Modelu S, který má údajně spatřit světlo světa koncem tohoto roku. Verze Plaid+ má být schopna zrychlit na sto kilometrů v hodině za dobu ještě kratší, než jsou dvě sekundy, a na jedno nabití prý ujede 837 kilometrů.
Třiašedesátiletý Rawlinson však sleduje vyšší cíle než jen potěšit majetné řidiče luxusním vozem za 169 tisíc dolarů. Během pěti let chce prodávat statisíce elektroaut ve střední cenové hladině kolem 40 tisíc dolarů.
A zároveň chce začít spolupracovat i s velkými automobilkami, kterým chce pomáhat s prodejem spotřebních elektrovozů v cenové kategorii do 25 tisíc dolarů. A to je úplně stejný cíl, jako má v hledáčku i jeho bývalý šéf Elon Musk.
„Rozšířilo se tu velké nedorozumění ohledně našeho byznys modelu,“ říká Rawlinson. „Naším cílem není vyrobit drahé auto pro bohaté lidi. Proto tu nejsem, to není má motivace. Chci vyrábět milion aut ročně. Naší ambicí je způsobovat změny, nejsme okrajoví hráči.“
Elegantní model Air s tvarovaným hliníkovým tělem a charakteristickými „Micro Lens Array“ světlomety přichází v době, kdy se trh s elektromobily od základů proměňuje. Nová vlna elektromobilů využívá levnějších lithium-iontových baterií a rozšiřující se sítě dodavatelů.
Klesající ceny elektrických vozů pak přirozeně lákají čím dál víc zákazníků. Administrativa nového amerického prezidenta Joea Bidena navíc podporu elektrických vozů označila za svou prioritu.
Čerstvě jmenovaný Biden už stihl podepsat nařízení, které americké vládě ukládá nahrazení aut se spalovacími motory elektrickými auty. Vládní flotila přitom čítá statisíce osobních i nákladních vozů. Biden také přislíbil zbudování tisíců nových nabíjecích stanic a očekává se zavedení daňových pobídek na podporu nákupu elektrických vozů.
Na tuto novou elektrickou vlnu začaly naskakovat už i velké společnosti jako Ford nebo Volkswagen, které představily odvážné plány, jak budou v následujících letech opouštět fosilní paliva. Americký automobilový gigant General Motors se dokonce zavázal, že do roku 2035 bude vyrábět už jen elektrické vozy.
Adam Jones, analytik společnosti Morgan Stanley, předpovídá, že celosvětové prodeje elektrických vozidel budou letos růst o 50 procent. Největší potenciál vidí kromě severských zemí v americké Kalifornii. „S podílem více než 50 procent elektrovozů v zemi je Norsko 15 let před zbytkem světa,“ říká Jonas. „Ale Kalifornie uhání tímto směrem velmi rychle a myslím, že s sebou strhne i další americké státy.“
Lucid Motors však začínají pozvolna. Rawlinson má letos v plánu výrobu pouze šesti tisíc modelů Air v nové továrně v Arizoně, což by mělo firmě přinést 900 milionů dolarů.
O rok později by už ale měla vyrobit přes 25 tisíc aut. A od roku 2023 má postupně představovat řadu levnějších a menších modelů v čele s elektrickým crossoverem s provizorním názvem Gravity. A ty už mají ambici odlákat zákazníky i nejprodávanějšímu vozu společnosti Tesla – Modelu 3.
Šanci, že se Rawlinsonovy smělé plány stanou skutečností, zvyšuje minimálně fakt, že se jedná o jednoho z nejzkušenějších inženýrů v oboru. Před nástupem do Tesly sbíral zkušenosti u dalších velikánů automobilového průmyslu, jako je Jaguar, Lotus nebo Corus. A je na něm vidět ohromný zápal pro věc.
O účinnosti baterie modelu Air, která předčí jak baterie z modelů Tesly, tak třeba tu z luxusního elektrického Porche Taycan za 185 tisíc dolarů, vydrží Rawlinson diskutovat celé hodiny.
Do Tesly přišel v roce 2009, kdy se automobilka ze startupu v garáži stávala vážným hráčem na trhu. V roce 2010 byl Rawlinson povýšen na viceprezidenta a hlavního inženýra Modelu S. „Do toho auta jsem dal srdce i duši,“ říká.
Elon Musk je známý tím, že pod ním není úplně jednoduché pracovat, ale Rawlinson si z Tesly odnáší hlavně pozitivní vzpomínky. „Po většinu času jsme spolu vycházeli skvěle,“ říká Rawlinson. „Oba jsme byli posedlí vývojem a technologiemi, nic nám nebylo dost dobré, vždycky šlo mířit ještě výš,“ vzpomíná.
Podnikatel proto i dnes následuje Muskův způsob dobývání automobilového trhu – začít s jedním velmi luxusním modelem a postupně se propracovávat trhem níže.
Neshody Muska s Rawlinsonem začaly před uvedením Modelu X, které mělo následovat hned za Modelem S. Musk tehdy trval na tom, že Model X bude obsahovat ikonické „falcon-wing“ dveře, což nebylo původně v plánu. Toto rozhodnutí nakonec zpozdilo uvedení vozu na trh o dva roky a ohromně vývoj prodražilo. Přesně jak Rawlinson předpovídal.
Z Tesly v roce 2012 odešel do Anglie, aby se staral o svou nemocnou matku, o rok později byl však připraven na nové pracovní výzvy. V roce 2013 nastoupil do startupu Atieva se sídlem v Silicon Valley na pozici technologického ředitele. Z tohoto dodavatele baterií se postupně stal výrobce elektrovozů, který se v roce 2016 přejmenoval na Lucid Motors. Jeho generálním ředitelem se Rawlinson stal o tři roky později.
Zpočátku však nebylo jednoduché ambiciózní plány firmy financovat. Nakonec se ale společnosti podařilo přilákat mocného investora v podobě Saúdské Arábie a jejích státních investičních fondů. Saúdskoarabští investoři momentálně vlastní dvě třetiny společnosti.
Lucid a Tesla nejsou jediné firmy, které těží ze zvyšující se popularity elektroaut. Společnost Rivian, za kterou stojí internetový gigant Amazon, začne prodávat elektrické pick-upy a SUV na konci tohoto roku.
Slavný automobilový designér Henrik Fisker pak plánuje začít s prodejem svého stylového elektronického crossoveru Ocean v roce 2022. V kuloárech se navíc šušká, že se na trh s elektrickými vozidly chystá i Apple. Další elektroauta plánují předvést i staří hráči na trhu jako General Motors, Volkswagen, Hyundai, Nissan či Ford.
Analytik Mike Ramsey ze společnosti Gartner si myslí, že strategie Lucidu má šanci na úspěch. „Už v minulosti se ukázalo, že správná cesta na tento trh vede shora dolů. Nejprve cílíte na vyšší segment trhu a vybudujete si základnu loajálních zákazníků. Pak využijete nově vybudované povědomí o vaší značce a začnete svůj sortiment rozšiřovat i do nižších vrstev trhu,“ myslí si Ramsey.
Musk a Rawlinson bezpochyby sdílejí nadšení pro elektroauta, ale v přístupu k vedení svých společností by se nejspíš nemohli více lišit.
Navzdory tomu, že Tesla v roce 2020 neprodala ani 500 tisíc aut, stala se nejdražší automobilkou světa, čímž přechodně učinila z Elona Muska nejbohatšího muže planety. Kromě toho se však z něj stala také globální ikona v oblasti technologií a počet jeho followerů na Twitteru přesáhl 42 milionů. Musk je nejen hlavní tváří značky, ale také Tesle vládne železnou rukou a tohoto technologického giganta si bez něj v čele lze jen těžko představit.
To generální ředitel Lucidu, který ani nemá twitterový účet, zaujímá úplně jiný přístup. „Nejsem autokrat, Lucid je týmový projekt,“ říká. „To je jeden velký rozdíl. Další je v tom, že určitě neočekávám, že naši zákazníci budou znát mé jméno. Nečekám, že budou vědět, kdo je Peter Rawlinson,“ dodává.